پیام سپاهان
تشکل تخصصی نیاز ضروری باغداران سمیرمی
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 10:02:43
پیام سپاهان - اصفهان- نداشتن تشکل تخصصی فراگیر برای صادرات، نرخ‌گذاری و ساماندهی امور موردنیاز و نقش‌آفرینی واسطه‌ها به گفته کارشناسان از جمله مهمترین مشکلات فرآروی باغداران سمیرمی است که باید برای حل آن تدبیری اندیشید.

به گزارش ایرنا، سیب سمیرم بعنوان تک محصول مهم این منطقه و استان اصفهان از لحاظ کیفیت، کمیت و محل پرورش، برغم اقدامات انجام شده توانایی تبدیل به برند ملی را دارد و باید در زمینه معرفی آن به بازارهای مختلف داخلی و خارجی اقدامات موثری صورت گیرد.
سیب از مهمترین محصولات باغی در شهرستان سمیرم است و همواره مشکل بازار پس از تولید بعنوان چالش بزرگ کشاورزان این خطه محسوب می‌شود که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصول با آن مواجه هستند.
به گفته کارشناسان، در صورتی که باغداران سمیرم همچون گلخانه‌دارها یک تعاونی منسجم و کارآمد داشتند که صدا و پیام واحدی را منتقل کنند بازاریابی، قیمت گذاری و حتی تامین نهاد های موردنیاز با سهولت بهتری انجام می شود.
کارشناسان بر این باورند که باید زمینه همکاری بین تولیدکننده با شرکت‌های مدیریت صادرات علاقمند فراهم شود تا سود فروش میوه به جیب بهره‌بردار و نه دلال و واسطه ها برود.
به گفته مسوولان امر، صادرات و حجم تولید سیب درختی این شهرستان از طریق گمرک اصفهان ثبت، اما در آمار این استان محسوب نمی‌شود و این اعداد و آمار کلان تولید سیب سمیرم در بندرهای جنوب کشور و به نام سایر استان‌ها ثبت گمرکی می‌شود و سهم و برند سیب سمیرم در صادرات دیده نمی‌شود.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان مدتی قبل در سمیرم گفته بود که سهم صادرات میوه استان در سال گذشته طبق آمار رسمی تنها 13 هزار تُن بوده در حالی که تنها در سمیرم از حدود 190 هزار تُن سیب برداشت شده 25 هزار تُن آن به خارج از کشور صادر شده بود.
نباید برای سیب سمیرم لحظه ای تصمیم گیری شود
رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان گفت: نباید برای مساله سیب سمیرم بصورت لحظه ای تصمیم گیری کرد چرا که این محصول در واقع می تواند یکی از محصولات راهبردی استان به حساب آورد.
احمدرضا همتی افزود: بیش از 22 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب درختی در سمیرم است که برای بازدید از آن باید دست کم 110 کیلومتر در طول با شعاع حدود 30 کیلومتر را طی کرد.
وی با اشاره به اینکه نباید فقط شرایط امروز را دید چرا که داشتن چشم انداز هدفمند یکی از ضروریات این بخش است تصریح کرد: باید برای آینده سیب سمیرم تصمیم گیری بشود.
همتی اظهار داشت: 2 رقم سیب در سمیرم وجود دارد که 97 درصد سیب تولیدی در این منطقه سیب "رد" و یا "گلدن " رنگ قرمز و زرد است که این نمونه سیب در بازارهای با ثبات از جایگاهی برخوردار نیست.
وی اضافه کرد: باید بطور حتم شرایط تولید را تغییر دهیم در غیر این صورت بزرگترین آسیب به تولیدکنندگان این بخش وارد خواهد شد.
رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان گفت: اطلاعات خیلی خوبی داریم و هر گونه همکاری را با انجمن صادر کنندگان انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه کمتر از پنج درصد سیب سمیرم صادر شده است بیان کرد: کشاورزان ایتالیایی 70 درصد تولید خود را صادر می‌کنند ما هم باید به این مرز برسیم و هزینه‌های تولید را که در شرایط کنونی بالاست، به کمترین حد ممکن برسانیم.
صدور 60 درصد محصولات کشاورزی اصفهان از طریق گمرکات سایر استان‌ها
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: 60 درصد محصولات کشاورزی این استان از طریق گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود که یکی از چالشهای مهم این بخش است.
فرهاد حاجی‌مرادی با اشاره به اینکه ثبت گزینه مبدا تولید برای صادرات اجباری نیست، اضافه کرد: با توجه به اینکه گزینه مبدا تولید در اظهارنامه‌های گمرکی اجباری نیست، بار این استان به نام استانهای دیگر صادر می‌شود.

پیام سپاهان


مشکلات دامنگیر سیب باید برطرف شود
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سال‌های پیش زحمات فراوانی برای ایجاد کنسرسیوم سیب درختی انجام شد و برند سازی و طرح تجاری لازم انجام شد و در صورتیکه آن کنسرسیوم شکل گرفته بود خیلی از مشکلات امروز کشاورزان حل شده بود اما مشکل فرهنگی و سیاسی دامنگیر تشکیل این کنسرسیوم شد.
وی ادامه داد: سیب سمیرم سال گذشته بدلیل کم آبی و خشکسالی در منطقه با کاهش تولید و سطح زیر کشت مواجه شد، اما در حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی انجام شده است.
حاجی مرادی اظهار داشت: امروز نمونه سیب‌های منطقه سمیرم در بازار قابل مشاهده است اما مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که به جرم قاچاق آنها توقیف می‌ شود با توجه به اینکه این نوع سیب‌ها در گذشته وارداتی بود اما به تدریج در بازار وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌شود یک شبه همه درختان سیب سمیرم را قطع و جایگزین کرد اما اقداماتی انجام شده که به تدریج شرایط مهیا می‌شود اما زمانبر است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: آمار صادرات محصولات کشاورزی استان اصفهان در 10 ماه گذشته به 9 هزار و 620 تن رسیده است و مشکلی برای صادرات وجود ندارد و شرایط صادرات هموار است.
حاجی‌مرادی با بیان اینکه مشکل صادراتی وجود ندارد، افزود: آمار صادارات کشاورزی کشور نیز در 10 ماه گذشته 433 هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد:کاهش ارزش دلار که از حدود یک هفته گذشته پیش آمده، مقداری انگیزه صادرات را کاهش داده است.
حاجی مرادی با بیان اینکه ارزش صادراتی سیب درختی هم حدود 2 دلار است خاطرنشان کرد: در زمان حاضر عراق، روسیه، افغانستان، هندوستان، پاکستان امارات، گرجستان و قطر متقاضی واردات سیب ایران هستند.
وی اضافه کرد: نگرانی‌هایی که چند سال گذشته در مورد عرضه سیب سر مزرعه وجود داشت با تلاش‌های صنف کشاورزی طی 2 سال گذشته تا حدودی برطرف شده و قرار شد که باغداران تا حد ممکن از عرضه ناگهانی محصول به بازار خودداری کنند.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: ذخیره سازی سیب از 2 سال گذشته توسط باغداران انجام می‌شود و به همین دلیل در این مدت قیمت سیب واقعی تر شده است.
وی گفت: باغداران سیب امسال محصول خود را سر مزرعه حدود چهار تا چهار هزار و 500 تومان به فروش رساندند و هم اکنون سیب سردخانه ای کشاورزان با قیمت 12 هزار تومان قابل فروش است. 
حاجی مرادی با اشاره به اینکه باید رعایت حقوق مصرف کنندگان هم در نظر گرفته شود بیان کرد: اما شرایط تورمی جامعه و انتظارات موجود و ورود دولت به مبحث تنظیم بازار امکان افزایش قیمت را به 13 هزار تومان افزایش خواهد داد.
وی افزود: مکاتبات از طرف سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان با فرمانداری سمیرم انجام شده و اعلام کردیم در صورتی که مدعی وجود سیب در انبارهای این شهرستان هستید، می‌توانید 500 تن آنرا بصورت نقدی به ستاد تنظیم بازار استان تحویل دهید.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: محصولات کشاورزی در برنامه‌های صادراتی تابعی از تولید است و تولید کننده باید به صادرکننده وصل باشد و میزان تولید، فرایند سورت و بسته بندی و قیمت گذاری باید بصورت زنجیروار به هم وصل باشد.
وی گفت: امکان اینکه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان در زمان حاضر مشتری خارجی داشته باشند وجود دارد، اما کسیکه فروشنده واقعی داشته باشد باید معرفی شود و هیچ اشکالی هم در این زمینه وجود ندارد.
حاجی مرادی ادامه داد: بر اساس گفته بسیاری از صادرکنندگان، مشکل اصلی تامین مستمر بار است و اینکه هر روز قیمت جدید ارائه شود قابل قبول نیست.
وی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته جلساتی در شهرستان سمیرم برگزار شده و همواره بحث‌های تکراری و همیشگی نبود تشکل تجاری در منطقه، نبود زیرساخت‌های صادراتی مطرح شده است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه باید تشکل‌های منطقه‌ای را به سمت افزایش توانمندی‌های صادراتی سوق دهیم خاطرنشان کرد: باید لیست دقیقی از تولیدکنندگانی که آماده همکاری در زمینه عرضه مستقیم، تنظیم بازار و صادرات هستند ارائه شود.

پیام سپاهان


باید عمیق تر به قصه صادرات سیب نگاه کرد
عضو انجمن صادرکنندگان استان اصفهان با بیان اینکه باید عمیق تر به قصه صادرات سیب نگاه کرد گفت:حدود 23 نوع سیب در دنیا وجود دارد و امروزه دیگر کسی در دنیا خریدار سیب‌های گلدن و رد نیست.
محمد عسگری با بیان اینکه باید تصمیم گیری با دور اندیشی و تخصصی در این زمینه انجام شود افزود: چهار سال پیش تیمی از اتاق بازرگانی به ایتالیا سفر کردند و اطلاعات کاملی در مورد تولید سیب در سایر کشورها جمع آوری کردند که باید از این گزارش در راستای برنامه ریزی بهتر استفاده شود.
وی ادامه داد: واردات موز از سال‌های گذشته کار آسانی نبود و به گروه خاصی اختصاص داشت که این گروه صادرات سیب سمیرم را در اختیار گرفته بود و بخشنامه صادر کردند که به ازای هر 2 کانتینر سیب، یک کانتینر موز ثبت سفارش انجام می‌شود.
عسگری اظهار داشت: سیب سمیرم بر روی لنج بارگیری و وسط خلیج فارس تخلیه می‌شد و اظهارنامه صادراتی آن برای ثبت سفارش موز به قیمت 9 میلیون تومان به فروش می‌رسید.
ضرورت ایجاد تشکل تخصصی برای حل مشکلات صادرات
معاون استانداری اصفهان گفت:انجمن صادرکنندگان باید یک تشکل تخصصی برای حل مشکلات صادرات کشاورزان ایجاد کند.
سیدحسن قاضی عسگر، در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اصفهان، با اشاره به اینکه انجمن صادرکنندگان از نظر کارگروه توسعه صادرات استان تصویب شده است، خاطرنشان کرد:این انجمن باید به کشاورزان برای صادرات کمک کند، و نمی‌توان از خود کشاورزان و باغداران انتظار داشت تا این تشکل را راه اندازی کنند.
وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که کاشت سیب در سمیرم مقرون به صرفه نیست و با توجه به آب و محیط مناسب این منطقه باید گردو، فندق، بادام و پسته که از ارزش افزوده بسیار بالاتری برخوردار است، در این خطه کشت شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان اینکه کارشناسان، مشکلات امروز باغداران سمیرمی را از چشم سازمان جهاد کشاورزی می‌بینند، تصریح کرد: باید نکات کاربردی دقیقی در این جلسات ارائه شود وگرنه صرف بازگو کردن مسائل، مشکلی را از کشاورزان و صادرکنندگان حل نخواهد کرد.
به گفته قاضی عسگر، صادرکنندگان در شرایط امروز باید عملیاتی فکر کنند و بصورت دقیق به سمت هدف شلیک کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.
خطه کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای 18 هزار و 500 هکتار باغ، 15 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.
حدود 250 تا 300 هزار تن انواع سیب درختی مرغوب تولیدی شهرستان سمیرم در بازارهای داخلی عرضه و بخشی از آن صادر می شود.
سالانه افزون بر250 تا 300 هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدن و رِد در سمیرم تولید و بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و عرب حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
شهرستان سمیرم با اشتغال 90 درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، شش شهر و 150 آبادی و روستاست و در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور 18.7 و سهم اشتغال بخش کشاورزی استان 11.5 درصد و کل شاغلان بخش کشاورزی این خطه حدود 170 هزار نفر هستند.
مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود 486 هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.
مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود 80 هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تُن برآورد می‌شود.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی صادرات سیب کشاورزی اصفهان سمیرم

http://www.sepahannews.ir/fa/News/244587/تشکل-تخصصی-نیاز-ضروری-باغداران-سمیرمی
بستن   چاپ