پیام سپاهان

آخرين مطالب

«نقش جهان» نقشی از هنر خیال در جهانی شگفت‌انگیز اجتماعی

«نقش جهان» نقشی از هنر خیال در جهانی شگفت‌انگیز
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - پرتو طلایی رنگ خورشید، گنبد گرد و فیروزه‌ای شیخ لطف‌الله را نوازش می‌دهد و از میان ابرهای تیره صورت خیس زمین را درخشان کرده است؛ صدای چرخ درشکه‌ها هم‌زمان با صدای سم اسب‌ها آهنگی شورانگیز را در فضا ایجاد و مسافران نوروزی را غرق در تماشای این تابلوی سحرآمیز کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، میدان نقش جهان یا میدان امام (ره) اصفهان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و میدان مرکزی شهر اصفهان است؛ این میدان در شمال شهر اصفهان واقع شده و دارای سه محور اصلی شامل محور شمالی _جنوبی است که مسجد امام را به دروازه قیصر متصل می‌کند، محور شرقی _غربی نیز از عمارت عالی‌قاپو تا مسجد امام در نظر گرفته می‌شود و
محور شرقی _غربی دوم نیز از راستای کاخ چهل‌ستون تا ساختمان‌های نزدیک زاینده‌رود ادامه دارد، همچنین این میدان از غرب به خیابان سپه راه دارد و در قسمت شرقی آن خیابان حافظ قرار گرفته است که از هر دو خیابان می‌توان به میدان نقش جهان راه پیدا کرد.
نقش جهان میدانی مستطیل شکل با طولی بیش از 560 متر و عرضی برابر با 160 متر است که علاوه‌بر وجود چهار بنای تاریخی بسیار مهم ازجمله عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه در آن، 200 حجره دو طبقه در میانه چهار ضلع این مستطیل ساخته شده که جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.
پیش از اینکه شهر اصفهان به عنوان پایتخت ایران صفوی برگزیده شود، در محل این میدان باغ گسترده و وسیعی به نام «نقش جهان» وجود داشته‌است که نام شهری در کشور آذربایجان بوده و این نام امروز به نخجوان تغییر پیدا کرده است؛ این باغ همچنین محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق‌قویونلوها بوده که در آن زمان بخش میدانی باغ «در کوشک» نام داشته و این بخش در ضلع غربی میدان نقش جهان امروزی و در محل ساخت کاخ عالی‌قاپو قرار داشته است.
در دوران سلجوقیان نیز بخشی از این باغ به میدان «کوشک» معروف بوده و محل برگزاری آئین‌های رسمی چون جشن نوروز یا اعدام محکومان بوده است؛ از ابتدای سلطنت شاه عباس اول، سطح میدان در اندازه بسیار بزرگ‌تر از میدان کوشک سابق تسطیح شده و بارها آئین چراغانی و آتش‌بازی در آن برپا شده‌است.

پیام سپاهان

قدمت بنای امروزی این میدان به دوره سلطنت شاه عباس اول باز می‌گردد و استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی، نام دو تن از معمارانی است که نقشه آن را طراحی و به شکل فعلی بنا کرده‌اند و نام آن‌ها را می‌توان بر سردر بناهای پیرامونی میدان مشاهده کرد.
در دوره قاجار این میدان نیز مانند سایر بناهای تاریخی اصفهان مورد بی‌توجهی قرار گرفته و بخش‌هایی از آن در دوران آشفتگی ایران از جمله حمله اشرف افغان تا استقرار حکومت قاجاریه، تخریب و بخش‌هایی نیز از جمله عمارت نقاره‌خانه در دوره قاجار از میان رفته است.
فرقی نمی‌کند از کدام خیابان چه حافظ، چه سپه وارد میدان شوید، چراکه انتهای هر دو خیابان دروازه‌ای است که رو به بهشت باز می‌شود؛ سقف آسمان اینجا گویی کوتاه‌تر و پهنای آن فراخ‌تر از جاهای دیگر است و آبی آسمانش انگار آبی‌تر و رویایی‌تر؛ کافی است تا دست‌هایت را به سمت آسمان دراز کنی و بتوانی ابرهای شناور و رقصان را در آغوش گیری و پرتو آفتاب را طوری دیگر بر گونه‌هایت حس کنی؛ به هر سو که بنگری چشم‌نواز است و به حق می‌توان گفت، هر زاویه از نقش جهان، نقشی خیال‌انگیز از جهانی شگفت‌انگیز است.
نزدیک ظهر است و گویی هنوز مسافران به سمت میدان نیامده‌اند؛ بازار لباف‌ها و چهارسو تا حدودی خلوت است، اما هر چه می‌گذرد به تعداد جمعیتی که برای خرید و دیدن بازار به میدان آمده‌اند، اضافه می‌شود.
پس از سرای مخلص به بازار قنادها می‌رسیم که درواقع بازار عطارها است و عطر خوش گیاهان و ادویه‌های مختلف و انواع عرقیجات بسیار مدهوش کننده است، انتهای بازار قنادها به سردر قیصریه می‌رسیم که خود دنیای طرح و رنگ و تنوع است و هر آنچه بخواهید در بازار قیصریه از هنرهای مختلف چون فیروزه‌کوبی، گلیم‌بافی، نقره، سفال، فرش و البسه‌های سنتی موجود است.

پیام سپاهان

از این زاویه، بنای عالی‌قاپو و مسجد جامع بسیار خودنمایی می‌کند و وقتی به سمت حوض که در وسط میدان واقع شده است، می‌رسید، همچنان از رو به‌رو مسجد جامع در برابر دیدگانتان قرار گرفته و دست راست عمارت عالی‌قاپو و دست چپ مسجد شیخ لطف‌الله تصویری شگفت‌انگیز را رقم زده است و هنگامی که سر بر می‌گردانید، دوباره قیصریه را از دور مشاهده خواهید کرد که نقشی خیال‌انگیز را در ذهنتان به تصویر خواهد کشید.
مسجد جامع عباسی یا مسجد امام از مهم‌ترین آثار تاریخی نقش جهان بوده که در ضلع جنوبی این میدان واقع شده است؛ این مسجد از قدیم محل برگزاری اجتماعات و مراسم‌های سنتی بسیاری بوده و آثار تاریخی بسیاری چون کتیبه شاه عباسی بر روی سر در این مسجد قرار گرفته است.
این کتیبه در مدح شاه عباس اول و با خط ثلث نوشته شده است؛ کتیبه دیگری نیز که نام معماران میدان نقش جهان بر روی آن نوشته شده، بر روی سر در مسجد قرار دارد، این کتیبه نیز با خط محمد رضا امامی نوشته شده است.
مسجد جامع اصفهان، دارای مناره‌ها و گنبد بسیار زیبایی است که از هنر اسلامی و ایرانی در ساخت و تزئین آن استفاده شده و بازتاب صدا زیر گنبد این مسجد بسیار شگفت‌انگیز است؛ این بنای تاریخی مسجد کبیر عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز نامیده می‌شود.

پیام سپاهان

گنبدی فیروزه‌ای رنگ در گوشه این میدان به گونه‌ای که در قلب آسمان نقش جهان قرار گرفته باشد، به چشم می‌خورد که متعلق به مسجد شیخ لطف الله است و بی شک توجهتان را جلب خواهد کرد، این مسجد بدون مناره و در ضلع شرقی میدان واقع شده است که مرکز مذهبی اصفهان به شمار می‌رفته و اکنون نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این بنا به دستور شاه عباس اول در زمان حکومت صفویان و به صورت اختصاصی ساخته شد؛ گنبد این مسجد 32 متر طول دارد و ساخت آن 17 سال زمان برده و معماری و کاشی‌کاری این مسجد هنر استاد محمدرضا اصفهانی از معماران مشهور آن دوره است. مسجد شیخ لطف الله شاهکاری بی نظیر است که در همه ادوار مورد توجه خاص و عام بوده است.
کاخ عالی‌قاپو نیز در غرب میدان نقش جهان قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می‌رفته و زیربنای ساختمان آن 1800 متر مربع و در شش طبقه ساخته شده است؛ تزئینات این عمارت نیز بسیار منحصر به فرد است و همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می‌گیرد.
گشت و گذار در میدان نقش جهان اصفهان بسیار لذت بخش است، چراکه هر قسمت آن به منزله یک بنای تاریخی است و در هر ساعت از شبانه‌روز چشم‌انداز این میدان تماشایی است و زیبایی‌های خاص خودش را دارد.
حجره‌هایی که در اطراف میدان قرار گرفته است، علاوه‌بر اینکه یک مرکز خرید مهم در اصفهان محسوب می‌شود، جلوه زیبایی دارد و به دلیل قدمت بناها از آثار تاریخی به شمار می‌رود؛ عمارت عالی‌قاپو دارای 53 اتاق برای استراحت و پذیرایی مهمانان و برگزاری جلسات است که به این ساختمان «عمارت دولت‌خانه» نیز گفته می‌شود.

پیام سپاهان

سر در قیصریه به عنوان یکی دیگر از بناهای تاریخی این میدان در شمال آن واقع شده و یکی از مهم‌ترین مرکزهای اقتصادی اصفهان به حساب می‌آید، چراکه در ورودی بازار سنتی اصفهان قرار گرفته است؛ طبقه سوم این بازار نقارخانه وجود داشته و صدای موسیقی از آن پخش می‌شده که متأسفانه این بخش در زمان قاجاریه تخریب شده است.
درواقع بازار قیصریه از بزرگترین و زیباترین بازارهای ایران است و ساخت آن طی سه دوره به طول انجامیده و مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه است؛ ورودی این بازار در میدان نقش جهان توسط سردری زیبا مشخص شده که دارای راسته‌های اصلی و فرعی زیادی است؛ به واقع در این بازار زندگی جریان دارد و علاوه‌بر جلوه‌های معماری و تاریخی، مردم در این بازار امرار معاش می‌کنند.
ابرهای تیره قسمتی از آسمان را پوشانده و از قسمتی دیگر پرتو طلایی رنگ خورشید، گنبد گرد و فیروزه‌ای شیخ لطف الله را نوازش می‌دهد؛ گونه‌هایت از نم باران خیس می‌شوند و هم‌زمان آفتاب طلایی از میان ابرهای تیره صورت خیس زمین را درخشان کرده است.
صدای چرخ درشکه‌ها هم‌زمان با صدای سم اسب‌ها آهنگی شورانگیز را در فضا ایجاد و مسافران نوروزی را غرق در تماشای این تابلوی سحرآمیز کرده است که هر کدام مشغول ثبت خاطره‌ای از سقف آسمان تا سنگ فرش آن شده‌اند.
به راستی که خلق آثاری چنین هنرمندانه و باشکوه ستودنی است و این چنین معماری و طراحی بی‌نظیری در هیچ کجای جهان پیدا نخواهد شد.
به گزارش ایمنا، میدان نقش جهان یا میدان امام اصفهان بزرگ‌ترین پایگاه اقتصادی، سیاسی، توریستی و تفریحی در کل استان اصفهان به شمار می‌رود و آثار تاریخی چون نقاشی‌های رضا عباسی، ساعت قلعه پرتقالی‌های هرمز و ناقوس دیر هرمز در این میدان تخریب نشده و به جای مانده، اما آثاری چون 110 عرابه توپ اسپانیایی، میله قپق 40 متری، ساعت اروپایی و سرستون‌های مرمرین در این میدان قرار داشته که امروز از بین رفته است؛ پشمک، دوغ، فرنی، بریانی، خورشت ماست، گوشفیل، باقلوا، سوهان و گز اصفهان از خوراکی‌های مهم این کلان‌شهر است که در میدان نقش جهان می‌توانید آن‌ها را به وفور تهیه کنید.
گزارش از: ریحانه راهپیما
کد خبر 740269

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/837135/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان

اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است

مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است

راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان

5 نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند

ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق

ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب

بخشی از کتاب/ مبادا آه کسی را برآوری

کلاهبرداری میلیاردی از یک زن کره‌ای با استفاده از دیپ فیک ایلان ماسک

این گوشی نوستالژی نوکیا پس از 25 سال همراه با طراحی مدرن باز می‌گردد

مدل ارتباط ماهواره‌ای یکی از قوی‌ترین گوشی‌های دنیا امروز عرضه می‌شود

اولین گوشی اندرویدی سامسونگ 15 سال پیش رونمایی شد

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

دلار آزاد به دامنه 50 هزار تومان سقوط کرد

مادر قاتلی که آگهی مفقود شدن فرزندش را منتشر کرد

برگزاری دومین نمایشگاه حمل و نقل دانش‌بنیان در اصفهان

اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست

مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!

زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها

حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا

سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان

ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان

تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد

طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

انویدیا باز هم در بازار بورس آمریکا آتش‌بازی به‌راه انداخت

جریمه تا 100 برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز

تورم فروردین کدام بخش اقتصاد بیشتر بود؟ پفک و اسنک رکوردار شدند

حضور بیش از 1200 نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»

مفقود شدن 2 نفر در سمیرم

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

اپل درباره شارژ شبانه آیفون به کاربران هشدار جدی داد

با قابلیت جدید هوش مصنوعی گوگل مکالمه انگلیسی را به‌راحتی یاد بگیرید

جعل دراماتیک تاریخ

بازتعریف جامعه مدنی دوم خردادی

آماده‌باش 14 استان کشور در پی هشدار رگبار و وزش باد شدید

توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری

مقصر هدر رفت 30 هزار لیتر نفت کوره محکوم شد

بخشی از کتاب/ به هیچ‌کس اجازه نده بهت بگه نمیتونی

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

گوشی پرچم‌دار ویوو با امتیاز فوق‌العاده در انتوتو قدرت‌نمایی کرد

تهدید شغلی و امنیتی دانشجویان آمریکا توسط دولت

چطور می توانیم بگوییم تحریم ناپذیریم؟