پیام سپاهان
قوانین دست و پاگیر؛ بلایی که صنعت نطنز را به زانو درآورده است
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 10:09:10
پیام سپاهان - گروه استان‌ها - واحدهای تولیدی در نطنز این روزها با وجود قوانین دست و پاگیر حال و روز خوشی ندارند و رمق تولید را از آنان گرفته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز ، رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال «جهش تولید» نامگذاری کردند تا بگویند توجه به تولید و رونق آن برای جهش اقتصادی کشور و افزایش توان اقتصادی و معیشتی مردم بیش از هر برهه دیگری تاریخ کشور از اهمیت برخوردار است.
از سوی دیگر با رونق تولید، می‌توان شاهد افزایش اشتغال و در طرف مقابل کاهش نرخ بیکاری برای جوانانی باشیم که با ذهن خلاق خود توانایی به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید در عرصه‌های مختلف را داشته و پایه‌های اقتصادی را محکم و استوار بنا می‌کنند.
چند سال است که شعارهای سال در کشور ما رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است؛ موضوعی که چراغ امیدی در دل فعالان اقتصادی روشن کرد که شاید گره‌ای از گره‌های تولید در این سال‌ها باز شود و چرخ اقتصاد کشور با سرعت بیشتری حرکت کند.
اما برخی از فعالان اقتصادی معتقد هستند در این سال‌ها آن طور که انتظار داشتند حمایت از واحدهای تولیدی و به ویژه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط توسط دولت و نهادهای مربوطه صورت نگرفته و کار برخی از این واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده است.
دشمن با سلاح تحریم ما را نشانه گرفته است
علی نجاتیان، رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: دشمن با سلاح تحریم ما را نشانه گرفته است اما واحدهای صنعتی شهرستان نطنز به فکر سود و‌ منفعت نبوده و در پی سرپا نگهداشتن خود هستند.
وی ضمن اشاره به وجود مشکلات برای واحدهای تولیدی نطنز گفت: امروزه تولیدکننده قادر نیست که مشکلات خود را حل کند لذا برخی از آنان نمی‌توانند به موقع معوقات بانکی خود را پرداخت کنند و بنابراین با قرار گرفتن در لیست سیاه سیستم بانکی دیگر قادر به تامین نقدینگی جدید نیستند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نطنز ضمن اشاره به موانع و مشکلات بر سر واحدهای تولیدی در این شهرستان افزود: نرخ سود تسهیلات بانکی، دیر کرد و‌ جرائم مربوط به آن عاملی شده است تا فعالیت را برای تولید کننده شهرستان دشوار کند.
نجاتیان همچنین گفت: قوانین و مقررات مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر مثل تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت مواد اولیه با توجه به نوسانات نرخ ارز مشکلاتی است که واحدهای صنعتی شهرستان اردستان را با مشکل مواجه کرده است.
بررسی مشکلات تولیدکنندگان ماهیان گرم‌آبی و سردآبی9 پروژه انتقال و توزیع برق در قم به بهره‌برداری رسید/اضافه شدن 190 مگاولت آمپر به ظرفیت تولید برق استاندستاوردی بکر از شرکت‌های دانش‌بنیان‌‌ ‌/ مکمل بهبود سندروم متابولیک در مشهد تولید شد وی ابراز داشت: اداره صنعت، معدن و تجارت نطنز به تبع از وزارت متبوع برای حل مشکل واحدهای صنعتی از هیچ کوششی دریغ نکرده و با برگزاری جلسات کمیته فرعی تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان نطنز با حضور فرماندار، دادستان، اداره اطلاعات، مدیران بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌های اجرایی این شهرستان با بررسی مشکلات و درخواست‌های صنعتگران با اجرای مصوبات در صدد حمایت از تولید برآمده است.
واحدهای کوچک دچار مشکلاتی در تهیه مواد اولیه شده‌اند
حسین کربلایی یکی از تولید کنندگان لوله‌های پلی اتیلن که قریب به 20 سال است در شهر نطنز در عرصه تولید فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی دانست و اظهار داشت: واحدهای بزرگ می‌توانند مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه کنند اما در این میان، واحدهای کوچک دچار مشکلاتی در تهیه مواد اولیه شده‌اند که قیمت تمام شده محصولات این واحدها را بالا برده است.
این تولیدکننده نطنزی ضمن اشاره به نقش تأثیرگذار صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور و منطقه گفت: به رغم اینکه صنایع کوچک و متوسط در تولید محصولات نقش بسزایی در رشد اقتصادی و اشتغالزایی دارند ولی متاسفانه جایگاه مطلوبی در کشور ندارند.
کربلایی ضمن اشاره به مشکلات بر سر راه تولید و رونق‌بخشی در این حوزه تصریح کرد: عامل اصلی موانع تولید را می‌توان در ناکارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های طراحی شده از ناحیه متولی صنعت است که خود مزید بر علت شده است و موانع قابل توجهی را بر سر راه قرار داده است.
وی افزود: نگاه به آمار معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا طی سال‌های اخیر علی رغم عرضه بالای مواد اولیه از ناحیه پتروشیمی‌ها و آمار پایین تقاضای خریداران به کمتر از 20 درصد کماکان ضوابط و دستورالعمل‌های دست و پاگیر کمیته‌ها و کارگروه‌هایی که زمان‌بر و بی‌ثمر بر سر راه خریداران صنایع پایین‌دست که شریان اصلی تولید هستند، قرار دارند.
دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان که ماه گذشته به شهرستان نطنز سفر کرده بود در جمع مسئولان واحد های تولیدی در این شهرستان ضمن تأکید بر مشارکت هرچه بیشتر مدیران اظهار داشت: برای رفع مشکلات شهرستان نطنز لازم است مدیران کل مشارکت بیشتری داشته باشند.
برخی مشکلات با همراهی مردم قابل حل است
استاندار اصفهان با بیان اینکه برخی از مشکلات را می‌توان با همکاری و یاری شهروندان و هموطنان حل و فصل کرد، گفت: برخی از مشکلات را با همیاری و همراهی مردم می‌توان رفع کرد و بخشی دیگر را باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان نطنز برطرف کرد.
رضایی ضمن اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در استان اصفهان و بروز مشکلات ناشی از این دغدغه‌های واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: عمده مشکلات مطرح شده در حوزه اقتصاد، اشتغال، مواد اولیه و بحث‌های مربوط به کرونا بود که پیگیر رفع موانع هستیم.
به گزارش تسنیم؛ در شهرستان نطنز سه شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی وجود دارد؛ شهرک صنعتی اوره با مساحت بیش از 52 هکتار، شهرک صنعتی شجاع‌آباد با مساحت 210 هکتار، شهرک صنعتی بادرود با مساحت 100 هکتار و ناحیه صنعتی بادرود از مجموع کل 70 واحد، تعداد 25 واحد تولیدی فعال و 20 واحد نیمه فعال، مشغول فعالیت هستند.
شهرستان نطنز دارای 134 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و گواهی فعالیت صنعتی در نساجی، شیمیایی، فلزی، سلولزی، کانی غیرفلزی و غذایی دارویی با اشتغال بیش از چهارهزار نفر است.
گزارش از رحمت‌الله کاملی
انتهای پیام/804/ی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/228917/قوانین-دست-و-پاگیر؛-بلایی-که-صنعت-نطنز-را-به-زانو-درآورده-است
بستن   چاپ