پیام سپاهان
افتتاح 2546 پروژه عمرانی در دهه فجر در اصفهان
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 14:07:56
پیام سپاهان - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان از افتتاح 2546 پروژه عمرانی در دهه فجر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی صبح امروز - چهارشنبه هشتم بهمن ماه- در نشستی با حضور خبرنگاران با ارائه گزارشی از پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر، اظهار کرد: اعتبارت ملی حدود 377 میلیارد تومان، ملی و استانی 441 میلیارد تومان و اعتبارات متوازن 1,302 میلیارد تومان بوده که بخش عمده‌ای از اعتبارات بودجه سال جاری بیش از 64 درصد تا کنون تخصیص پیدا کرده که حدود 1,370 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود 1,300 میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام اختصاص داده شد، افزود: از این میزان 300 میلیارد تومان به بخش آب، 200 میلیارد تومان به آزادراه شرق، 200 میلیارد تومان به مترو اصفهان – بهارستان و سایر اعتبارات نیز به پروژه‌های کوچک اختصاص یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: در سال جاری در هفته دولت یک هزار و 840 پروژه افتتاح شد و در دهه فجر نیز دو هزار و 546 پروژه با اعتبار چهار هزار و 509 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه هشت درصد اعتبارات این پروژه‌ها ملی، 10 درصد ملی-استانی، 51 درصد شهرداری و تعاونی‌ها و 29 درصد بخش خصوصی بوده است، افزود: 221 پروژه ملی، 167 پروژه استانی، 387 پروژه در بخش خصوصی و در شهرداری‌ها 1559 پروژه و دهیاری‌ها 172 پروژه به بهره برداری می‌رسد.
کلنگ زنی 74 پروژه جدید در استان وی با اشاره به کلنگ‌زنی 74 پروژه در دهه فجر در شهرستان‌ها ادامه داد: 1050 پروژه مربوط به مخابرات، 267 پروژه توسط جهاد کشاورزی، 240 پروژه شهرداری‌ها و 115 پروژه در شرکت توزیع برق کلنگ‌زنی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه صنعت فولاد در کنار اعتبارات ارزی، اعتبارات ریالی نیز دارد، گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در بخش تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها از محل تصفیه پساب 23 پروژه با اعتبار 377 میلیارد تومان بهره برداری پروژه خواهد شد.
غلامی افزود: بیشترین افتتاحیه در شهرستان‌های اصفهان، تیران و کرون و کاشان بوده و در نظر داریم بهره‌برداری از پروژه‌ها با حضور وزرا، معاونان وزرا، استاندار و معاونان استانداری انجام شده و افتتاحیه‌ها اغلب به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
عملیات اجرایی 2700 واحد مسکونی محرومان آغاز شده است وی ادامه داد: همچنین ساخت سه هزار منزل مسکونی برای محرومان با 30 میلیون تومان کمک بلاعوض را در دستور کار بوده که به هر متقاضی 50 میلیون تومان وام پنج درصد تعلق می‌گیرد، از این تعداد تاکنون 2700 واحد عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در این طرح 1150 واحد هم برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ساخته می‌شود که به هر واحد 50 میلیون تومان کمک بلاعوض و 50 میلیون تومان وام پنج درصد تعلق می‌گیرد
93 هزار نفر متقاضی مسکن ملی بوده‌اند غلامی افزود: در بخش اقدام ملی با توجه به مرحله سوم ثبت نام، 93 هزار و 528 نفر ثبت نامی داشته‌ایم که از این تعداد تا کنون شرایط 17 هزار و 890 نفر تأیید شده و در حال طی شدن ادامه مراحل هستند.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی سهمیه استان را تا حدود 70 هزار واحد اعلام کرده بود. امید است هر چه سریع‌تر شرایط لازم برای تأیید سایر پرونده‌ها نیز فراهم شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تاکنون زمین 47 هزار و 420 واحد تخصیص و نهایی شده است و مصوبات آن از شورای برنامه‌ریزی استان گرفته شده است.
غلامی افزود: در بخش بهسازی مسکن روستایی برای 10 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده بود که تا کنون 8550 واحد به بانک معرفی شده است، در بخش بازسازی مسکن روستایی نیز در سال جاری نیز 38 واحد شهری، 60 واحد روستایی و 856 واحد تعمیری داشتیم که تا کنون 65 درصد پیشرفت داشته است.
شورای برنامه‌ریزی 742 مصوبه داشته است وی همچنین درباره جلسات کمیسیون ماده 5، اظهار کرد: در سال 98، 166 جلسه کمیسیون ماده 5 داشتیم که بیش از 1250 مصوبه داشت، در سال 99 تا ابتدای بهمن ماه 114 جلسه با بیش از 650 مصوبه برگزار شده است، یکی از جلسات مفیدی که برگزار می‌شود، شورای برنامه‌ریزی و کارگروه امور زیربنایی است. این جلسات تا کنون 742 مصوبه داشته که عمدتاً به دستگاه‌ها و بخش خصوصی ابلاغ شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بخش‌های مختلف سعی کردیم پروژه‌های خاص استان را به صورت ویژه پیگیری کنیم. در بخش حمل و نقل، در نظر داریم ارتباط مرکز استان به شهرستان‌ها و 9 استان مجاور به صورت بزرگراهی باشد، اکنون ارتباط بزرگراهی برای 24 شهرستان فراهم شده است.
غلامی افزود: احداث آزادراه‌ها نیز در دستور کار است که مهم‌ترین آن کریدور شمال جنوب است که حدود 240 کیلومتر آن در استان اصفهان است و قطعه اول آن به طول 63 کیلومتر در سال جاری افتتاح شد.
وی ادامه داد: قطعه سوم نیز که از پلیس راه مبارکه تا پل ایزدخواست ادامه دارد نیز فراخوان مشارکت داده شده است، عملیات اجرایی این کریدور از سمت شیراز شروع و بیش از 50 درصد آن نیز انجام شده است.
اتصال همه شهرهای مجاور با خطوط ریلی به اصفهان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: از جمله اقدامات خوب بخش حمل و نقل ریلی، برای همه شهرهای مجاور کلان‌شهر اصفهان مصوبات شورای عالی ترافیک، لازم برای احداث ریل گرفته شده است، عملیات اجرایی این خطوط شروع شده و امیدواریم سال آینده بتوانیم خط اصفهان بهارستان را افتتاح کنیم، 10 کیلومتر از مسیر اصفهان مجلسی نیز شروع شده است.
غلامی افزود: در نظر داریم برای هر خطی یک ذی‌نفع مشخص کنیم تا مسئولیت آن را بر عهده داشته باشد. صنایعی که در محور اصفهان شاهین شهر هستند به عنوان ذی‌نفع در کنار شهرداری قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه خط 2 مترو اصفهان نیز اکنون با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، ادامه داد: رینگ سوم کلان‌شهر اصفهان که عملیات اجرایی آن در ابتدای دهه 70 شروع شده بود، قرار بود به موازات آن حلقه چهارم عملیاتی شود تا مانع اشباع رینگ سوم از ترافیک شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اکنون عملیات اجرایی رینگ چهارم با تقاطع‌های غیر هم سطح آفتاب که به پایان رسید تقاطع غیر هم سطح شهید سلیمانی نیز به سرعت در حال ساخت است.
غلامی افزود: در جنوب اصفهان نیز توافقات لازم انجام شده تا رینگ چهارم عملیاتی شود، شهرداری خمینی شهر نیز فعالیت‌های مربوطه در حوزه خود را شروع کرده است.
بهره‌برداری از پروژه دوم آبرسانی به اصفهان تا خردادماه وی ادامه داد: در بخش آب نیز شرکت آب منطقه‌ای و آبفا هر دو درگیر اجرای سامانه دوم هستند، امیدواریم تابستان سال آینده با افتتاح این خط مشکل آب شرب حل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: کوهرنگ 3 اکنون به حدود 91 درصد پیشرفت رسیده و امیدواریم مقدمات شروع عملیات بتن ریزی سد شروع شود، عملیات اجرایی تونل کامل شده و می‌توانیم با سیستم پمپاژ، روان آب‌ها را به زاینده رود منتقل کنیم.
غلامی با اشاره به اینکه شرکتی با سهامداران شدی نفع برای طرح انتقال آب از خلیج فارس تشکیل شده است، افزود: سد سرداب نیز بیش از 70 درصد پیشرفت داشته و در نیمه اول سال آینده اجرایی خواهد شد. مطالعات زیست محیطی پروژه بهشت آباد نیز به سازمان محیط زیست تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: در برخی از صنایع استان اکنون برای آبیاری فضای سبز از پساب استفاده پی‌شود، تا کنون حدود 110 میلیون متر مکعب در سال قرار داد استفاده از پساب با صنایع و شهرداری‌ها منعقد شده و امید است بتوان آن را کاملاً عملیاتی کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بخش کشاورزی نیز با هدف بهبود الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و کاشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی، برنامه سازگاری با کم آبی استان مصوب شده و بر این اساس برای شیوه‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استفاده کنیم.
شناسایی یک میلیون 90 هزار کانون گرد و غبار در استان غلامی با بیان اینکه یکی از منابع آلاینده اصفهان، کانون‌های گرد و غبار است. حدود یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در استان شناسایی شده که در بیش از 370 هزار هکتار از این کانون‌ها اقدامات مقابله‌ای انجام شده است.
وی ادامه داد: آلودگی هوای اصفهان سه منشأ صنایع، کانون‌های گرد و غبار و آلاینده‌های متحرک دارد. در بخش صنعت استان، حساسیت زیادی بر استفاده از مازوت در صنایع دارد، همه نیروگاه‌ها اکنون از سوخت گاز استفاده می‌کنند، تا شعاع 50 کیلومتری اصفهان هیچ کدام از صنایع از مازوت استفاده نمی‌کنند و برای تعداد محدود کارخانه سیمانی که در شرق اصفهان از مازوت استفاده می‌کردند نیز تذکرات لازم داده شده است.
آزادراه شرق یک پروژه محیط زیستی است معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: آزادراه شرق یک پروژه زیست محیطی است که مجموع سفرهایی که از ورودی شمالی شهر اصفهان وارد شبکه شهری می‌شود و با عبور از شبکه شهری از استان خارج می‌شود، بخش عمده‌ای از آلودگی‌های شهری را ایجاد می‌کرد با احداث آزاد راه شرق انتظار این است که همه سفرهایی که به سمت جنوب انجام می‌شد با این آزاد راه اصفهان را دور بزنند و وارد شبکه شهری نشود.
غلامی افزود: حدود 37 هزار و 780 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم با اجرای پروژه‌های عمرانی در استان اصفهان داشته‌ایم.
لزوم گسترش صنعت گردشگری در استان وی ادامه داد: مطالعات طرح آمایش استان انجام شده و نهایی شده است، بر اساس آن، اصفهان به هفت منطقه تقسیم شده و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده که بر اساس این فاکتورها پروژه‌ها در هر منطقه اجرایی شود، به عنوان نمونه در مناطقی که امکان ایجاد صنایع وجود ندارد، به دنبال گسترش صنعت گردشگری خواهیم بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان باید به سمت صنایع دانش بنیان و صنعت سبز گردشگری حرکت کند زیرا جاذبه‌های خاص گردشگری و بوم گردی از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگترین شهرها در استان وجود دارد و به صورت گسترده در فصول مختلف سال می‌توانیم پذیرای گردشگران باشیم‌.
کد خبر 471225

http://www.sepahannews.ir/fa/News/229010/افتتاح-2546-پروژه-عمرانی-در-دهه-فجر-در-اصفهان
بستن   چاپ