پیام سپاهان

آخرين مطالب

سوگند رئیسی در خانه ملت برای تشکیل دولت مردمی و احیاء امید مقالات

سوگند رئیسی در خانه ملت برای تشکیل دولت مردمی و احیاء امید
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آیت‌الله رئیسی امروز برای تشکیل دولت مردمی سوگند یاد می‌کند تا با شعار «ما می‌توانیم» و «مبارزه بی‌امان با فساد» موانع و مشکلات کشور را رفع و احیاگر امید و اعتماد باشد.
مراسم تحلیف رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی امروز پنج‌شنبه از ساعت 17 با حضور رؤسای قوا، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
بر اساس اصل 121 قانون اساسی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران در پیشگاه نمایندگان ملت سوگند یاد کرده و پس از امضا آن را تقدیم رئیس مجلس می‌کند.
رئیس‌جمهور منتخب سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده ‌گرفته، به کار گیرد.
او بعد از مراسم تحلیف، طبق قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.
اصل 121 قانون اساسی ایران؛
متن سوگندنامه رئیس‌جمهور
بنا بر اصل 121 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به‌ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضا می‌نماید.
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی ‌و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده ‌گرفته‌ام به ‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور،‌ ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت‌ اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.
در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم»
اینک ماییم و رنج‌­ها
و امیدهای مشترکمان؛
برای ایجاد امید پا به عرصه گذارده‌ام
رئیس‌جمهور جدید امروز برای تشکیل دولت مردمی سوگند یاد می‌کند تا با شعار «ما می‌توانیم» و «مبارزه بی‌امان با فساد» موانع و مشکلات کشور را رفع و احیاگر امید و اعتماد باشد.
رئیسی اردیبهشت سال جاری در بخشی از بیانیه ثبت‌نام خود در انتخابات ریاست جمهوری بر برشمردن مشکلات و معضلات کشور گفته بود: «اینک ماییم و رنج‌ها و امیدهای مشترکمان. رنجی از جنس زخم‌های دردآور معیشتی و اقتصادی بر پیکره اعتماد عمومی، و امیدی متکی بر منابع سرشار انسانی و فکری و مادی که چشم‌انتظار مدیریتی توانمند و متکی به مردم برای رسیدن به ایرانی قوی برای همه است.»
او در پایان بیانیه‌اش آورده بود: «خدایا تو شاهدی که هیچ‌گاه دنبال مقام و قدرت‌طلبی نبوده‌ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به‌منظور انجام ‌وظیفه در جهت اجابت توده مردم و جوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده‌ام و در این مسیر از تو و اولیاءات استمداد می‌طلبم تا خدمتگزاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج‌کشیده باشم. ان‌شاءالله. بعونه و کرمه.»
تشکیل دولت مردمی و احیاء امید
رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی سه‌شنبه (12 مردادماه) در مراسم تنفیذ حکم ریاست ‌جمهوری توسط رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه پیام مردم در 28 خرداد تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و فقر و تبعیض بود، گفت که خواسته مردم تغییر وضع موجود است.
او با‌ اشاره به نامناسب بودن وضعیت اقتصادی مردم گفت: از همه بیش‌تر آنچه بیش از سفره و کسب‌وکار مردم آسیب‌دیده، آسیب دیدن به اعتماد مردم است و مردم از دولت خواستند تا این آسیب را جبران کند و این اعتماد را برگرداند و فاصله بین دولت و ملت را کاهش دهد و این رابطه بین ملت و دولت بسیار می‌تواند برای کشور گره‌گشا باشد تا مشکلات حل شود و در برابری دشمنی دشمن مقاومت و ایستادگی شود.
رئیسی همچنین از «برنامه تحولی فوری و کوتاه‌مدت با 10 مسئله محوری» سخن گفت و تأکید کرد: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم.
و افزود: یقین داریم باوجود همه موانع و مشکلات پیش روی، راه برون‌رفت از این مشکلات و اراده جدی برای رفع مشکلات وجود دارد و ملت عزیز و جوانان برومند و نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول خواهند کرد.
برنامه و کارنامه رئیسی با گفتمان خدمت و عدالت گره‌خورده و بدیهی آنکه اذهان عمومی ملت رنجیده ایران را به اصلاح امور و حل مشکلات کشور امیدوار کرده است.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، جابه‌جایی قدرت در قوه مجریه را امیدآفرین برشمردند و گفتند: حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتکارات نو، برای همه به‌خصوص جوانان امید می‌آفریند که این امیدواری بسیار مغتنم است.
حضرت آیت‌الله ‌العظمی ‌خامنه‌ای با‌ اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: مردمی بودن موضوع بسیار مهمی ‌است و رئیس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظر گرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.
رهبر انقلاب، سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.
از همین رو ضروری است رئیس‌جمهور با توجه به ظرفیت‌های داخلی و توجه به منویات رهبر انقلاب مبنی بر آنکه «میهن عزیزمان تشنه خدمت است» و بایستی «دولت مردمی» محقق شود؛ همچنین تأکیدات معظم‌له مبنی بر اینکه «دولت باید مظهر وفاق باشد»، «اصل مبارزه با فساد در قوه مجریه است»، «ظرفیت‌ها زیادتر از مشکلات است» و «هر حرکتی در اقتصاد باید متکی به یک برنامه کلی باشد» امید را در جامعه احیا کند و اعتماد به دولت و دولتمردان نظام اسلامی را به جامعه ایران برگرداند.
استقبال خوب مقامات خارجی از مراسم تحلیف
115 مقام عالی‌رتبه از 73 کشور جهان
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت: با توجه به شرایط کرونایی ویژه در جهان، استقبال بسیار خوبی از سوی هیئت‌های بلندمرتبه کشورها برای حضور در این مراسم صورت گرفته است.
وی افزود: 115 مقام عالی‌رتبه از 73 کشور جهان در این مراسم حضور دارند که از روز سه‌شنبه این هیئت‌ها در حال ورود به کشور بوده‌اند.
متفکر آزاد تصریح کرد: 10 شخصیت در سطح روسای کشورها، 20 شخصیت در سطح رئیس مجلس، 10 شخصیت در سطح وزیر امور خارجه و ده‌ها نفر از نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و همچنین 10 شخصیت از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این مراسم حضور دارند.
بر اساس اخبار منتشره، روسای مقامات 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D8 برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.
همچنین «انریکه مورا»، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران شرکت خواهد کرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: شخصیت‌های کشوری و لشکری نیز از دیگر میهمانان داخلی این مراسم هستند.
حضور 170 خبرنگار داخلی و خارجی
در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور
همچنین، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس هم از حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: 400 نفر از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به‌دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از 170 خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به‌عمل‌آمده است. علاوه بر خبرنگاران داخلی بیش از 30 کشور نماینده رسانه‌ای خود را در این مراسم خواهد داشت.
تعطیلی تهران
همزمان با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور
امروز مراسم تحلیف برگزار می‌شود و ضرورت سهولت‌تردد و روان‌سازی ترافیک در برگزاری مراسم یکی از ضروریات انتظامی ‌و امنیتی است.
بر همین اساس، «غلامرضا عباس پاشا» معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران از تعطیلی تمام ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران به سبب برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز پنجشنبه 14 مرداد خبر داد.
جزئیات جلسه رأی اعتماد
به وزرای پیشنهادی دولت در مجلس
بر اساس ماده 202 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی‌ از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی‌وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح‌ حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی‌ و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت‌وزیران و ضمایم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.»
بر همین اساس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ‌عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اگر رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی خود را پنجشنبه 14 مرداد و پس از مراسم تحلیف به مجلس ارائه دهد، مجلس بررسی برنامه‌های آنان را به‌سرعت آغاز می‌کند» گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که تشکیل دولت به تأخیر نیفتد مجلس به‌سرعت کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز خواهد کرد.
سلیمی‌با اعلام اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از معرفی وزرا به مجلس و اعلام وصول اسامی‌در جلسه علنی، کار بررسی صلاحیت‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز می‌شود، ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی، یک هفته فرصت دارند که صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کنند.
وی با تأکید بر اینکه پس از بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون، این موضوع در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر فردا کابینه به مجلس معرفی شود، احتمالاً جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس از روز شنبه 23 مردادماه آغاز شود و تا سه‌شنبه 26 مردادماه ادامه پیدا کند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با ابراز اینکه جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در دو نوبت برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در صورت نیاز و با تصمیم و تصویب مجلس، کار در شیفت سوم نیز ادامه خواهد یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/302296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس)

اظهارات فرمانده کل ارتش درباره جزئیات حادثه امروز اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان