پیام سپاهان
روایت تولید روغنی که وابستگی به نفت را کاهش داد و درمان بیماران سرطانی
پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 09:04:27
پیام سپاهان - به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و نیز اشاعه تکنولوژی در شبکه‌های نوآوری، اهمیت وجود چنین شرکت‌هایی را در جوامع امروزی مشخص می‌کند.
در حال حاضر بیش از 4 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و تعدادی از آن‌ها به مرحله تأمین نیاز داخل و صادرات هم رسیده‌اند؛ بر اساس اطلاعات احصا شده و اعلام معاونت علمی و فناوری در سال 97، نزدیک به 500 میلیون دلار صادرات محصولات «های تک» از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم؛ محصولات دانش‌بنیانی که از دل شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون آمدند و به کشورهای دیگر رسیده‌اند.
با یک حساب سرانگشتی می‌توان چنین برداشت کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر تأمین نیاز کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی و صرفه‌جویی‌های ارزی، موفق شده‌اند ارزآوری نیز برای کشور داشته باشند.
چندسالی می شود که تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از قبل شتاب گرفته‌اند تا با کنار زدن اقتصاد نفتی، بتوانند اقتصاد کشور را بر پایه دانش، پایه‌ریزی کنند.
در این گزارش قدرت‌ اقتصادی و تولیدی شرکت‌های دانش بنیان اصفهان از لحاظ اینکه تا چه میزان موفق شده‌اند از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند و کشور را در تولید محصول خود در چه حدی به خودکفایی رسانده‌اند، بررسی می‌شود.

پیام سپاهان

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان میزبان 584 شرکت فن‌آور و دانش بنیان است
جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به توانایی‌های شرکت‌های فناور مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: این شرکت‌ها تاکنون توانسته‌اند نقش ارزنده‌ای در رفع برخی مشکلات استان و کشور ایفا کنند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شرکت‌های فناور در بالابردن خودباوری بسیار تاثیرگذار هستند، افزود: لازم است از ظرفیت خوب و مناسب این شرکت‌ها در استان و کشور استفاده شود.
وی با بیان اینکه این شهرک یکی از ارکان برتری‌سازی کشور در برابر هجمه استکبار جهانی است و باید با حمایت از شرکت‌های فن‌آور، روند رشد کشور را تسریع کرد، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان میزبان 584 شرکت فن‌آور و دانش بنیان است که حدود 7 هزار و 500 نفر در این شرکت‌ها فعال هستند و حدود 80 الی 85 درصد این افراد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدارک بالا هستند.

پیام سپاهان

صادرات 37 میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان
قیصری با بیان اینکه شرکت‌‎های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فناوری اصفهان 37 میلیون دلار صادرات در سال 99 داشته‌اند، عنوان کرد: عناصر اصلی توسعه دانش‌بنیان، فناوری، پژوهش و آموزش است که در پارک‌های علم و فناوری، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تأکید بر اینکه تجربه نشان می‌دهد که برای عبور از بحران‌ها باید در حوزه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به جوانان اعتماد کنیم، بیان کرد: کشور‌های اروپایی، آمریکایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس مقصد محصولات فن‌آورانه شرکت‌های دانش بنیان اصفهان است.
وی ادامه داد: توسعه جوامع و افزایش روزافزون شهرنشینی سبب ایجاد بازارهای جدید و در پی آن کسب و کارهای جدید شده است و می توان با توسعه دانش‌بنیان تا حد بسیاری در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و نه تنها کشور را در برابر واردات مقاوم کرد، بلکه به صادرات و ارزآوری برای کشور پرداخت و در این مسیر نیاز به حمایت های دولت و تسهیل فرآیند شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش احساس می‌شود.
قیصری افزود: امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش می‌تواند به طور مستقیم، امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید کند.

پیام سپاهان

تولید عصاره مخمر در صنایع غذایی، تغذیه دام، طیور و آبزیان
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به تولید عصاره مخمر در صنایع غذایی، تغذیه دام، طیور و آبزیان توسط شرکت دانش‌بنیان تالی ژن پارس مستقر در شهرک گفت: تسریع ترمیم بافت‌ها و کندی روند پیری، تغییر فلور طبیعی روده و افزایش باکتری‌های مفید روده، تنظیم جذب مواد مورد نیاز سلول‌ها، برطرف کردن یبوست، کاهش تری گلیسیرید خون، کاهش سطح کلسترول بد، کمک به ترمیم بافت‌های آسیب دیده، تقویت سیستم ایمنی و عصبی، حفظ و بهبود سلامتی پوست، درمان یا پیشگیری سوءهاضمه، درمان یا پیشگیری استرس، افسردگی، خستگی مزمن از مزایای استفاده از عصاره مخمر در صنایع غذایی است.
وی با اشاره به مزایای استفاده از عصاره مخمر در مصارف دارویی و آزمایشگاهی گفت: تهیه محیط‌های کشت باکتریایی، تولید واکسن و فرآورده‌های باکتریایی، تولید قرص‌های تقویتی و اشتهاآور، مصارف آرایشی از جمله این مزایا است.

پیام سپاهان

قیصری با اشاره به طراحی و ساخت پایلوت پلنت گندله‌سازی توسط شرکت پایاصنعت سما عنوان کرد: خرید داخل، کیفیت قابل رقابت با نمونه اروپایی، خدمات پس از فروش در دسترس و توانایی انجام 3 پخت در روز (در صورتیکه اروپایی لورگی 150 پخت در سال) از امتیازات پایلوت پلنت شرکت پایاصنعت سما است و ساخت داخل این تجهیز دارای صرفه‌جویی اقتصادی است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به تولید ژنراتور هیدروژن با غشاء مبادله‌کننده پروتون، آنیون توسط شرکت فنی و مهندسی دانش نوین هیدروژن آسیا گفت: استفاده از فناوری‌های به روز و در مرز دانش، قیمت به صرفه، دارای گارانتی و وارانتی از جمله مزایای این محصول است.

پیام سپاهان

وی با اشاره به دستگاه لیزر فیبری پیوسته یک کیلووات تولید شده توسط شرکت‌های نوران حسگر صبا و نوران صنعت مصباح افزود: لیزر فیبری مورد استفاده در کاربردهای برش، جوش فلزات و سایر کاربردهای لیزر پرتوان است و دارای طراحی کلیه اجزای الکترونیک، اُپتیک و مکانیک در ایران است.
تولید روغن سویای اپوکسی جایگزین مشتقات نفتی
قیصری ادامه داد: شرکت فن‌‏آوران شیمی سپاهان به‌ عنوان یک شرکت دانش‌بنیان با هدف فعالیت در زمینه ایده‌‏های نوآورانه است که با تولید روغن سویای اپوکسی به ‌عنوان جایگزین مناسب برای مشتقات نفتی، توانسته وابستگی کشورمان به نفت را کاهش و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شرکت فن‌آوران شیمی سپاهان اکنون موفق به صادرات این روغن به کشورهایی همسایه شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با استانداردهای جهانی است که در همین راستا با کمک تیم تحقیقاتی و متخصص خود موفق به تولید افزودنی‌های پلیمری شده است.

پیام سپاهان

وی با اشاره به تولید اولین تولیدکننده سیستم مه‌ساز امنیتی و دستگاه اعلام نرخ لحظه‌ای در کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: شرکت تابان گوهر نفیس اولین ارائه‌دهنده سیستم‌های آنلاین اعلام نرخ طلا و مسکوکات در کشور است که با ارائه کامل‌ترین خدمات و پشتیبانی‌های فنی به‌عنوان تنها نماینده اتحادیه طلا و جواهر کشوری توانسته است بیش از 6 هزار واحد صنفی در شهرستان‌های مختلف کشور را تجهیز کند.
قیصری بیان کرد: با توجه به لزوم ایجاد راهکارهایی جدید برای جلوگیری از سرقت‌های مسلحانه، این شرکت اقدام به طراحی و تولید دستگاه مه‌ساز امنیتی TGN کرده است، این سیستم در لحظه بروز خطر فعال شده و در کمتر از 3 ثانیه با تولید حجم متراکمی از مه غلیظ با ماندگاری بالا، سبب از بین بردن دید فرد مهاجم می‌شود.

پیام سپاهان

پکیج تصفیه فاضلاب که 99 درصد پساب را به آب تبدیل می‌کند
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: محققان در یک شرکت دانش بنیان دیگر موفق به تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شدند که تا 99 درصد پساب را به آب تبدیل می‌کند؛ این شرکت توانسته به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشد.
وی گفت: پکیج‌های نوین تصفیه فاضلاب بهداشتی (انسانی) شرکت با ظرفیت‌های 5 الی 5 هزار مترمکعب در شبانه روز در سه کلاس مختلف و با فناوری‌های مختلف به صورت پیش ساخته طراحی و تولید می‌شوند به طوری که کیفیت پساب خروجی مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست قابلیت‌های دفع به منابع پذیرنده و یا استفاده مجدد در فضای سبز را دارا است.
قیصری با بیان اینکه محققان یک شرکت دانش‌بنیان دیگر موفق به اخذ مجوزهای دستگاه شتاب‌دهنده خطی الکترونی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان شدند، افزود: تولید این دستگاه علاوه بر تأمین نیاز کشور، می‌تواند بازار بزرگی را برای ما در راستای تولید آن و صادرات به کشورهای همسایه به همراه داشته باشد، سوریه، افغانستان، عراق و هند از جمله کشورهایی هستند که به این دستگاه نیاز دارند و این می‌تواند بازاری برای ما باشد.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان کرد: در حال حاضر نمونه‌های آمریکایی و انگلیسی در کشور وجود دارند که برای تأمین قطعات و تعمیر آن با مشکل مواجه می‌شویم؛ تعداد کمی از دستگاه در کشور موجود است که این باعث کند شدن روند درمانی بیماران مبتلا به سرطان می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ساخت نمونه ایرانی این دستگاه برای کشور ارزآوری دارد، بیان کرد: صادرات آن می‌تواند سودآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

پیام سپاهان

ضرورت اهمیت به محصولات ارزآور در کشور
وی با اشاره به اهمیت تولید برخی محصولات در کشور در راستای ایجاد صرفه‌جویی‌های ارزی گفت: محققان ما توانسته‌اند در خیلی از حوزه‌ها برای تولید محصولات ورود پیدا کنند که این صرفه‌جویی ارزی زیادی داشته است.
قیصری با بیان اینکه اتکا به محققان کشور برای ایجاد صرفه‌جویی‌های ارزی در کشور به ویژه در این مرحله از کشور می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، افزود: دولت لازم است برای استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: برخی محصولات فناورانه صادر شده شرکت‌های مستقر در شهرک عبارتند از تجهیزات هیدرولیکی به کشور ترکیه، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست به کشورهای امارات و عمان، دستگاه‌های مکنده جمع‌آوری مواد از جمله کود دامی به کشور قزاقستان، دستگاه‌های جت‌پرینتر به کشور عراق، افغانستان و ترکمنستان، پکیج‌های تصفیه فاضلاب به افغانستان، پنل‌های نمونه‌برداری و سنجش گاز به مالزی و امارات، انواع نرم‌افزارها و سامانه‌ها به کشور روسیه، گرجستان، ترکیه و سایر کشورها و انواع آب‌نماهای مدرن پیش‌ساخته با فناوری‌های جدید به کشور عمان.
انتهای پیام/63101/ج30/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/242502/روایت-تولید-روغنی-که-وابستگی-به-نفت-را-کاهش-داد-و-درمان-بیماران-سرطانی
بستن   چاپ