پیام سپاهان

آخرين مطالب

تشکیل دولت جدید نوید بخش احقاق حقوق عامه است/ همایش تخصصی «چهره دیگر حقوق بشر» در اصفهان برگزار شد اجتماعی

تشکیل دولت جدید نوید بخش احقاق حقوق عامه است/ همایش تخصصی «چهره دیگر حقوق بشر» در اصفهان برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول رکنی‌زاده پیش از ظهر امروز در «همایش تخصصی چهره دیگر حقوق بشر» اظهار داشت: 73 سال از اعلامیه حقوق بشر می‌گذرد و در آن دوران‌ است که اروپا متوجه می‌شود بسیاری از موارد را از دست داده، همان زمان بود که بسیاری از جایزه‌های نوبل مربوط به آلمان بود و اعلامیه حقوق بشر در پاسخ به فاجعه‌هایی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم آفرید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: کسانی که با نهج‌البلاغه آشنا هستند می‌بینند 1400 سال قبل مباحث حقوق بشری در آن بیان شده است؛ روزی در آلمان به طور تصادفی دیدم نامه امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر به زبان آلمانی ترجمه شده و منتشر شده است.
وی بیان‌ داشت: نوشتن بیانیه‌ها و‌اعلامیه‌ها امری مقدماتی است و اجرای آن موضوع مهم است و در خود سازمان ملل هم مسأله اجرای آن مطرح است و‌ شاهدیم که نوشتن اعلامیه‌ها مستلزم ضمانت اجرا نیست.
آزادی از فقر و ترس باعث پیشرفت جامعه می‌شود
رکنی‌زاده خاطرنشان کرد: آزادی‌هایی که در این اعلامیه‌ها مطرح است و 2 مورد آن آزادی از فقر و‌ ترس است و زمانی که خداوند از توسعه شهرها صحبت می‌کند به این موارد اشاره می‌کند؛ این 2 مورد یک جامعه را پیشرفته و آزاد می‌کند و اگر جامعه‌ای می‌خواهد در مسیر حقوق بشر طی کند باید از این 2 مبحث دوری کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: در این راستا مهم است که کشورمان تا حد ممکن از فقر و عدم امنیت دور باشد؛ کسانی که در این‌حوزه‌ها پژوهش می‌کنند باید دقت کنند بیانیه‌ها شیوه اجرایی داشته باشد و به دنبال باشیم فقر و عدم امنیت را از کشور دور کنیم البته لازم به ذکر است که از بعد امنیت جز کشورهای خوب جهان هستیم.
وی تأکید کرد: موردی که کار را سخت می‌کند این است که در 42 سال قبل که انقلاب اسلامی پیروز شد، انقلاب ایران با یک معضل مواجه بوده است این موضوع است که باید بر یک بند باریک حرکت کنیم؛ مثال آن این است که هم‌زمان با کشوری مثل آمریکا و گروهی مثل داعش درگیر می‌شود؛ راه رفتن بر این مرز کاری سترگ است.
سکولار شدن حقوق انسان‌ها را تضعیف می‌کند
رکنی‌زاده عنوان کرد: در بحث اعلامیه حقوق بشر موضوع سکولاریزاسیون مطرح است و این موضوع برای بسیاری از کشورها مهم است اما در کشور ایران از زمان انقلاب مطرح شد که سکولار شدن حقوق انسان‌ها را تضعیف می‌کند و هم زمان با این‌ موضوع، با بسیاری از کشورها و گروه‌ها نمی‌توانیم سازش کنیم و راه رفتن بر این مرز نیازمند کار تحقیقاتی بسیاری است تا اثبات کنیم با دوری از سکولار شدن از فقر و‌عدم امنیت دوری کنیم.
معاون فناوری و پژوهش دانشگاه اصفهان یادآور شد: در ابتدای انقلاب مطرح کردیم می‌خواهیم مسیر تازه‌ای برای زیست‌بوم انسان‌ها مطرح کنیم و بهترین جایی که می‌تواند این موضوع را گسترش دهد دانشگاه‌ها است.
وی اظهار کرد: از ابتدا به دنبال این بودیم که ثابت کنیم انسان با ارتباط با عالم قدسی می‌تواند به بهترین نحو حقوق بشر را اجرا کند و انسان مرتبط با عالم قدس انسان کاملی است و آن جامعه می‌تواند به بهترین نحو آزادی‌های مختلفی که تعالی انسان‌ها است را اجرا کند.
تشکیل دولت جدید نوید بخش احقاق حقوق عامه است
در ادامه این نشست زهره الهیان‌ اظهار داشت: هم زمانی روز حقوق بشر و تشکیل دولت آقای رئیسی تقارنی نیکو است و تشکیل دولت مردمی آقای رئیسی نوید بخش احقاق حقوق عامه است و امیدواریم با این دولت مردمی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند کار برای مردم باشد و‌این به معنای نه گفتن به تبعیض عمومی است.
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته‌ای که روز گذشته رهبر معظم انقلاب اشاره کردند مبارزه با مفاسد بود و این را یکی‌ از وجهه‌های مردمی بودن دولت شمردند که در دل خود احقاق حقوق عامه را در پی خواهد داشت.
در 8 سال گذشته شاهد تضعیف حقوق عامه بودیم
وی بیان‌ داشت: در 8 سال گذشته تضعیف حقوق عامه و لحاظ نشدن حقوق اساسی ملت را شاهد بودیم و روند خوبی طی نشد؛ این موضوع حاصل تفکر لیبرالیسم بود که بر دولت قبلی حاکم بود همانطور که تفکر سکولار حق ابعاد ماورایی انسان را به جا نمی‌آورد و یکی از دلایل صبر راهبردی رهبر معظم انقلاب این بود که به مردم اثبات شود این نوع تفکر چه بلایی بر سر مردم می‌آورد.
الهیان در خصوص وجوه اختلاف حقوق بشر غربی و ‌اسلامی خاطرنشان کرد: حقوق بشر از منظر اسلام و حقوق انسان در اسلام وجوه اختلافی با حقوق بشر غربی دارد که به مبانی باز می‌گردد؛ سؤال این است که همگی تأیید می‌کنیم موضوع حقوق انسان است و اگر قرار است حقوق انسان به طور کامل رعایت شود اول باید انسان شناخته شود و طریق این شناخت چیست؟
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی گفت: باید ابعاد انسان را به طور کامل بشناسیم و بعد صحبت از حقوق انسان کنیم؛ در فلسفه سکولاریسم ابعاد ماورایی انسان کنار گذاشته می‌شود و تنها ابعاد مادی در نظر گرفته می‌شود.
وی تأکید کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر برداشت سکولار از فرهنگ یهودی و مسیحی بود و بعد از جنگ‌های جهانی هرجا جنایاتی علیه بشریت صورت گرفت کشورها به این نتیجه رسیدند باید اعلامیه‌ای داشته باشند و این نگاه منفعلانه باعث می‌شود هرکجا حقی تضعیف می‌شود ماده‌ای برای آن اضافه شده است و این نگاه پاسخگو نیست.
الهیان عنوان کرد: اگر کشورهای غربی به همین مفاد هم پایبند بودند وضعیت دنیا متفا‌ت از شرایط حاضر بود.
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مکتب اومانیسم خواسته‌های دنیوی بدون نیاز به ابعاد معنوی در نظر گرفته می‌شود و حقوق بر مبانی خواسته‌های طبیعی و مادی انسان ایجاد می‌شود و ظهور تفکر اومانیسم در حقوق در غرب قابل مشاهده است.
محدود شدن انسان به حیات مادی نوعی گمراهی است
وی اظهار کرد: در فرهنگ دینی انسان به عنوان برترین نشانه و خلیفه‌الله شناخته می‌شود و این نوع نگاه به انسان یک حقوق خاص برای او را متصور می‌شود و نوع نگاه به انسان را متفاوت می‌کند؛ از نظر اسلام محدود شدن انسان به حیات مادی نوعی گمراه شدن است اما می‌دانیم انسان یک مجموعه است و اگر بخواهیم حق انسان را به جا بیاوریم باید حق تمام این ابعاد را به جا بیاوریم.
الهیان گفت: عدم توجه به حقوق ابعاد مختلف انسان باعث می‌شود مسؤولان نسبت به بسیاری از موارد بی‌تفاوت بشوند و همین موضوع باعث می‌شود جرائم کودکان در دادگاه‌ها افزایش پیدا کند.
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حقوق‌ انسان در فرهنگ دینی مبتنی بر غلبه معنویت است یعنی ابعاد مادی در سایه ابعاد معنوی رشد پیدا می‌کند و آسیب‌هایی که به انسان وارد می‌شود صرفا آسیب‌های جسمی نیست و برای همه ابعاد باید برنامه داشته باشیم و صرفا آسیب‌های مادی را در نظر نگیریم.
وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی حقوق انسان را در جایگاه عبد و عبودیت تعریف می‌کنیم و حقوق انسان مسؤول حفظ کرامت‌ذاتی انسان است.
الهیان اظهار داشت: توصیه‌ام این است که‌ نگاهی به رساله حقوق امام سجاد‌(ع) داشته باشیم که تمامی ابعاد را به خوبی تعریف کرده‌اند و باید بر آن کار شود و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نگاه منفعت طلبی و اصالت لذت باعث شده نگاه به تروریسم با استانداردهای دوگانه مدنظر قرار گرفته شود، برای مثال برای کشته شدن هزاران کودک بی گناه در یمن صدایی بلند نشود اما برای اعدام یک قاتل در جمهوری اسلامی هزاران بیانیه صادر شود؛ همانطور که سردار شهیدمان را تروریست خواندند در صورتی که ایشان بزرگ‌ترین مدافع حقوق بشر بودند.
پس از آن سید‌مجید تفرشی اظهار داشت: در سال 1991 کشورهای اسلامی تصمیم می‌گیرند حقوق بشر اسلامی داشته باشند که توسط غربیان مورد تمسخر قرار گرفت زیرا اعتقادی به دین و خدا نداشتند.
سلاح‌فروشان بیش‌ترین دفاع از حقوق بشر را می‌کنند
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: افرادی که سلاح فروش هستند از حقوق بشر بیش‌ترین دفاع را می‌کنند در صورتی که با سلاح فروشی اقدامی جز آدم‌کشی صورت نمی‌گیرد.
وی بیان‌ داشت: تحریم انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن آموزش است و شاهدیم که دانشجویان ایرانی را در برخی از کشورها را تحریم کرده‌اند و شاهدیم استفاده از زور و قدرت نقض آشکار حقوق بشر صورت می‌گیرد.
تفرشی خاطرنشان کرد: در دنیای تزویر و زور زندگی می‌کنیم؛ تحریم‌های همه‌جانبه مغایر حقوق بشر است در صورتی که در حال اجرایی است.
معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر گفت: تحریم را هرج و‌ مرج طلبی بین‌المللی می‌دانم؛ بحثی تحت عنوان فراسرزمینی بودن تحریم در حقوق بین‌الملل وجود ندارد اما شاهدیم آمریکا دست به چنین اقدامی‌زده‌ است.
وی تأکید کرد: تحریم جنایت علیه بشریت است و در این مورد دستور موقت دیوان را داریم اما آمریکا تمکین نمی‌کند.
تفرشی عنوان کرد: در دنیا اقدام جدیدی تحت عنوان تروریسم شویی داریم و گروهی توسط خودشان تروریست معرفی می‌شود و پس از آن اعلام می‌کنند تروریست نیست.
ترور سردار سلیمانی مصداق بارز ناجوانمردی بود
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ترور سردار سلیمانی مصداق بارز ناجوانمردی است و این مورد حتی تهدید آنی نبوده است و استفاده از زور صورت گرفته است و حتی ‌ا‌دعای آمریکا درخصوص عملیات علیه سربازان آمریکایی و دیگر موارد رد شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که درخصوص تحریم‌ها سازمان ملل سکوت می‌کند درصورتی که در قانون رویه‌های ویژه‌ای داریم که می‌توانند از طریق آن وارد شوند.
با ترور حاج قاسم سهام اسلحه در جهان افزایش پیدا کرد
تفرشی گفت: در ترور حاج قاسم سلیمانی استفاده از پهپاد و نقشه قبلی داشتن ناقض حقوق بشر است؛ در این حادثه 9 نفر دیگر که شهروند عادی بودند به شهادت رسیدند که این مورد نیز قابل دفاع است؛ زمانی که سردار شهید شد سهام اسلحه فروشی در دنیا بالا رفت و این مورد نشان‌دهنده است که سردار سلیمانی ضد تروریسم بودند؛ همچنین در خصوص هواپیمای اوکراینی نیز دلایلی مطرح شده که دیگر کشورها حق حمله نداشتند.
در ادامه این همایش یاسر روستایی اظهار داشت: تعهدات حقوق بشر به 2 دسته مثبت و منفی تقسیم شده است و در تعهدات مثبت دارای بار مالی است؛ می‌دانیم کشورها بودجه محدود دارد و سهم یک نهاد از بودجه باعث کاهش سهم دیگر نهادها می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هرگونه تحریمی که به هر بخش وارد می‌شود باعث کاهش سهم دیگر قسمت‌ها می‌شود؛ با همین قیاس اگر برای کشورها معضلات امنیتی ایجاد کنیم، زمانی که این سهم از سهم عرفی افزایش پیدا کند باعث قرض گرفتن از دیگر نهادها می‌شود.
وی بیان‌ داشت: حمایت از نهادها و سازمان‌هایی که دارای تهدید امنیتی برای دولت‌ها هستند باعث می‌شود هزینه غیر عادی بر بودجه ایران تحمیل شود و در نتیجه آن باعث می‌شود برخی از حقوق مثبت ایفا نشود.
روستایی خاطرنشان کرد: این مسأله صرفا گریبان‌گیر ما نیست و اقتصادهای بزرگ مثل خود آمریکا وقتی درگیر جنگ می‌شوند دچار چنین موضوعی می‌شوند.
اقتصاد آمریکا هم شکننده است
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحقیقی در خصوص بودجه‌های آمریکا گفت: اسناد نشان می‌دهد هرکجا بودجه نظامی آمریکا افزایش پیدا کرده است بودجه تأمین اجتماعی آن کاهش پیدا و نشان می‌دهد حتی اقتصاد این کشور هم شکننده است.
وی تأکید کرد: جنگ و ترور بر سر اقتصاد آمریکا چنین بلایی می‌آورد و طبیعتا برای ایران نیز چنین اتفاقی می‌افتد و آثار آن این است که در برخی قسمت‌های ضروری نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم و باعث کاهش آزادی‌ها می‌شود.
روستایی عنوان کرد: حمایت از تروریسیم تأثیری غیر مستقیم بر حقوق بشر دارد و هر کشوری از سازمان‌های تروریستی حمایت کند بر خلاف جهت فرهنگ پذیرفته شده حرکت می‌کند.
مهدی شهابی در این جلسه اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه‌ای که با آن مواجه هستیم بحث تئوری است؛ فکر می‌کنم ازچالش‌های اصلی که در تئوری‌پرداری با آن مواجه هستیم عدم شناخت دقیق تحولات مفهوم حق از منظر اندیشه است.
مفهوم حق با رنسانس و اومانیسم غرب شکل نگرفته است
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مفهوم حق با رنسانس و‌ اومانیسم غرب شکل نگرفته و پیش از آن هم با این مفهوم مواجه هستیم اما مفهوم آن در بطن ساختار اجتماعی معنا پیدا می‌کند.
وی بیان‌ داشت: در این صورت این مفهوم در گزاره‌ها محدود می‌شود؛ مشکل انسان در رنسانس نوعی مشکل شبکه اجتماعی است و نیاز است از این ساختار شبکه‌ای عبور کرد.
شهابی خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق حق در سوژه و انسان پیدا می‌شود اما انسان در قرن 19 با چالشی جدید مواجه می‌شود که با متافیزیک محض مواجه است و این دغدغه جدی بشریت شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دشمن اصلی این حق، مکتب تاریخی است و در آینده رویکردهای اراده‌گرایانه شکل می‌گیرد و‌ در ادامه آن جنگ‌های جهانی شکل می‌گیرد.
وی تأکید کرد: در قرن 20 معتقدند باید بین متافیزیک و واقعیت تعادل ایجاد کرد و به این قائل هستند که انسان فقط ماده نیست و‌ روحی نیز وجود دارد.
شهابی عنوان کرد: معتقدیم در تاریخ اندیشه خودمان مبانی از جمله مباحث‌مطرح شده توسط امام علی(ع) را داریم و باید به آن بپردازیم.
در ادامه سیدمحمد ساداتی‌نژاد در ارتباط اینترنتی ظهار داشت: اعلامیه حقوق بشر در 31 سال گذشته تصویب شد و به آیه‌ای از سوره حجرات مزین است؛ در مقدمه این اعلامیه به مباحث دینی و مذهبی اشاره شده و در 25 ماده آن ارزش‌هایی مثل برابری، حق زندگی افراد، حفظ حرمت افراد، حق ازدواج و تشکیل خانواده، برابری جنسیتی و... اشاره شده است.
رایزن حقوق بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو در خصوص اشکالات و‌ کاستی‌های بیانیه ادامه داد: نیاز بود مواردی که در ابتدا بیان شده به عنوان اصل و ماده مستقل بیان شود برای مثال این مورد حق هدایت بشر، حق حیات شرافتمندانه و عزت‌مندانه، نیازمندی به یک تکیه‌گاه ایمانی قابل ذکر است.
وی بیان‌ داشت: وقتی مواد 25 گانه را مشاهده می‌کنیم اشکالاتی نیز بر آن وارد است؛ برای مثال نیاز است شاخصه تقوا به‌طور ویژه‌تر بیان شود و یا در ماده 4 برای رعایت حرمت افراد نیاز است با بند ب آن ادغام شود و یا در بند ازدواج نیاز بود که همجنسگرایی به طور صریح رد شود و یا در ماده 6 حقوق زنان به طور کامل مطرح نشده است.
ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در بندهایی مثل 17 چند حق با یکدیگر ادغام شده است و نیاز است که درخصوص هرکدام به‌ طور جداگانه بحث شود و یا در ماده 23 به طور واضح در خصوص بحث ولایت صحبت نشده است.
رایزن حقوق بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو گفت: این اعلامیه با اعلامیه حقوق بشر تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه اعلامیه حقوق بشر 30 بند دارد و مقدمه آن کوتاه‌تر است.
وی در خصوص چالش‌های ای اعلامیه تأکید کرد: به هر میزان چالش‌ها مطرح شود در خصوص اجرای این اعلامیه موفق‌تر هستیم؛ از چالش‌های مطرح در این اعلامیه وجود دولت‌های سکولار است، مورد بعد فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت‌های غربی است و‌ باعث شده کشورهای عضو جهان اسلام در موقعیتی نباشند که از ارزش‌های حقوق بشر اسلامی دفاع کنند.
ساداتی‌نژاد عنوان کرد: چالش‌ سوم فشار به کشورهای اسلامی برای رکورد در اجرای حقوق‌های مختلف است و طبیعی است این کشورها در مقایسه با کشورهای توسعه یافته نبودند اما کشورهای جهان اسلام‌‌برای این موارد باید تلاش کند.
رایزن حقوق بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو یادآور شد: چالش بعدی عدم توافق بر مفهوم حقوق بشر است و این‌ اختلاف نظری از چالش‌ها است و راه‌حل آن تقویت فعالیت‌های پژوهشی است؛ چالش بعدی ضعف در مواردی مثل موضوعات مادی است.
وی اظهار کرد: آخرین چالش ضعف مؤسسات و نهادهای دینی و رهبران دینی برای تبیین رویکردهای فقهی و‌اسلامی در خصوص حقوق بشر بوده و نیاز است رهبران با ائتلاف ارزش‌های حقوق بشرا را تبیین کنند.
تحریم ابزار سیاست خارجه است
محمدعلی بصیری اظهار داشت: تحریم ابزاری از سیاست خارجه است که علیه بازیگران رسمی و غیر رسمی صورت می‌گیرد تا رفتار آن تغییر کند و اگر بخواهیم به 4 نسل حقوق بشر سکولار نگاه داشته باشیم، روح حاکم بر این 4 نسل مخالف بحث حقوق بشر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: آمریکایی‌ها در بحث‌ تحریم پیشتاز بودند و شرایط بانکی و مالی باعث شد این ابزار را در اختیار داشته باشند و عمدتا در دهه 50 و 60 این تحریم‌ها علیه کشورهای ناسازگار بود و پس از آن علیه کشورهایی بود که انقلاب‌های آزادی بخش داشتند.
وی بیان‌ داشت: هدف تحریم‌ها این است که به‌صورت دردناک رفتار دولت و ملت ایران تغییر پیدا کند؛ در بحث تحریم اقتصادی 4 مزیت نسبت به اقدام نظامی است.
مزیت‌های تحریم نسبت به اقدام نظامی
بصیری خاطرنشان کرد: هزینه و ریسک بالای اقدام نظامی در تحریم‌ها از بین می‌رود، کشورها و نهادها با اعمال تحریم اقدام جدی ندارند، کشورهای تحریم‌کننده از تبعات تحریم شانه خالی می‌کنند و مورد آخر اینکه در تحریم کسب درآمد برای تحریم‌کننده وجود دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: طبق گزارش‌های اعلام شده ادعا می‌شود حدود 10 نقض حقوق بشری در تحریم‌های ظالمانه رخ می‌دهد؛ اولین مورد آن حق حیات است، مورد بعدی نقض استانداردهای زندگی است که در آن ایجاد اخلال شده است.
وی تأکید کرد: همچنین در تحریم‌ها به حقوقی از جمله سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش، حق فعالیت‌های اقتصادی، توسعه، تعیین سرنوشت، مسؤولیت فردی در مجازات، فردی و مدنی و در نهایت دادرسی عادلانه در اشخاص حقوقی لطمه وارد شده است.
بصیری عنوان کرد: بر اساس گزارش دیده‌بان‌ سازمان ملل بخش فقرا، زنان، کودکان و بیماران در تحریم‌ها بیش‌ترین آسیب را می‌بینند و خسارت‌ها به عهده تحریم‌کننده نیست و حقوق بشر نقش می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: نتیجه 4 دهه تحریم در ایران این شده که خط فقر بین 10 تا 12 میلیون تومان باشد در صورتی که حداقل درآورد 2 میلیون و 600 هزار تومان باشد و حدود 25 میلیون نفر به زیر خط فقر مطلق رسیده‌اند.
در انتهای این نشست محمدمهدی غمامی‌ اظهار داشت: یکی از موضوعات جدی این روزهای حقوق بشر بحث شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های اجتماعی چالشی جدی در حقوق بشر ایجاد کرده است.
رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی در کل دنیا حدود 3.9 میلیارد کاربر دارد و در ایران از 80 میلیون جمعیت، 51 میلیون کاربر اینستاگرام داریم و 24 میلیون نفر جز دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند یعنی به ازای هر ایرانی یک کاربر شبکه اجتماعی وجود دارد.
وی بیان‌ داشت: ایران جز کشورهایی است که با چالش خاص شبکه‌های اجتماعی مواجه است و در این موضعیت یکی‌از معضلات جدی این است که مجموعه‌ای از حق‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.
شبکه‌های اجتماعی بسیاری از حقوق انسان‌ها را نقض کرده است
غمامی خاطرنشان کرد: شبکه اجتماعی در ظاهر در خدمت حق آزادی بیان و‌اطلاعات است اما در مقابل مجموعه قابل توجهی از انسان‌ها از جمله حق انتشار اطلاعات و آزادی بیان، داده کاوی قانونمند و حفظ اطلاعات شخصی افراد، فراموشی داده‌ها، احترام عقاید و مقدسات، اخلاق عمومی، محافظت کودکان در برابر برخی اطلاعات، پاسخگویی و تصحیح خبر و داده، دادخواهی، بسته‌ای از حق‌ها در شرایط اضطراری را نقض کرده است.
رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی گفت: برخی از کشورها که در این عرصه پیشرفته‌تر هستند می‌توانند بهتر از شهروندان خود محافظت کنند؛ در ایران ابتدا باید در این حوزه قانون‌گذاری شود و در این مسیر رویکردمان باید قاعده‌ای‌ داشته باشد از جمله اینکه ارزیابی و تبعات آن در جامعه است و نکته بعدی جمع‌سپاری است یعنی قانون‌گذار تا چه حد می‌خواهد از مشارکت جمعیت و نخبگان استفاده کند.

پیام سپاهان

به گزارش فارس، در انتهای این همایش از سایت رستا، سایت جامع تخصصی در خصوص بحث حقوق بشر به نشانی ofoha.com و کتاب حقوق و بحران، مطالعه تطبیقی تدابیر دولت‌ها در وضعیت اضطراری کرونا به قلم محمدمهدی غمامی رونمایی شد.
انتهای پیام/63125/ق30/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/302028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

خبرنگار صداوسیما: شهر اصفهان در امنیت و آرامش است

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور

شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: پروازها در این شهرها تعلیق شد

ببینید | روایت تسنیم از امنیت در کوه‌های انرژی هسته‌ای در اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی

ببینید | تصاویری از وضعیت در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدم صدای انفجار

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان: صدای نسبتا شدید مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان بود

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی/ ویدئو

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان