پیام سپاهان
تالاب کانی‌برازان مهاباد یخ زد
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 14:10:13
پیام سپاهان - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون بر اثر کاهش دمای هوا به 16 درجه زیر صفر بیش از 60 درصد از مساحت تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" این شهرستان یخ زده است.
فاروق سخنور روز چهارشنبه اظهار داشت: سرمای شدید و بارش برف طی روزهای اخیر باعث یخ‌بستن بیش از 60 درصد از آب محدوده این تالاب شده و پرندگان برای فرار از سرما کُلنی‌های چندصد قطعه‌ای (گرمک) تشکیل داده اند.
وی با اشاره به انجام سرشماری زمستانی پرندگان در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" اضافه کرد: در این سرشماری با وجود سرمای هوا بیش از 10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی در این تالاب سرشماری شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه ، علوفه و مواد غذایی اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.
وی افزود: سرمای هوا باعث شده که علاوه بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان"، بخش‌های زیادی از دیگر تالاب‌های این شهرستان از جمله تالاب "یوسف‌کند" که در این فصل میزبان پرندگان هستند، یخ بزند.
وی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری در این شرایط مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.
تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.
این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.
براساس آخرین بررسی‌ها تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.
انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.
تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.
در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.
طبق اعلام هواشناسی مهاباد در چند روز اخیر و پس از بارش برف دمای هوا در این شهرستان بیش از 10 کاهش و در این مدت حداقل دمای هوا به منفی 16 درجه سانتی‌گراد رسید./ ایرنا

http://www.sepahannews.ir/fa/News/229035/تالاب-کانی‌برازان-مهاباد-یخ-زد
بستن   چاپ