پیام سپاهان
28.9 میلیارد تومان صرف 17 طرح دهه فجر منابع طبیعی اصفهان شد
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 10:08:48
پیام سپاهان - محمدعلی کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پروژه‌ها در شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، نایین، مبارکه، سمیرم، خوانسار، بُرخوار، خور و بیابانک، شاهین شهر و میمه، کاشان و فریدونشهر اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل عملیات بیولوژیک نهالکاری، ساخت سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب، توسعه جنگل با بذر، احداث بند خاکی و دیگر طرح‌های آبخیزداری مانند سرریز است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اهمیت توسعه روز افزون منابع طبیعی در بخش‌های مختلف اضافه کرد: طرح‌ها در افزون بر پنج هزار و 400 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا خواهد شد.
کاظمی با اشاره به جایگاه ویژه انجام عملیات آبخیزداری در استان خاطرنشان کرد: پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده در دهه فجر مهار و کنترل و استحصال 605 هزار متر مکعب سیلاب را در پی خواهد داشت.
وی به اشتغالزایی دست کم 350 نفر با بهره برداری این تعداد طرح ها اشاره کرد.
نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (4 درصد)، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (32 درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در 2 شهرستان فریدونشهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (35 گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در 2 ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.
همه ساله از 12 بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن در سال 1357 تا 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، دهه فجر نامیده می‌شود.
برچسب‌ها توسعه ایران افتتاح طرح اصفهان منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان دهه فجر

http://www.sepahannews.ir/fa/News/228911/289-میلیارد-تومان-صرف-17-طرح-دهه-فجر-منابع-طبیعی-اصفهان-شد
بستن   چاپ