پیام سپاهان

آخرين مطالب

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات اجتماعی

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - یک دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته است، گفت: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشت اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد ابراهیم ایرج‌پور شامگاه سه‌شنبه _چهارم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار با اشاره به فرهنگ غنی اصفهان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: حقیقت این است که اصفهان در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ادبیات نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: دریای سخنی که در اصفهان جوشیده تا اقصی نقاط جهان را پیموده و در همین راستا برنامه‌های بسیاری می‌توان از آن ساخت.
این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سیر تاریخ ادبیات، شعر و فرهنگ اصفهان تصریح کرد: بعد از اسلام و در چند دوره تاریخی، اصفهان به‌عنوان پایتخت قرار گرفته و از مهم‌ترین این دوره‌ها می‌توان به دوره صفوی و سلجوقی اشاره داشت که رنگ و بوی ادبیات بیشتر بر مشام می‌رسد.
ایرج‌پور با نگاهی به سبک‌شناسی در شعر فارسی عنوان کرد: شعر فارسی از لحاظ سبک شناسی چند دوره عمده دارد که سبک خراسانی آغازین است چراکه زبان فارسی نو یا دری از خطه خراسان سرچشمه گرفته و طبیعتاً شعر فارسی نیز از آن دوره و مکان برخاسته است.
وی با اشاره به اینکه دوره بعدی سبک عراقی است که دو مکان عرب و عجم دارد، گفت: منظور از عراق عجم جایی است که ما در آن قرار داریم و شامل قسمت میانی ایران همچون اصفهان، ری، همدان، اراک و مواردی از این دست است که سبک عراقی برخاسته از این ناحیه است؛ همچنین سبک بعدی هندی است و بعد از آن دوره بازگشت را داریم.

پیام سپاهان

این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اصفهان سال‌ها زبان بومی خود را داشته و فارسی مشهور پس از دوره صفوی رایج شده است، اظهار کرد: خاقانی از افرادی بود که هیچکس را به شاعری قبول نداشته اما در برابر شاعری به نام سنایی سر تعظیم فرو می‌آورد؛ در همین راستا باید بگوییم سنایی خود را شاگرد استادی چون ابوالفتح اصفهانی می‌داند که به دو زبان شعر می‌گفته.
ایرج‌پور با بیان اینکه در سبک عراقی شاعران بزرگی همچون کمال‌الدین اصفهانی را داریم، ادامه داد: در دوره صفوی و سبک هندی که معروف به سبک اصفهانی است، چون از شعر کمتر استقبال می‌شد شاعران زیادی به هند رفتند اما ویژگی اصلی سبک هندی این است که پرورندگان آن همچون صائب و شاعران زیادی همچون او از اصفهان برخاستند.
وی با بیان اینکه پس از سبک هندی دوره بازگشت را داریم که در آن شاعران دانشمند با محوریت مشتاق اصفهانی کنار هم آمدند و انجمنی بنیانگذاری کرده و دوره جدیدی را در شعر آغاز کردند، تصریح کرد: اگرچه در این دوره تقلید و تکرار وجود داشته اما استاد صفا و سایر افرادی همچون او می‌گویند چه بسا زبان فارسی به طور کلی دچار نابودی می‌شد و این افراد تنها کسانی بودند که با بازگشت خود به شاعران بزرگ سعی کردند این زبان را پاس داشته و آن را حفظ کنند.
این دانشیار زبان و ادبیات فارسی با بیان داستانی از سفرنامه ناصرخسرو در 1001 سال پیش و در طی سفر کوتاه خود به اصفهان گفت: امید به اینکه بازگردیم و این شهر را بشناسیم و برای فرهنگ خود وقت بگذاریم چراکه فرهنگ، هنر و ادب ما غذای روح است که از آن غافل هستیم.
ایرج‌پور اظهار کرد: ما شهر، فرهنگ و داشته‌های اصفهان را نمی‌شناسیم در همین راستا معرفی کردن مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا جایگاه آن را شناخته، به او احترام بگذاریم و در حفظ و پویایی آن تلاش کنیم.

پیام سپاهان

در بخشی دیگر از این برنامه نیز محمد قدسی استاد دانشگاه و حوزه اظهار کرد: از دیرباز شاعرانی همچون سعدی، مولانا، حافظ، صائب و افرادی از این دست را داشتیم که مطالعاتی در مورد معارف دینی داشتند و با دقت نظرهای خود در روایات و آیات و با آمیختن تخیل، شعر فارسی را ارائه و برای ما فرهنگ ساختند.
وی ادامه داد: در ابتدا به نظر می‌رسد که شاعر و شاعر شدن شدن ساده است، غافل از اینکه شاعری اگر بخواهد تمام ابعاد فرهنگی را داشته باشد باید مطالعات سنگینی کند، به خواندن هیچ کتابی بسنده نکند، رنج، تحقیق و تفحص کند، از شاعران پیشین خود الهام بگیرد و روز به روز ذوق خود را تقویت، خلوت سحر و تقوا داشته و مانند سعدی، مولانا و… جامعیت داشته باشد.
این استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: هر عصری ویژگی‌ها و نقطه نظرات خود را دارد اما اگر شاعری بخواهد در عصر مدرنیته فرهنگ‌سازی کند باید خیلی رنج بکشد تا معارف خود یعنی قرآن و روایات را به اضافه زبان نو که جوان ما آن را بفهمد، تلفیق کند.
قدسی با بیان داستانی افزود: نام قدیمی اصفهان جی بوده و افتخار داریم که از جی ما سلمان فارسی برخاسته؛ همچنین لازم به ذکر است که در 760 کتاب، از اصفهان سخن گفته شده و این عجیب است و نشان از مهم بودن آن در دوره‌ها و سلسله‌های مختلف دارد.

پیام سپاهان

کد خبر 747389

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/844402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ کشورهای اسلامی؛ از نشست های نمایشی تا اقدامات عملی

سرمقاله کیهان/ وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!

سرمقاله وطن امروز/ صهیونیست‌ها در مخمصه!

هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام

ذخیره سد زاینده‌رود به 396 میلیون مترمکعب رسید

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 17 اردیبهشت 1403 + جدول

برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»

بلعیده شدن دختربچه 6 ساله در کانال آب تیران

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود/صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کشور

اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب

برخی شرکت‌ها از کوپایلوت مایکروسافت به‌عنوان کارآموز استفاده می‌کنند

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

کودک 6 ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

سری ردمی K80 احتمالا در اواسط پاییز عرضه خواهد شد

درخت‌کُشی در تهران

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

دخل و خرج نابرابر

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد

اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند

مورایس: تلاش و انگیزه ما فردا 2 برابر است

تساوی بی اثر گل گهر و شمس‌آذر/خبری از گل نبود

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

مرغ خوشخوان را بشارت باد کاندر راه عشق

حافظه عجیبی که 60 ساعت در دمای 600 درجه کار می‌کند!

کنسول دستی Rog Ally 2 ایسوس احتمالاً در کامپیوتکس 2024 معرفی می‌شود

جراح فلسطینی که اسرائیل او را ربود و زیر شکنجه به شهادت رساند

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

مورایس: بازی حساسی با استقلال خوزستان داریم

فوت یک دختربچه درپی غرق شدگی در کانال آب تیران

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

هوش مصنوعی iOS 18 را زیر و رو می‌کند

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403 / دلار تغییر مسیر می دهد؟

انفجار نقدینگی در 22 سال!

رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان

مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد

تقابل تیم‌ هندبال آلومینیوم در اصفهان

پذیرش53 درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌کند

آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا

سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!

طرح نهضت ملی مسکن رضوانشهر در مرحله صدور پروانه

طبیعت یک گام دیگر به فینال نزدیک شد