پیام سپاهان

آخرين مطالب

بازار آشفته بلیت‌های اربعین حسینی در اصفهان اجتماعی

بازار آشفته بلیت‌های اربعین حسینی در اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


در دومین اربعین کرونایی، عراق شرایط ویژه‌ای را برای حضور زائران ایران پیش بینی کرد. عراق اعلام کرد که برای حضور در مراسم عزاداری اربعین حسینی، تنها 30 هزار ایرانی را پذیرش می‌کنند و این افراد حتماً باید از مرزهای فرودگاهی وارد مرز عراق شوند و تست PCR منفی که حداقل 72 ساعت پیش از پرواز گرفته شده را دارا باشند.
با توجه به استقبال میلیونی ایرانی‌های دل باخته راه عاشقی امام حسین (ع) از مراسم عزاداری اربعین، مشخص بود که با وجود این این شروط تقاضا برای پروازها و ویزای عراق به شدت افزایش خواهد یافت. از همین روی سازمان هواپیمایی کشور با همکاری سازمان حج و زیارت و همچنین دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی قیمت مصوبی برای بلیت‌های نجف و بغداد اعلام کردند.
قیمتی که از مبدا اصفهان با یک ساعت و 10 دقیقه ساعتِ پروازی برای بلیت رفت سه میلیون و 200 هزار تومان اعلام شد و برای پرواز رفت و برگشت پنج میلیون تومان. اما پیگیری‌های میدانی خبرنگار مهر حاکی از این است که این قیمت‌ها تقریباً در کمتر دفتر مسافرتی رعایت شده و اکثر قیمت‌های اعلام شده به مسافران بیش از این حرف‌ها است.
دفاتر بلیت دوطرفه را کمتر از 7 میلیون نمی‌دهند خبرنگار مهر با نزدیک به 15 دفتر خدمات مسافرتی در اصفهان تماس گرفته که در هشت دفتر قیمت بلیت رفت سه میلیون و 200 و طبق مصوبه اعلام شد، در دو دفتر قیمت‌هایی بالای پنج میلیون تومان برای بلیت رفت داده شد که متصدیان فروش دلیل قیمت بالای این بلیت‌ها را کلاس پروازی اعلام کردند، در حالی که دفاتر دیگر همین شماره پرواز را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند.
در پنج دفتر دیگر نیز قیمت بلیت رفت بین سه میلیون و 400 تا سه میلیون و 900 اعلام شد که آن‌ها نیز توجیهات نظیر کلاس پروازی، قیمت‌های شرکت هواپیمایی و همچنین زمان پرواز را برای گران‌تر بودن پرواز مطرح کردند.!
اما مشکل اصلی در بلیت‌های برگشت یا اصطلاحاً بلیت‌های دو طرفه بود، در هیچکدام از این دفتر بلیت رفت و برگشت 5 میلیون تومان نبود و حداقل هفت میلیون تومان به فروش می‌رسید. اکثر دفاتر بلیت برگشت را نیز دقیقاً هم قیمت با بلیت رفت به فروش می‌رسانند و جمع آن‌ها خیلی بیشتر از پنج میلیون تومانی بود که به صورت مصوب اعلام شده بود.
ناهماهنگی عرضه و تقاضا در همین رابطه محسن روناسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: در اصفهان دو هزار و پانصد ویزای «سماء» از طریق سازمان حج و زیارت ثبت نام شده همچنین سازمان بازسازی عتبات عالیات نیز حدود هزار و 700 سهمیه ویزا داشته، بنابراین در سطح استان نزدیک به چهار هزار ویزای عراق صادر شده است. اما متأسفانه تعداد بلیت‌های هواپیمای موجود از اصفهان تا دو روز پیش تنها هزار و 750 صندلی بوده که به هیچ عنوان این عرضه و تقاضا با هم سازگاری ندارد.
وی ادامه داد: از دو روز پیش تاکنون با همکاری مسئولان فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، چند شرکت هواپیمایی از جمله ایران‌ایر، معراج، تابان و ایران‌ایرتور پروازهای فوق‌العاده از اصفهان پیش بینی کردند تا حدود هزار و 200 صندلی دیگر به ظرفیت پروازهای مستقیم اصفهان به نجف و بغداد اضافه شد. مجموعاً حدوداً سه هزار صندلی از اصفهان موجود بود و زائران توانستند آن‌ها خریداری کنند، دیگر زائران اصفهانی نیز مجبور به عزیمت از فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.
روناسی درباره قیمت‌های مصوب بلیت‌های هواپیما، توضیح داد: قیمت مصوب بلیت یک طرفه سه میلیون و 200 برای یک مدل پروازی و برای مدل پروازی دیگر سه میلیون و 600 هزار تومان بوده است. همچنین قیمت مصوب بلیت رفت و برگشت پنج میلیون تومان است. این قیمت کاملاً کارشناسی شده و منطبق با منطق قیمت‌گذاری سفرهای هوایی است، اما از طرفی به لِگ‌های خالی این پروازها توجه نمی‌شود؛ پروازی که کاملاً پر به عراق می‌رسد، مجبور است خالی باز گردد.
مسافران شکایت کنند، مراجع قانونی رسیدگی وی با بیان اینکه «زمانی که بیش از چهار هزار ویزا برای مردم اصفهان صادر می‌شود، باید به فکر برنامه‌ریزی پروازهای این ویزا هم بود»، تاکید کرد: متأسفانه این برنامه‌ریزی صورت نگرفت و بار ترافیکی شدیدی برای بلیت‌های اربعین شکل گرفت. در این بازار آشفته متأسفانه یه سری آدم سودجو از فرصت سواستفاده کردند و بلیت‌ها را بیشتر از قیمت مصوب به فروش رسانند.
روناسی اظهار داشت: تاکنون گزارش‌هایی از بلیت‌های پنج و شش میلیونی به دست ما رسیده و حتماً به آن‌ها رسیدگی خواهد شد. اگر دیگر زائران هم تخلف آژانسی را مشاهده کردند، با انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر تماس گرفته و مطمعن باشند که به شکایت آن‌ها از طریق مراجع قانونی رسیدگی خواهد شد. اگر دفتری بیش از قیمت مصوب از مسافران دریافت کرده باشد، در صورت شکایت مسافر، دفتر مسافرتی موظف است بالابود قیمت را به مسافر بازگرداند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/319156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید