پیام سپاهان
پرونده فرهنگ روی میز نهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان
پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 01:08:37
پیام سپاهان - به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صبح امروز نهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان باحضور تعدادی از نمایندگان استان اصفهان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد.
حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی در این جلسه به تشریح وضعیت قرآنی، فرهنگی، سینمایی و... استان اصفهان پرداخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، تأسیس خانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان، بررسی و تحلیل مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان از بدو تأسیس، تشکیل کارگروه فضای مجازی استان، تصویب سند راهبردی ارتقا و توسعه کارکرد مساجد، برگزاری همایش سالیانه روز فرهنگ عمومی در استان و ارائه سند صیانت از قداست عزاداری‌های حسینی را از جمله مصوبات کلیدی این اداره عنوان کرد.
وی ایجاد رصدخانه فرهنگی اجتماعی را به دلیل فقدان اطلاعات یکپارچه، دقیق و بهنگام در حوزه فرهنگی اجتماعی به منظور کمک به برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ضروری دانست و به تأکید اسناد بالادستی بر این موضوع و نبود دستگاه متولی در امر رصد فرهنگی اشاره کرد.
معتمدی در گزارش خود ایجاد کارگروه‌های نه گانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان مانند رسانه و فضای مجازی، اجتماعی سلامت و خانواده، مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی، فرهنگی هنری و... را نیز اعلام کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت که برای مثال رئیس کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است و به مولفه‌هایی مانند آسیب‌های اجتماعی، حاشیه نشینی، سلامت و درمان و... می‌پردازد.
لزوم اختصاص بودجه لازم برای بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و هنر
اختصاص بودجه لازم برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی، اختصاص بودجه لازم برای بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و هنر، احیای مجدد بند «م» تبصره 9 قانون بودجه سال 1398 و معادل درآمد حاصل از محل ردیف هزینه‌های مربوط جهت ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از پیشنهادات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در بخش فرهنگ و هنر در این جلسه بود.
معتمدی اظهار داشت: بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و هنر تصویب شده اما اجرا نشده است تا بتوانند از این بیمه استفاده کنند؛ ردیف بودجه فصل پنج فرهنگی ما در استان صفر است که لازم است نسبت به آن ملاحظه‌ای صورت گیرد.
بود و نبود اداره ارشاد شهرستان‌ها تفاوتی ندارد
حسین رجایی ریزی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه اظهار داشت: اعتقاد دارم همین امروز اگر در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان را ببندیم نه تنها هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه برخی چالش‌ها کمتر هم می‌شود.
وی نسبت به اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان لنجان انتقاد کرده و اوضاع ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها را اسف‌بار دانست و سپس درخصوص ردیف بودجه و معافیت مالیاتی برخی هنرمندان نیز اظهاراتی داشت.
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نیز در ادامه اظهار داشت: بحث فرهنگ در کشور ما مغفول مانده است، علی رغم اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب روی آن تاکید داشتند.
در فرهنگ مشکل داریم چون بودجه نداریم!
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من صحبت‌های نماینده لنجان را تأیید می‌کنم اما باید دید چقدر بودجه فرهنگی گذاشتیم و چقدر در مقابل انتظار داریم؟ در حال حاضر کمترین بودجه را بخش فرهنگ دارد و بسیاری از مشکلات کشور هم به همین مسایل فرهنگی برمی‌گردد؛ می‌توان گفت در چهار دوره‌ای که در مجلس بودم، وزیر توانمندی که فعال و مطالبه‌گر باشد نداشتیم و باید خود دولت‌ها متوجه مشکلات فرهنگی باشند.
پس از آن حسین محمدصالحی دارانی در این زمینه اظهار داشت: ما در چهار شهرستان در حوزه انتخابیه خود، با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و افرادی که بودند هم معمولا به شهرستان‌های مجاور منتقل شدند.
تمرکز اقدامات فرهنگی و تصمیم‌گیری واحد چاره مشکلات فرهنگی است
نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: درست است اعتبار کم است اما اقدامات هم بسیار پراکنده انجام می‌شود که لازم است در این باره در شورای فرهنگ عمومی تصمیم‌گیری شود، اگر این اقدامات متمرکز شد و بودجه فرهنگی دیگر سازمان‌ها همه متمرکز و به کمک آمد مشکلات حل خواهد شد.
در ادامه محمدتقی نقدعلی در پاسخ به اظهارات نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش و کارکرد اداره ارشاد بی بدیل است، بله، وقتی یک سرباز را بدون سلاح به میدان بفرستیم، بود و نبودش تفاوتی ندارد زیرا اعتبار و امکاناتی در اختیار جوانان فعال فرهنگی ما نیست تا بتوانند کاری انجام دهند.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم همراهی مسؤولان دولتی و اجرایی هم مشکل بزرگ دیگر است، از طرفی بودجه فرهنگی غالباً در اختیار شهرداری است که امروز در برخی شهرها شهرداری‌ها هیچ اهمیتی برای ادارات فرهنگ و ارشاد قائل نیستند.
ارتقای جایگاه اداره ارشاد از اختصاص بودجه به آن مهم‌تر است
وی تصریح کرد: در واقع باید جایگاه این شورا را بالا برد و مشکل بیشتر از کمبود بودجه، پایین بودن جایگاه اداره ارشاد است، مثلا در شهرها اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد اما هیچکس برای ارشاد اهمیتی قائل نمی‌شود.
معتمدی نیز در پایان در پاسخ به انتقادات و پرسش‌های نمایندگان استان اصفهان در مجلس توضیحاتی داد و در ادامه گفت: کار و اقدام و تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ پراکنده است، شهرداری‌ها بالای 500 میلیارد تومان در استان بودجه فرهنگی در اختیار دارند که ما به اندازه پنجاه میلیون تومان آن هم بودجه نداریم.
پس از چند دقیقه محمدعلی احمدی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان هم برای مجمع نمایندگان استان اصفهان گزارشی از وضعیت و اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان ارائه کرده و به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
وی به مناسبت‌های تقویمی و اقدامات انجام شده در آن زمان‌ها اشاره داشته و تأکید کرد که علی‌رغم وضعیت کرونا تا به حال بزرگداشت هیچ مناسبتی لغو نشده است و همچنین درخواست‌هایی مانند ثبت تاریخ 25 آبان در تقویم داشت.
وضعیت نامطلوب بنیاد شهید استان اصفهان
احمدی همچنین نسبت به وضعیت بنیاد شهید استان اصفهان انتقادی داشته و درخواست رسیدگی به آن را اعلام کرد.
موسوی لارگانی هم در پاسخ به او مشکلات بنیاد شهید و سرپرست این بنیاد در استان را تأیید کرد و لزوم توجه به آن را اعلام کرد.
زمین از شما، ساخت از ما
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه صحبت‌ها اظهار داشت که به دلیل وجود مشکلات در شهرستان، از همین جا اعلام می‌کنیم که زمین از شما و ساخت از ما و به همین ترتیب ساخت را تقبل می‌کنیم.
موسوی لارگانی نیز عنوان کرد که اگر ما انتظاری از شخص داریم باید حداقل دستمزدی برای آن قائل شویم تا دلگرم شود و فعالیت داشته باشد.
پروین صالحی مبارکه، نماینده مردم مبارکه نیز در ادامه لزوم توجه بیشتر بر شاخص‌های انقلابی را اعلام داشت و گفت که این مسأله که نوجونان شهید صیاد شیرازی را نمیشناسند بسیار دردآور است.
امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه اظهار داشت: به دلیل شیوع کرونا در کشور، بسیاری از تریبون‌ها را از دست دادیم اما نقد جدی بر این مسأله است که فضای شهری متناسب با مناسبت تغییر کند که شهرداری‌ها به درستی این اقدام را انجام نمی‌دهند و حضور فیزیکی که کم شده، فضاسازی شهری هم ضعیف شده است.
غفلت از فضاسازی شهری در مناسبت‌ها
وی عنوان کرد: ما در حال حاضر چاره‌ای جز تبلیغ به صورت بصری در فضای شهری و فضای مجازی نداریم و آن چیزی که انتظار داشتیم در فضای شهری رخ نداده است.
نقدعلی در این باره اظهار داشت: قصه هشتم دی سال 88 به برکت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود و در مرکز استان که موج درست می‌کند در کل استان تأثیر دارد و نقش مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این موارد هویدا است.
احمدی نیز در پاسخ به سوالات و اظهارات گفت: ما 400 سردار شهید در این استان داریم و ظرفیت خوبی در استان داریم؛ در فضاسازی‌های شهری ضمانت اجرایی لازم است؛ سال گذشته اولین استانی بودیم که پس از اتفاقات آبان‌ماه اعتراضات مردمی به مشکلات و اغتشاشات را داشتیم که بسیاری هم با آن مخالف بودند.
در این جلسه همچنین یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن نیز به ارائه‌ گزارش و گفتگو با نمایندگان استان اصفهان پرداخت.
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، حسین رجایی ریزی، حسین محمدصالحی دارانی، پروین صالحی مبارکه، سیدمسعود خاتمی، امیرحسین بانکی پور، زهرا شیخی مبارکه، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، رحمت‌الله فیروزی‌ پوربادی، ابوالفضل ابوترابی و اصغر سلیمی از نمایندگان حاضر در این جلسه بودند.
انتهای پیام/63119/ج20/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/229275/پرونده-فرهنگ-روی-میز-نهمین-جلسه-مجمع-نمایندگان-استان-اصفهان
بستن   چاپ