پیام سپاهان

آخرين مطالب

صنایع‌ دستی ایران، پیشران توسعه فرهنگی و اقتصادی سیاسی

صنایع‌ دستی ایران، پیشران توسعه فرهنگی و اقتصادی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران که به میزبانی اصفهان برگزار شد، دیروز به کار خود پایان داد، رخدادی که با وجود محدودیت کرونایی، توانست بخشی از قابلیت ها، فرصت ها و چالش های این بخش را به منصه ظهور بگذارد.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران با مشارکت و حمایت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به میزبانی اصفهان از 10 مرداد آغاز شد و دیروز 13 مرداد به کار خود پایان داد.
با توجه به فعالیت افزون بر 60 هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان(یک سوم فعالان صنایع دستی جهان) این جشنواره در بخش‌های مسابقه بین المللی نشان دست خلاق، نشان همای زرین، مسابقه ملی فرش، مسابقه ملی طراحی فرش دستباف، مسابقه طراحی خلاقانه صنایع دستی برگزار شد.
همچنین مسابقه ملی طراحی پوشاک با صنایع دستی ، مسابقه بسته بندی صنایع دستی و مسابقه ملی استار تاپ‌های صنایع دستی با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی و اجلاس شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی به همراه نمایشگاه آثار هنرمندان با مشارکت وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.
جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران بعد از جشنواره هفته صنایع‌دستی ایران، دومین رویداد مهم بین‌المللی ایران در سال 2021 به شمار می‌رود.
در این جشنواره دو گونه تقدیر در نظر گرفته شده است که یکی تندیس‌ همای زرین و دیگری نشان دست خلاق است.
تندیس همای زرین بر اساس فرهنگ توجه به حقوق مالکیت معنوی و نشان دست خلاق بعنوان یکی از عالی‌ترین نشان‌های حوزه صنایع‌ دستی به هنرمندان و فعالان اهدا شد.
صیانت از فرهنگ و جهش اقتصادی با تقویت صنایع دستی
با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخشی از برنامه افتتاحیه این رویداد بصورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.
این رخداد، با پیام ویدئویی علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آغاز به کار کرد.
وی به اهمیت برگزاری رویدادهای بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی اشاره و بیان کرد: رخدادها به مثابه پیشران‌های تغییر وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب می‌توانند بعنوان امکانی ارزشمند، ضمن ایجاد امید، تحولات محسوس عینی را نیز به ظهور برسانند.
مونسان افزود: صنایع‌ دستی، امروز جایگاه مهمی یافته و به‌عنوان یکی از مهمترین صنایع خرد و در برخی از رشته‌ها به‌عنوان صنایع سبز، ارتباط وسیعی با توسعه پایدار پیدا کرده، بنابراین پرداختن به مباحث مرتبط با این صنعت از هر نوع می‌تواند تاثیری ژرف بر سرنوشت اقتصاد و اشتغال کشور در عین صیانت از فرهنگ بومی و سبک زندگی اصیل داشته باشد.
وی افزور: برگزاری این برنامه بزرگ نقطه آغازی برای تداوم رخدادهایی در تغییرات مثبت آینده خواهد بود.
به گفته وی،آنچه می‌تواند برای صنعتگران صنایع‌دستی نویدبخش باشد تاثیر چنین برنامه‌هایی در گسترش دید بازرگانی و اقتصادی بویژه مبحث تجاری‌سازی است که نشان داده در سخت‌ترین شرایط امکان تولید و فروش داخلی را دارد و حتی در اندک زمانی راه خود را برای حضور در بازارهای خارجی بصورت صادرات مستقیم و صادرات چمدانی هموار می‌کند.
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیز در این نشست ویدئوکنفرانسی در سخنانی گفت: ایران کشوری با سابقه تاریخی و تمدنی واجد 296 رشته فعال صنایع‌دستی، 14 شهر و روستای جهانی و اشتغال 2,5 میلیون نفر، آمادگی هر نوع همکاری برای ارتقای جایگاه صنایع‌ دستی در دنیا را دارد.
پویا محمودیان، ایجاد تعامل، همفکری، تبادل تجربه و رسیدن به همکاری‌ مشترک برای ارتقای جایگاه صنایع‌ دستی جهان را هدف برگزاری «جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران »عنوان کرد و افزود: ایران کشوری قدرتمند در حوزه صنایع‌دستی است و این توان را دارد که بعنوان عضوی مهم در شورای جهانی صنایع‌ دستی نقش‌آفرینی کند و طرح‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی را انجام دهد .
همچنین «لیندی جوبرت» مدیر موسس و مدرس رصدخانه یونسکو از دانشگاه دیکتوریا ملبورن استرالیا که از سخنرانان حاضر در این کنفرانس بود به بررسی راه‌کارها و مشکلات پیش‌روی صنایع‌دستی در تمام کشورها پرداخت .
وی با بیان چالش‌های موجود بر لزوم حفظ و نگهداری از صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی به‌منظور حفظ هویت و اشتغالزائی در تمام کشورها تاکید کرد.
او پرداختن به آموزش صنایع‌ دستی را زمینه اصلی برای حفظ این صنعت گرانبها و توسعه پایدار کشورها در این زمینه دانست.
«اسامه استیتی» وزیر گردشگری و آثار باستانی کشور فلسطین هم در نشست روز سوم جشنواره ضمن ارائه تاریخچه صنایع‌دستی و همچنین وضعیت فعلی این صنعت در کشور فلسطین بر لزوم حمایت از صنایع‌ دستی در کشورهای مختلف و همکاری‌های بین‌المللی بیشتر در این زمینه تاکید کرد.
در این ویدئوکنفرانس 19 مهمان از کشورهای انگلیس، ازبکستان، چین، هند، تایلند، استرالیا، فلسطین، مالزی، سنگاپور حضور داشتند.
استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت اصفهان در حوزه صنایع‌ دستی گفت: برگزاری این جشنواره بین‌المللی به میزبانی اصفهان می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های این استان و سایر شهرهای ایران در حوزه صنایع‌دستی کمک کند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان و رییس جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران نیز در این نشست گفت: اصفهان مهد هنر است و سابقه طولانی در تولید صنایع‌ دستی دارد.
علیرضا نصر اصفهانی افزود: ظرفیت‌های بزرگی در ایران از جمله در اصفهان در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که می‌توان آنها را شناسایی و روز به روز به بالندگی آنها کمک کرد.
در این نشست ویدئوکنفرانسی همچنین رییس اکو، رییس سابق شورای جهانی صنایع‌دستی و رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی نیز هر کدام در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی خواستار تداوم برگزاری چنین رویدادهای بین‌المللی با توجه به ظرفیت‌های ایران در حوزه صنایع‌دستی شدند.
همچنین در دومین روز برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران، برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.
بر اساس اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران، در این جشنواره از برترین‌های صنایع‌دستی در بخش‌های نشان دست خلاق، تندیس همای زرین و مسابقات چهارگانه تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، در سفر به گوشه و کنار اصفهان، این "هنر" و "هنرمند" است که تار و پود تنوع فرهنگی را درهم می‌آمیزد تا طیف گسترده‌ای از هنرهای دستی پدیدار شود.
60 هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان فعالیت می کنند.
شاید به همین دلیل است که اصفهان با دارا بودن یک سوم صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به "شهر صنایع دستی جهان" مشهور است.
این غنای هنری و فرهنگی، ظرفیتی مهم است که می‌تواند سکوی پرش بلندی به سوی رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در این استان باشد.
شهر اصفهان در سال 94 از سوی یونسکو بعنوان نخستین عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق (معتبرترین شبکه جهانی) در عرصه صنایع دستی و هنرهای مردمی معرفی شد و به عضویت این شبکه درآمد.
نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران با مشارکت و حمایت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به میزبانی اصفهان از 10 مرداد آغاز شد و دیروز 13 مرداد به کار خود پایان داد.
برچسب‌ها
صنایع دستی جشنواره اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/302217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی