پیام سپاهان

آخرين مطالب

14 مرداد، فرصتی برای بازخوانی نقش تاریخی اصفهان در انقلاب مشروطه سیاسی

14 مرداد، فرصتی برای بازخوانی نقش تاریخی اصفهان در انقلاب مشروطه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- 14 مرداد، سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه در سال 1285 هجری شمسی، فرصتی برای بازخوانی نقش تاریخی اصفهان در انقلاب مشروطه است.

تاریخ کشورمان سرشار از اتفاقاتی است که اصفهان نقش تعیین کننده ای در شکل گیری آنها داشته است، از قیام مشروطه تا انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، نقش بی‌بدیل اصفهان همیشه در تاریخ پرافتخار کشورمان جلوه‌گری می‌کند.
اصفهان بدلیل نقش حیاتی خود در تمام مقاطع، از جایگاه ویژه ای در تاریخ کشور برخوردار است و 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت، فرصتی برای بازخوانی نقش تاریخی این خطه در انقلاب مشروطه است.
به عقیده کارشناسان، مشروطیت‌ شهر اصفهان‌ بخصوص در دوره اول‌ آن، با تعبیر و تفسیر شریعت‌خواهانه‌، همراه و جنبش‌ عدالت‌خانه‌ و انقلاب‌ مشروطه در اصفهان‌ و بختیاری‌ حرکت‌ اصیلی‌ است که رنگ‌ مذهبی‌ و ملی‌ آن از همه شهرهای‌ کشور بیشتر و عمیق‌تر بود و مردم این دیار در مبارزه با استعمار خارجی‌ بخصوص استعمار انگلیس‌ بیشترین‌ هوشیاری ‌ملی‌ را از خود بروز دادند.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان در این پیوند به ایرنا گفت: انقلاب مشروطه در شرایطی رخ داد که ایران بر دو پایه نظام سنتی شاهنشاهی قاجار مبتنی بر نظام ایلاتی، اقتصاد کشاورزی مبتنی بر دیوانسالاری ایرانی و نظام مالیات گیری استوار بود.
مسعود کثیری افزود: مشروطه با زیر پرسش بردن حکومت مطلقه شاه قاجار، مبانی اصلی پایایی نظام قاجاریه را متزلزل کرد و با تضعیف شاه و حکومت مرکزی، امکان ابراز مخالفت های سرکوب شده و انتقادهای بیان نشده را فراهم آورد و همچنین به نیروهای شهرستان هایی مانند اصفهان، تبریز و بختیاری به تهران، فرصت و مجال بروز و ظهور داد.
کثیری افزود: یکی از نتایج مشروطه در ایران این بود که دسته‌های فکری گوناگون و گروه های قومی- زبانی وارد کارزار سیاسی کشور شدند و در برهه‌های مختلف نهضت مشروطه به پیروزی آن کمک کردند.
وی ادامه داد: اصفهان و ایل بختیاری اگرنه بیشتر دست‌کم به همان اندازه شهرهایی مانند تهران و تبریز، در پیروزی انقلاب مشروطه سهیم بودند.
کثیری تصریح کرد: زمانی که تبریز توسط روس‌ها اشغال شده و بیم نابودی نهضت مشروطه می‌رفت، قوای بختیاری با درخواست علمای اصفهان، عمّال حکومتی ساکن در اصفهان را بیرون ریخته و پس از تصرف کامل شهر، به فرماندهی "سردار اسعد بختیاری" به سوی تهران حرکت کردند.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد: همزمان با حرکت قشون از اصفهان به تهران، از گیلان نیز مجاهدین به رهبری "سپهدار اعظم تنکابنی" و "یپرم خان ارمنی" بسوی تهران حرکت کردند و دو قوای شمال و جنوب (گیلان و اصفهان) در این زمان یکی شده و وارد تهران شدند و پس از جنگی سخت، بریگاد قزاق و قشون محمدعلی‌شاه را شکست داده و رسما انقلاب مشروطه را به پیروزی رساندند.
وی اظهار داشت: زمینه ساز انقلاب مشروطه در اصفهان، قیام مردم این شهر علیه حکومت اقبال‌الدوله حاکم مستبدِ محمدعلی شاه و تقاضای کمکِ آیت‌الله نورالله نجفی اصفهانی و آقانجفی اصفهانی از ایل بختیاری برای پیوستن به مجاهدینِ شهر اصفهان بود.
کثیری یاد آور شد: ملحق شدن بختیاری ها به مجاهدین اصفهانی باعث فتح این خطه شد و اقبال الدوله حاکم اصفهان به کنسولگریِ روس پناهنده شد و پس از آن، قشونِ بختیاری برای فتح تهران بسوی شمال کشور حرکت کردند. 
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان تاکید کرد: فتح اصفهان، یکی از عواملِ مؤثر در سقوطِ محمدعلی شاه قاجار و پایانِ دورهٔ استبدادِ صغیر بود.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز به ایرنا گفت: بررسی ابعاد رویداد بزرگ تاریخی نهضت مشروطه، کار دشواری است و هنوز با گذشت سال‌ها درس هایی نهفته و رمز و رازهای بسیاری در بررسی روند مشروطه خواهی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد.
موسی نجفی افزود:یکی از مراکزی که نقش محوری در روند کلی مشروطه ایران داشت، شهر اصفهان و به تبع آن ایل "بختیاری" است که در کنار تبریز و تهران، نقش کلیدی در انقلاب مشروطه داشت.
وی ادامه داد: روند مشروطه در اصفهان‌ از نظر عقیدتی‌ و سیاسی‌، دو دوره عمده‌ را شامل‌ می‌شود در دوره اول از سال 1324 تا 1326 هجری قمری که‌ دوران‌ ریاست‌ و پیشوایی‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ حاج‌ آقا نورالله‌ اصفهانی‌ بود و ریاست‌ ایشان‌ بر "انجمن‌ مقدس‌ ملی‌ اصفهان‌" باعث‌ شد، مهمترین اهرم‌ سیاسی‌ شهر در دست‌ روحانیت‌ قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اصفهان نقش مهم و بسزایی در حضور روحانیت در انقلاب مشروطه داشت، تا جایی که نویسنده‌ لائیکی مانند احمد کسروی‌ با حمله‌ به‌ روند مشروطیت‌ در اصفهان‌، آن‌ را "مشروطه اسلامی" نامیده‌ است‌.
وی ‌ادامه داد: دوره دوم‌ مشروطه اصفهان، از 1327 تا کمی‌ قبل‌ از شروع‌ جنگ‌ اول‌ جهانی‌ یعنی سال 1332 هجری قمری است که به‌روایت‌ تاریخ، خوانین‌ قدرتمند بختیاری‌ به درخواست آیت‌الله نورالله نجفی اصفهانی و آقانجفی اصفهانی وارد عرصه شدند.
وی تاکید کرد: در آن دوران، نشریات اصفهان نیز در تکوین روند مشروطیت‌ اصفهان‌ نقش آفرین بودند و مطبوعات‌ این شهر به‌ تبعیت‌ از روند مشروطیت‌ در کشور، از فضیلت‌ آزادی‌ و نکوهش‌ استبداد البته‌ با ابزار و تفسیرهای‌ شریعت‌خواهانه‌، نفی‌ استعمار روس‌ و انگلیس‌ و سلطه بیگانه‌،مردم‌گرایی‌ و ملت‌دوستی‌ می نوشتند.
وی یاد آور شد: این‌ قسمت‌ از مشروطیت‌ اصفهان، ‌بسیار پررنگ‌ بود و در مقایسه با سایر شهرهای‌ ایران،‌ نوعی‌ "درجه آگاهی‌ و اصالت‌" بیشتری را نشان‌ می‌دهد.
نجفی تاکید کرد: آگاهی‌دادن‌ از اخبار سایر شهرها و تفسیر اخبار مجلس‌ شورای‌ ملی‌ و پایتخت‌ و نوشتن در باره تحولات‌ سایر کشورهای‌ جهان‌ در کنار مقالات‌ مذهبی‌ و ملی‌ در تفسیر انواع‌ حکومت‌ و سیاست‌ و بحث‌ از ریشه‌ها و جوانب‌ عقیدتی‌ و فکری‌ مسائل‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و مدنی‌ از مواردی بود که نشریات اصفهان در آن دوران به آن می پرداختند.
وی تصریح کرد: مشروطیت‌ شهر اصفهان‌ با تعبیر و تفسیر شریعت‌خواهانه‌ همراه بود و قیام‌ "تحریم‌ دخانیه‌" که‌ اصفهانی ها در این واقعه،‌ در ایران‌ پیشتاز بودند موید این مطلب است و انتشار پیام های تلگرام علما توسط نشریات آن زمان، زمینه ساز این آگاهی بود.
برچسب‌ها
صدور فرمان مشروطیت اصفهان جنبش مشروطه خانهٔ مشروطیت اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/302221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران و سیل در شهر خور

امدادرسانی هلال احمر به سیل زدگان کاشان

بررسی ادعای تخریب رادار اس 300 پایگاه هشتم شکاری اصفهان

برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

افتضاح مسئولان اصفهان در مواجهه با سیل/ خیابان ها رودخانه شدند/ سیل ویرانگر در حال حرکت به سمت یزد/ ویدئو

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نائین بازگشایی شد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟

جاری شدن سیل در نطنز پس از بارش شدید باران (فیلم)

چه کسی می داند...

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

جت شخصی چند؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

800 میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه 12 اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد

خسارت در «اس-300»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس 300 اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند

«مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نایین بازگشایی شد

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد