پیام سپاهان
فرماندار تیران و کرون:
حفظ و حراست میراث فرهنگی به مشارکت سمن‌ها نیاز دارد
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 17:02:19
پیام سپاهان - اصفهان- فرماندار شهرستان تیران و کرون گفت: حفظ و حراست آثار تاریخی و ظرفیت های گردشگری با وجود محدودیت‌های وزارت متبوع به مشارکت سمن‌ها نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، مجید حججی روز چهارشنبه در نشست با مدیران تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی استان اصفهان در سالن همایش‌های فرمانداری تیران و کرون افزود: آن وزارتخانه با وجود محدودیت‌های مالی و منابع انسانی قادر به حفظ و حراست از آثار تاریخی و گردشگری و مدیریت عرصه گسترده و متنوع حوزه خود نیست.
وی بیان‌ کرد: تشکل‌های مردم ‌نهاد در این حوزه و سایر عرصه‌ها بازوانی توانمند در پیشبرد برنامه‌ها هستند و باید زمینه برای فعالیت‌های این مراکز بیش از گذشته فراهم شود.
وی از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان خواست تا به تشکل‌های مدنی اعتماد کند و زمینه فعالیت‌های آن‌ها را گسترش دهد.
فرماندار تیران و کرون به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان اشاره و اضافه کرد: بسترهای بکر، متنوع و طبیعی و تاریخی این خطه همراه با آب و هوای پاک و سالم در جذب گردشگر و مردم کلانشهر اصفهان موفق بوده و صنعت گردشگری رو به توسعه و رونق است.
وی ادامه داد: مجوز فعالیت برای کارخانه های صنعتی و با آلایندگی صادر نشده و سلامت هوا و پیشگیری از آلایندگی مورد توجه بوده است.
وی برنامه ریزی برای مدیریت حوزه گردشگری و توسعه آن را مهم برشمرد و گفت: زمینه‌های رونق اقتصادی با استفاده از ظرفیت گردشگری در حال انجام است و تنها شیوع ویروس کرونا بر آن اثر گذاشته است.
ضرورت توجه به میراث ملموس و ناملموس
شهردار تیران در ادامه این نشست به میراث فرهنگی ملموس و ناملموس هر منطقه اشاره کرد و گفت: توجه به این ظرفیت‌ها در توسعه شهری ضروری و برای پیشبرد اهداف و برنامه های سازمانی لازم است.

پیام سپاهان


حسن شفیعی ادامه داد: ظرفیت های میراثی و گردشگری در مدیریت شهری به لحاظ حفظ بافت تاریخی و سبک زندگی مردم از اهمیت خاصی برخوردار است و در تیران این گنیجنه ارزشمند مورد حفاظت و احیا قرار گرفته که شهرداری و سازمان های مردم نهاد در تعامل با همدیگر در این مسیر گام برداشته اند.
وی اضافه کرد: چهار خانه تاریخی برای بوم گردی احیا و بازسازی شد و مدیریت شهری در مرمت و بازسازی آثار تاریخی مثل حمام، آسیاب و بافت قدیمی مشارکت و پروژه هایی را اجرا کرده که در انجام فعالیت‌های بخش خصوصی همراه بوده است.
وی با اشاره به نقش تشکل‌های مردم نهاد گفت: این سازمان های مردمی با بگارگیری ظرفیت عموم مردم برای رفع رفع مشکلات، پیشرفت و آبادانی هر منطقه فعالیت می کنند که در حوزه میراث فرهنگی نقش موثری را دارند.
این نشست یک روزه به میزبانی شهرداری تیران برگزار شد که 21 مدیر سازمان مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراسر استان اصفهان با حضور در این منطقه علاوه بر بهره گیری از کلاس های آموزشی، از تعدادی محل تاریخی نیز بازدید کردند.
بیش از 20 تشکل مردم نهاد تحت نظارت وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و صنایع دستی در تیران و کرون فعالیت می‌کنند.
67 تشکل مردم نهاد استان اصفهان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند که از بین آن ها 50 سمن فعال و بود که 23 سمن بر اساس تقاضا و توانمندی عضو شبکه استانی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده اند.
برچسب‌ها
گردشگری تیران وکرون سازمان های مردم نهاد اصفهان میراث فرهنگی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/229042/حفظ-و-حراست-میراث-فرهنگی-به-مشارکت-سمن‌ها-نیاز-دارد
بستن   چاپ