پیام سپاهان
یک مسئول اعلام کرد
بهره برداری از 30 ظرفیت گردشگری آب در کشور تا پایان فعالیت دولت
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 10:34:52
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع ایران گفت: تا قبل از پایان دولت دوازدهم قرارداد 30 ظرفیت در حوزه گردشگری آب در سطح کشور منعقد و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

سیدمحمد آهویی صبح امروز (سه شنبه-12 اسفند ماه) در سومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان، اظهار کرد: در خرداد 1398 تفاهم نامه مشترک بین وزارت نیرو و میراث فرهنگی منعقد و موضوع گردشگری آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.
وی با بیان اینکه به همین منظور کارگروه مشترکی تشکیل و یک شیوه نامه عملیاتی، تدوین شد و براساس آن یکسری مستندات به صورت یکپارچه تنظیم شد، افزود: در این راستا کمیته هایی در استان ها متشکل از مدیران عامل در حوزه میراث فرهنگی و آب منطقه ای تشکیل و متعاقب موضوع گردشگری آب 110 ظرفیت در کل کشور شناسایی شد و در سطح شرکت های آب منطقه ای موارد مرتبط با مباحث کیفی و پدافند آب بررسی شد.
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع ایران با بیان اینکه در میانه راه موضوع گردشگری آب با چالش هایی مواجه شدیم که برخی از آنها را مرتفع کرده ایم، توضیح داد: اصلاح دستورالعمل مرتبط با رودخانه و سواحل، تغییر مدت اجاره شرکت های آب منطقه ای از یک به 20 سال براساس مدل سرمایه گذار و ملاحظات کیفی و کمی از جمله این موارد بود، البته در حوضه آبریز تهران با توجه به موارد مربوط به تامین آب شرب موانعی وجود دارد که باید بتوانیم براساس محدودیت ها پروتکل هایی را تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه براساس فراخوان های شرکت های آب منطقه ای از 110 ظرفیت شناسایی شده در حوزه گردشگری آب، 58 ظرفیت برای سرمایه گذاری برگزیده شد، اظهار کرد: متاسفانه براساس زمانبندی و شرایط کرونا، بخش آب وزارت نیرو دستخوش تغییر شد، اما در نهایت 30 ظرفیت منتخب گردشگری برای سال 1399 انتخاب شد.
آهویی افزود: با توجه به ظرفیت های کشور، در نخستین اقدام فراخوان جذب سرمایه گذار در استان مازندان با رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی و امنیتی برگزار شد و اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران انجام شد و در مرحله نخست در اسفند ماه جاری 10 قرارداد منعقد و در حال انعقاد است.
وی تاکید کرد: تا قبل از پایان دولت دوازدهم قرارداد 30 ظرفیت در حوزه گردشگری آب در سطح کشور منعقد و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع ایران با اشاره به اینکه میزان جذب سرمایه گذاری حوزه گردشگری آب در 10 قرارداد، اسفند سال جاری نزدیک 500 میلیارد تومان است، گفت: در ماه های بعدی و به صورت سرجمع 1260 میلیارد تومان سرمایه گذاری با اشتغال مستقیم 2900 نفر و 10 هزار اشتغال غیر مستقیم خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته با مطرح شدن موضوع گردشگری آب در وزارت نیرو، قوانین و چالش های جدی این کار مطرح شد، تصریح کرد: گردشگری آب ظرفیت بالایی در توسعه اشتغال و اقتصاد دارد، اما همواره سرمایه گذاران آن با موانعی روبرو هستند که نیاز به حمایت دارند.
آهویی به برخی چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آب اشاره کرد و گفت: پایین بودن بازدهی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آب، وجود محدودیت هایی به لحاظ پروتکل های کیفی و پدافند حوزه آب، ریسک بالای سرمایه گذاری در این حوزه، تغییرات نرخ ارز و بالا رفتن هزینه ها، هزینه های قابل ملاحظه مطالعات تفضیلی و نبود مطالعات تفصیلی در حوزه گردشگری آب، محدودیت مشاور دارای رتبه بندی گردشگری آب در سامانه ستاد ایران، وجود برخی اختلافات بین واحدهای مالی و حقوقی شرکت های آب منطقه ای و ... از چالش های موجود بر سر راه گردشگری آب است.
وی در پایان به ایجاد درگاه اینترنتی گردشگری آب اشاره کرد و افزود: در این درگاه ظرفیت های گردشگری آب معرفی می شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/244632/بهره-برداری-از-30-ظرفیت-گردشگری-آب-در-کشور-تا-پایان-فعالیت-دولت
بستن   چاپ