پیام سپاهان

آخرين مطالب

امیر خطه خط بار دیگر سرآمد شد/«سعدی» میزبان آثار استادمعین الکتاب سیاسی

امیر خطه خط بار دیگر سرآمد شد/«سعدی» میزبان آثار استادمعین الکتاب
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - عمارت تاریخی سعدی این روزها میزبان نمایشگاه آثار خطاطی استاد معین الکتاب شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، سالن سعدی حوزه هنری اصفهان این روزها شاهد حضور کم نظیر اساتید هنرمند رشته‌های مختلف خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، موسیقی است که برای بازدید از آثار امیر خطه خط کشور «معین الکتاب» گردآمده اند.
استاد نصرالله معین ملقب به معین الکتاب و امیرخطه خط، یکی از خطاطان به نام اصفهانی بود که 65 سال سابقه‌ی فعالیت در هنر خوشنویسی داشت و یکی از مؤسسان، استادان و مشاوران عالی انجمن خوشنویسان و از شاگردان استادان کاوه و زرین خط بود.
این هنرمند نامی که در خطوط نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث تبحر داشت و دیگر خطوط را نیز می‌نوشت در سال 1388 دارفانی را وداع گفت.
فریبا معین دختر استاد در مراسم گرامیداشت یاد این هنرمند، ضمن خیرمقدم به تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، شعری از استاد سخا در خصوص استاد معین الکتاب را خواند.
در ادامه فرزند استاد حسن کسایی در خصوص استاد معین گفت: صحبت در این جلسه با حضور اساتید بزرگ فرهنگ و هنر اصفهان برای من به سه دلیل دشوار است، اول یاد کردن از بزرگ مرد خطه خوشنویسی که زبان من از بیان خصوصیات ایشان قاصر است و دوم اینکه من خوشنویس نیستم و صبح امروز به من گفتند که باید سخنرانی کنم.
جواد کسایی ادامه داد: بخت با ما یار بوده که توانستیم مظهر این بزرگان مانند جلیل شهناز، دکتر حسین عمومی، استاد معین و دیگر هنرمندان را درک کنیم.
وی تاکید کرد: وقتی در مظهر این بزرگان بودیم انگار در مکتب و در حال آموزش هستیم، هم از نظر هنری و هم از نظر اخلاقی، انگار این بزرگان در عالم خاکی زندگی نمی‌کردند.
کسایی افزود: نصرالله معین هنرمندی بود از جنس اشک، شاید کسی بهتر از معین بنویسد اما پیوستگی و گرمی خط ایشان را ندارد، استاد معین هنرمندی بود که باید قدرها می‌دید و در صدر می‌نشست اما روزگار نخواست.
«معین» یک استاد خود آموخته است
در ادامه شاگرد استاد معین ضمن نکوداشت یاد این هنرمند خوشنویس اصفهانی گفت: نمی‌دانم خاک اصفهان چگونه است که این همه هنرمند از آن ظهور می‌کند.
علی شیرازی افزود: در دوره معاصر همزمان دو استاد خوشنویسی (فضایلی و معین) در اصفهان ظهور کردند که هر کدام به سهم خود نقش مؤثری در جلو بردن خوشنویسی اصفهان داشتند.
وی تصریح کرد: در زمان‌های گذشته آموزش با سختی انجام می‌شد و ایشان برای آموزش خط به تهران می‌رفتند که با سختی نیز همراه بود اما نسل امروز فضای مجازی در اختیارشان است و در سراسر کشور آموزش می‌بینند.
شاگرد استاد معین خاطرنشان کرد: استاد معین حقیقتاً عاشق و همیشه در حال و هوای هنری بودند، استاد معین در واقع از بهترین شاگرد استاد کاوه بود اما هیچ کس خطش به پایه استاد معین نرسید.
وی اضافه کرد: استاد معین تکمیل کننده شیوه استاد کاوه بودند و اگر بگوییم سبک استاد معین خاص خود بود بیراه نگفته ایم، وی در شهرستانها هیچ رقیبی نداشت و در تهران هم از هیچ کس کم نداشتند.
استاد شیرازی تاکید کرد: با اینکه اصفهان در گذشته نیز مرکز فرهنگی و هنری بود اما بازار خوشنویسی آن هنوز راه نیفتاده بود، بر این اساس استاد معین سفارشات بازار را هم انجام می‌دادند.
حسن و عیب سفارشات بازار در دنیای هنر
و با بیان اینکه انجام سفارشات بازار یک حسن و یک عیب دارد، دارد، گفت: حسن آن این است که خوشنویس را حرفه‌ای می‌کند و عیب آن این است که انسان را بازاری نویس می‌کند، اما استاد معین با دقت و توجهی که داشتند هر کاری را نمی‌پذیرفتند و طبق آداب خودشان رفتار می‌کردند به همین دلیل مشتری‌های بازاری به حاشیه می‌رفتند.
استاد شیرازی با اشاره به یادگیری خط استاد معین زیر نظر استاد کاوه گفت: تعلیم و تعلم در آن زمان کار دشوارتری بود و استاد معین در واقع یک استاد خود آموخته است، وی نسبت به اساتید خود قدرشناس بود.
وی تصریح کرد: معین چند خط را می‌نوشت، در شکسته استاد بود و خط نستعلیق را هم می‌نوشت، در خط ثلث و نسخ نیز کارشناس بودند و نظر می‌دادند و شعر می‌سرودند و ذوق عجیبی داشتند.
شاگرد استاد معین اضافه کرد: وی از دهه 50 در اصفهان در خوشنویسی تثبیت شده است و ایشان آثارشان را به عنوان اثر هنری پیش از انقلاب می‌فروختند، باید بیشتر به این توجه کنیم که بزرگان ما چگونه در هنر تثبیت می‌شدند.
نباید از مجموعه آموزش‌های انجمن خوشنویسان کاسته شود
وی با اشاره به اینکه باید چند خط را به مجموعه آموزشی انجمن خوشنویسان بیافزاییم نه آنکه از آموزش‌ها را کم کنیم، افزود: فضای اصفهان انسان را وادار به یادگیری می‌کند و معدل سلیقه اصفهانی‌ها از سلیقه غیر اصفهانی‌ها در هنر بالاتر است.
استاد علی شیرازی شاگرد خاطرنشان کرد: اگر از مسئولان استان بودم آثار استاد معین و استاد فضایلی را در موزه نگهداری می‌کردم. استاد معین هرگز نمرده و نخواهد مرد چون آثارش زنده است. راز ماندگاری این افراد در این است که با مردم زندگی می‌کردند.
تاریخ شفاهی محافل هنری اصفهان ثبت نشده است
در ادامه این مراسم هنرمند اصفهانی در خصوص استاد معین گفت: استاد معین هیچ گونه سیاست مندی در زندگی نداشتند و زندگیشان فقط عشق بود. با دیدن آثار استاد معین و شنیدن خاطرات زندگیشان به این نتیجه رسیدم که تاریخ شفاهی محافل هنری اصفهان ثبت نشده است چه در خصوص استاد معین و چه دیگر اساتید.
شهاب شهیدانی ادامه داد: اساتید هنر اصفهان در محافل با یکدیگر دیدار داشتند و به تعامل می‌پرداختند، دغدغه این را دارم که اطلاعات محافل هنری از زبان اساتید مختلف بیان شود و به دست پژوهشگران برسدو در این میان تنها حوزه‌ای که در مکتب اصفهان هنوز پژوهشی در مورد آن انجام نداده ایم خوشنویسی است. ی
وی تصریح کرد: چند ویژگی در مکتب اصفهان است که استاد معین را هم می‌توان در ظرف آن قرار داد. از جمله اینکه هنرمند استقلال دارد و سبک شیوه خاص خود را دارد.
این هنرمند اصفهانی با بیان اینکه استقلال از ویژگی‌هایی است که مکتب اصفهان به هنرمندان می‌دهد، گفت: تنوع و تکثر از جمله ویژگی‌های مکتب اصفهان است، هر که در اصفهان زندگی می‌کند چون آثار زیاد هنری می بیند روحیه تنوع و تکثر دارد.
وی افزود: ریاضت و سختی نیز یکی دیگر از خصوصیات مکتب اصفهان است، معتقدم زیستن در مکتب اصفهان سخت است. هم عوام و هم خواص اصفهان همیشه اثر هنری می‌بینند به همین دلیل رقابت میان هنرمندان این شهر زیاد است، زیستن در چنین فرهنگی نبوغ می‌خواهد.
شهیدانی با اشاره به اهمیت مکتب اصفهان در هنر خاطرنشان کرد: اینجا جای صعودهای متعالی است و این از ویژگی‌های خوب مکتب اصفهان است و بسیار سخت است که بتوان خود را به عنوان برترین جا انداخت.
وی از همه اساتید اصفهان خواست تا خاطرات خود را از محافل هنری ثبت و ضبط کنند تا پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند و خاطرات دهه 40 و 50 و تجارب آنان را به نسل آینده منتقل کند.
در پایان این مراسم صالحی و کامکاری به دو نوازی تنبک و نی پرداختند و نمایشگاه آثار استاد معین با دست نوشته‌ای از استاد علی شیرازی افتتاح شد.
گفتنی است، نمایشگاه 51 اثر برجسته از استاد معین الکتاب شامل خط‌های شکسته و تعلیق، نستعلیق و سیاه مشق در دو گالری عمارت سعدی (گلستان و نقطه) تا 12 ماه جهت بازدید عموم دایر است و علاقه مندان می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل در ساعات 16 الی 20 از این نمایشگاه در خیابان استانداری، گذرسعدی، عمارت سعدی حوزه هنری استان اصفهان دیدن کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/326184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...