پیام سپاهان
عذرخواهی شهردار اصفهان از خانواده‌های شهدا / نوروزی: ورودی گلستان شهدا اصفهان جا به جا نخواهد شد
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 18:52:53
پیام سپاهان - به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قدرت‌اله نوروزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در این سال‌ها، 72 پروژه تقدیم مردم اصفهان شده است که آخرین مورد آن جمعه گذشته بود، شاهد فعالیت بزرگی در عرصه خدمت هستیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: پروژه‌ها، خیابان‌های آسمان، تابان، پل آفتاب و آغاز حفاری خط دو مترو از جبهه غرب بود؛ برای آفتاب و آسمان و تابان 200 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه انقلاب عمرانی تنها مترو نیست، افزود: انقلاب عمرانی یعنی به فکر تکمیل نیمرخ شرق از خرزوق هستیم، در طی 17 سال 85 درصد خط یک مترو ساخته شد، اما 15 درصد به علاوه چالش‌های حقوقی و دیونی که باقیمانده بود، ظرف مدت چهار ماه به صورت سه شیفته و با تلاش بسیار ساخته شد.
نوروزی گفت: در خط یک متروی اصفهان تعداد مسافران از 16 هزار نفر به 120 هزار نفر رسید، همچنین 110 اتوبوس اضافه شد و 80 تای آن زمانی بود که هیچ اتوبوسی وجود نداشت.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تا سال 99 401 طرح مصوب در مرحله اجرا قرار گرفته است، افزود: دو ابرپروژه با هدف کاهش ترافیک و آلایندگی و عدالت فضایی انجام شد.
وی بیان داشت: آسمان و تابان و پل آفتاب، اقدامی است که شاید در تیررس همگان نباشد اما این دو طرح ایمنی را بیشتر می‌کند، ترافیک را کمتر می‌کند، از صدها ترافیک کامیون‌ها می‌کاهد، در واقع این پروژه‌ها محرک توسعه هستند.
کاهش 40 درصدی تراکم‌فروشی در چهار سال
نوروزی اظهار داشت: بودجه به سوی درآمدهای پایداری می‌رود که برای همیشه پایدار باشد، به شکلی که تراکم فروشی در سال 96، 70 درصد بوده که در سال 1400 به 30 درصد می‌رسد.
شهردار اصفهان ادامه داد: اقدامات فرهنگی خوبی هم در این دوره مدیریت داشتیم، جشنواره فیلم کودک را در زینبیه برگزار کردیم، با وسایل نقلیه بزرگ جشنواره را برای روستاها و مناطق محروم و حتی سیستان و بلوچستان ارائه کردیم‌.
وی بیان داشت: اصفهان می‌تواند محرک توسعه گردشگری در کشور باشد، اقدامات هم بر همین اساس بوده است؛ با همکاری وزارت میراث و گردشگری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، همچنین نقش مؤثری در نمایشگاه دبی خواهیم داشت و زمینه برای حضور بخش خصوصی مهیا می‌شود.
نوروزی درخصوص بحث تراموا عنوان کرد: برخی از اقدامات درخصوص تراموا انجام شده بود، افرادی که آن بررسی‌ها را انجام دادند امروز نظر دیگری دارند، در دوره‌هایی ورودهایی در این باره انجام شد و مطالعات تکمیل نشده بود.
شراکت در پروژه تراموا با قرارگاه خاتم‌الانبیا
شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش شده اقدامات مشارکتی انجام دهیم، افزود: در تراموا با قرارگاه خاتم‌الانبیا تفاهم کردیم تا به صورت مشارکتی انجام شود و در دستور کار است.
وی بیان داشت: در گذشته سه مسیر انتخاب شده بود، مسیر اول از میدان جمهوری در خیابان امام خمینی(ره)، مسیر دوم از میدان جمهوری به میدان شهدا و مسیر سوم هم میدان جمهوری به میدان آزادی است اما اقدامی انجام نشده بود.
نوروزی عنوان کرد: در برنامه ما مسیر میدان جمهوری به دروازه شیراز در گام اول و در گام بعد میدان جمهوری به خیابان امام خمینی (ره) در اولویت است‌.
شهردار اصفهان با بیان اینکه این مراحل در جریان است و باید مراحل خود را طی کند، افزود: تا پیش از این همه شهرداران تلاش خود را به کار گرفتند که ما توانستیم شریکی که این کار را انجام دهد، پیدا کردیم؛ اگر مجوز شورای عالی ترافیک آید، این پروژه انجام می‌شود اما همیشه نظر مرجع کارشناسی برای ما مهم بوده است.
ابزارآلات تراموا آماده است
وی تصریح کرد: ابزارآلات آماده است اگر مسیر طی شود، پروژه انجام خواهد شد و اگر مسیر طی نشد هم ما کار خود را انجام دادیم.
نوروزی تأکید کرد: در بودجه در منطقه 1 و 5 که مسیر پیش‌بینی شده تراموا است، بودجه‌ای تحت عنوان جابه‌جایی تأسیسات و حمل و نقل عمومی پیشینی شده که اگر این کار صورت نگرفت، به زمینه حمل و نقل و بی آر تی اختصاص خواهد یافت.
شهردار اصفهان عنوان کرد: اقداماتی باید در خیابان حکیم نظامی انجام شود، زیر این خیابان تأسیساتی وجود دارد که باید اصلاح شوند اگر تراموا بخواهد از آن‌جا عبور کند مقدمات آن اصلاح این تأسیسات است.
وی در پاسخ به این سخن که اصفهان گران اداره می‌شود گفت: تلاش می‌شود که اصفهان گران اداره نشود، اگر امروز در بزرگترین پروژه‌ها شریک پیدا می‌کنیم نشانگر همین مسأله است، شهرداری مسؤول خیلی از کارها نیست اما اگر 70 درصد تراکم فروشی به 30 درصد می‌رسد به دلیل حمایت از شهروندان است‌.
کاهش 170 میلیارد تومان از طریق کاهش هزینه‌های اجرایی در سال 97
نوروزی اظهار داشت: هدف افزایش بهره‌وری‌ها و کاهش هزینه‌ها است، فقط در سال 97 توانستیم از طریق کاهش هزینه‌های اجرایی در بخش جاری 170 میلیارد تومان کاهش هزینه داشته باشیم که تماماً کم کردن بار بر روی دوش مردم است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه هفته گذشته مدیرعامل نمایشگاه بین المللی ایران به اصفهان سفر کرد تا برای نمایشگاهی در دبی مذاکره کنیم، گفت: حتماً در آن نمایشگاه نقش مؤثری خواهیم داشت، البته باید منتظر ماند تا شرایط کرونا هم بررسی شود.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص ارگ جهان‌نما گفت: توافق نهایی برای فروش هتل در جهان‌نما انجام شده است و بهره‌برداری از آن باعث رونق این ساختمان می‌شود.
نوروزی در پاسخ به سوالی پیرامون کاستی‌های خوراسگان عنوان کرد: بسیاری از پروژه‌ها در این محله بهره‌برداری شده است، دلیل اینکه پروژه‌ها در خوراسگان بهره‌برداری شده این است که در واقع پروژه‌های ملی هستند و برای کل کشور نفع دارد؛ اقدامات بسیاری در این مناطق انجام گرفته است و بودجه خوبی هم در نظر گرفته شده است.
شهردار اصفهان درخصوص کمبودهای خطوط بی آر تی خاطرنشان کرد: در احداث هر خط بی آر تی، عده‌ای ناراحت می‌شوند اما ما بهره‌مندی مردم را در نظر می‌گیریم.
وی ابراز داشت: زمانی بودجه و بدهی برابری می‌کرد، بدهی گذشته به شکلی بود که اگر درست و به بانک‌ها بدهکار شده بودیم، می‌توانستیم در سال 97 توافق کنیم و هیچ بدهی پرداخت نکنیم اما بدهی‌ها به این شکل نبود، البته من مایل به توضیح در این باره نیستم.
نوروزی ادامه داد: اگر ما بتوانیم 10 هزار میلیارد تومان بدهی بابت اوراق مشارکت پیدا کنیم، یعنی 5 هزار میلیارد تومان بودجه را وارد شهر کرده‌ایم که باید 4 سال دیگر پرداخت کنیم.
مایل نیستم بگویم که سال 96 به کجا بدهی داشتیم اما ای کاش بدهی‌ها بانکی بود
شهردار اصفهان عنوان کرد: با جلسه‌ای در سازمان مدیریت داشتیم توانستیم 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت بگیریم که در این صورت به بانک‌ها بدهکار می‌شویم و دولت می‌تواند آن را ببخشد، اگر سال 96 بدهی بانکی داشتیم رد می‌شد اما دیگر امروز نمی‌خواهم بگویم به کجا بدهکار بودیم.
وی خاطرنشان کرد: اوراق مشارکت را به زیرساخت‌ها می‌دهند، به عنوان اولین شهرداری توانستیم 200 میلیارد تومان را برای اتوبوس بیرون آوریم؛ وقتی هیچ اتوبوسی نبود 100 اتوبوس خریدیم، پیش از آن پنجاه تا آوردیم.
نوروزی اظهار داشت: در ایران اولین قرارداد سازمان مدیریت کشور برای بازسازی 700 دستگاه اتوبوس را بستیم که حدود 130 اتوبوس بازسازی شده است، پایانه عاشق‌آباد درست شده است و به دنبال ایجاد یک پایانه در دارک برای اردستانی‌ها و حبیب آبادی‌ها و... هستیم.
شهردار اصفهان پیرامون جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان داشت: هنرمندان فکر می‌کردند در این شرایط جشنواره برگزار نمی‌شود، از ابتدای شروع کار اجازه ندادیم بدهی بیشتر شود و تلاش کردیم هزینه را کاهش دهیم‌.
اهدای 700 تبلت به دانش‌آموزان نیازمند از محل هزینه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان
وی افزود: گفتند اگر 500 میلیون هزینه را کمتر کنیم، می‌توانیم تبلت تهیه کنیم، پس از آن شورای اسلامی شهر لایحه داد و مبلغ آن به 2 میلیارد تومان رسید که به مشکلات افزایش قیمت تبلت بر خوردیم، بالاخره توانستیم بیش از 700 تبلت بخریم که در حال حاضر از آموزش و پرورش خواستیم افراد را معرفی کنند، روی مکانیسم توزیع آن حساس هستیم و دخالتی در آن نداریم‌.
نوروزی عنوان کرد: در جشنواره 1.5 میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم؛ همچنین توانستیم در این مدت 30 مجموعه ورزشی را با همکاری بخش خصوصی به سرانجام رسانیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در پروژه‌ها نظارت‌ها به شدت افزایش داشته است، افزود: انضباط مالی برای ما مهم است، الکترونیک کردن نظام اداری ما که در حوزه اداره و برنامه‌ریزی رخ داده، تحول بزرگی است که در دسترس مردم است و می‌توانند مشاهده کنند.
شهرداری اصفهان 4 ستاره شد
وی با اشاره به اینکه به دلیل صرفه‌جویی در انرژی دستگاه برتر انتخاب شدیم و جایزه گرفتیم، افزود: در تعالی سازی سازمانی تنها شهرداری بودیم که توسط دستگاه‌های دیگر از تهران بررسی شدیم و 4 ستاره شدیم.
نوروزی ابراز داشت: از مجموع 16 ایستگاه خط دو مترو در حال حاضر 12 ایستگاه در حال احداث است که حدود 95 درصد پیشرفت داشته است و اگر تحریم‌ها و دیگر مشکلات اقتصادی را نداشتیم می‌توانستیم بگوییم که خط دو مترو تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
شهردار اصفهان پیرامون رخدادهای اخیر و ناراحتی خانواده‌های شهدا اظهار داشت: در همان زمام پاسخ نامه استاندار اصفهان را دادم و به معاون خدمات شهری هم دستور پیگیری دادم تا با مقصران این اتفاقات طبق قانون برخورد کند.
وی با بیان اینکه خود از رزمندگان دفاع مقدس است و همکارانش در شهرداری هم از خانواده شهدا هستند، افزود: این اتفاق دل همه ما را آزرده است، هر کسی اگر ذره‌ای نسبت به ایثار و شهادت دغدغه‌ای داشته باشد آن را محکوم می‌کند‌‌.
از خانواده شهدا عذرخواهی می‌کنم
نوروزی با بیان اینکه تاکنون فرصت عذرخواهی و صحبت در این باره برایم فراهم نشده بود، گفت:‌ به نمایندگی از تمام مدیران شهری که مستقیم و غیرمستقیم وابسته به خانواده شهیدان هستند و به نمایندگی از شهرداری، از خانواده معظم شهدا عذرخواهی می‌کنم و اجازه نمی‌دهم از این اتفاقات در زمان مسؤولیتم پیش آید.
شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی پیرامون علت نامگذاری یک خیابان به نام آیت‌الله طاهری و چرایی قبول نشدن نام پیشنهادی شهید آیتی برای آن، عنوان کرد: طبق قانون با درخواست مردم حسین‌آباد برای نامگذاری یک معبر به نام آیت‌الله طاهری در شورای نامگذاری موافقت شد.
وی ادامه داد: پس از آن تاریخی این نام در شورای شهر نیز تصویب شد، ارتش درخواست کرد که نام شهید آیتی بر همین معبر گذاشته شود؛ قرار شد یک خیابان 90 متری در حال احداث در همان خیابان را به نام این شهید گذاریم.
ورودی گلستان شهدا اصفهان جا به جا نمی‌شود
نوروزی همچنین پیرامون اخباری درخصوص جابه‌جایی در ورودی گلستان شهدا به سمت مقبره آیت‌الله طاهری بیان کرد: در مدیریت شهری طرح جامع گلستان شهدا تهیه و قرار بر آن شد که گلستان شهدا از حالت نامطلوبی که داشت خارج شود؛ چنین خبری را رد می‌کنم چون فقط قرار است دیواری نه در مکان مقبره آیت‌الله طاهری بلکه نزدیک قبر او اصلاح شود و قرار نیست در ورودی به آن‌جا منتقل شود.
شهردار اصفهان افزود: برخی حتی می‌گویند که قرار است مسجد کنار ورودی گلستان شهدا نیز تخریب شود، این حرف‌ها درست نیست نباید به آن دامن زد.
وی خاطرنشان کرد: گلستان شهدا اصفهان ورودی‌های جدیدی دارد که مبنای آن مانند سایر نقاط شهر پیرایش شهری است.
نوروزی همچنین با بیان اینکه حاضر است فیش حقوقی خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد گفت: من از دانشگاه حقوق می‌گیرم؛ حقوق من از دانشگاه به عنوان یک هیأت علمی، ماهانه 13 میلیون تومان است؛ حقوق شهرداران هم به اندازه معاون وزیر است که دو الی سه میلیون بیشتر یعنی حدود 16 میلیون تومان است.
شهردار اصفهان درخصوص استخدام و تعدیل نیروهای شهرداری تصریح کرد: در سه سال گذشته و زمان مدیریت من حدود هزار و 400 نیرو در شهرداری اصفهان بازنشسته شده‌اند اما فقط 200 نیروی جدید به شهرداری وارد شده است.
انتهای پیام/63119/ج30/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/244923/عذرخواهی-شهردار-اصفهان-از-خانواده‌های-شهدا---نوروزی--ورودی-گلستان-شهدا-اصفهان-جا-به-جا-نخواهد-شد
بستن   چاپ