پیام سپاهان

آخرين مطالب

فرونشست زمین به شهر اصفهان رسید اجتماعی

فرونشست زمین به شهر اصفهان رسید
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به معضل فرونشست زمین در استان، گفت: یکی از مسائلی که در اثر برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، نشست زمین است.
او با بیان اینکه نشست زمین سبب شکاف عمیق در سطح زمین و خرابی ساختمان‌ها می‌شود، افزود: توسعه کشاورزی سنتی که سبب برداشت بی‌رویه آب از هزاران حلقه چاه غیرمجاز و مجاز می‌شود، باعث شده کشور و استان اصفهان شرایط فرونشست را داشته باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و همزمان شدن با خشکسالی سبب تشدید شرایط فرونشست شده است، گفت: دشت‌های برخوار، کاشان، مهیار، ابوزیدآباد شمالی، بادرود و اردستان اطلس فرونشست آن‌ها توسط سازمان زمین شناسی در اصفهان تهیه شده است.
شیشه‌فروش با اشاره به اینکه 35 دشت مطالعاتی در استان اصفهان داریم، بیان کرد: اکیپ‌های زمین‌شناسی از سال گذشته در استان اصفهان استقرار پیدا کردند و تاکنون 27 ایستگاه جی پی اس در نقاط مختلف استان برای تعیین نرخ فرونشست زمین نصب شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با هماهنگی به عمل آمده با سازمان زمین‌شناسی اطلس فرونشست دشت‌های استان اصفهان در حال تهیه است، عنوان کرد: مقرر شد سازمان زمین شناسی منشأیابی کانون‌های گرد و غبار را با نصب سیستم‌هایی مشخص کند.

پیام سپاهان

او با بیان اینکه با توجه به خشکسالی 10 سال گذشته تمام مساحت استان مواجه با خشکسالی است، ادامه داد: فرونشست زمین یکی از آثار خشکسالی در پهنه استان است، امسال خشکسالی بسیار در استان اصفهان حاد شده و از مهر سال گذشته تاکنون بارش‌ها 40 درصد کاهش داشته است و افت سطح آب‌های زیرزمینی تا یک متر گزارش شده و استمرار دارد.
شیشه‌فروش با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی به دلیل استمرار شرایط خشکسالی در استان در دشت‌ها متوسط یک متر در سال است، افزود: نرخ فرونشست زمین در دشت‌های استان 15 تا 18 سانتی‌متر در سال گزارش شده است، دشت اصفهان، برخوار، مهیار، گلپایگان، کاشان، اردستان، آران و بیدگل مواجه با شرایط فرونشست زمین هستند که تأثیرات آن بر روی زمین‌های زراعی و جاده‌ها مشاهده شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بیشترین دشت‌هایی که در استان مواجه با افت تجمعی آب شده مهیار شمالی، دامنه، اصفهان، برخوار و گلپایگان است که در بازه زمانی 35 ساله دچار فرونشست شده‌اند.
او با بیان اینکه متولی پایش آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای و متولی پایش فرونشست در کشور سازمان زمین شناسی و نقشه‌برداری است، عنوان کرد: در مناطقی از شمال شهر اصفهان فرونشست گزارش شده که در مجاورت منطقه شرق و شمال اصفهان شکاف‌هایی از فرونشست مشاهده شده است.
شیشه‌فروش با بیان اینکه دستورالعمل‌ها و استراتژی فرونشست زمین را تدوین به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌ایم، اضافه کرد: راه و شهرسازی موظف شد با همکاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور در زمینه انجام مطالعات اقدام کنند و سازمان زمین شناسی کشور نرخ فرونشست زمین را مشخص و سازمان نقشه‌‎برداری کشور تعیین نقشه‌های پهنه‌بندی فرونشست زمین را تهیه کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مطالعه‌ای توسط شهرداری اصفهان با همکاری دانشگاه و سازمان زمین شناسی در حال تدوین است تا متوسط نرخ فرونشست زمین را در دشت اصفهان مشخص کنند، خاطرنشان کرد: مقرر شد سازمان نظام مهندسی با همکاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور درخصوص استاندارد‌های الزامات مهندسی در ساختمان‌ها تدبیر کنند که متناسب با شرایط فرونشست زمین ساختمان‌ها ساخته شود.
او با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت تنش آبی در اصفهان گفت: بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها برای مصرف بهینه آب ابلاغ کرده‌ایم تا شیر‌های آب را تعویض و شهر‌های کاهنده مصرف آب را نصب کنند و نشت اتصالات کنترل و آبیاری فضای سبز ساماندهی شود.
شیشه‌فروش ادامه داد: دستورالعمل‌های لازم را به شرکت‌های آب، برق و گاز و راه آهن ابلاغ کرده‌ایم تا در مناطقی که با مواجه با فرونشست زمین است، سیستم‌ها، تأسیسات و شبکه‌ها را مستحکم و در برابر حوادث تاب‌آور کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه طرح‌های تعادل بخشی منابع آب بسیار مهم است، بیان کرد: در چند سال گذشته و تا خرداد ماه امسال 7 هزار و 275 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی، پر و مسدود شده است و منجر به صرفه‌جویی در بخشی از منابع آب‌های زیرزمینی شده است.
او با اشاره به اینکه در چند سال گذشته 15 هزار و 800 پروانه اصلاح و تعدیل شده است، بیان کرد: 60 گروه گشت و نظارت و بازرسی استقرار دارند و تخلفات را شناسایی می‌کنند، 3 هزار و 150 دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری در چند سال گذشته در استان جمع‌آوری شده است.

پیام سپاهان

شیشه فروش تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید اعتباری برای طرح‌های تعادل‌بخشی به استان اصفهان اختصاص بدهد، گفت: در چند ساله گذشته بیش از 5 هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها نصب شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه الگوی کشت توسط جهاد مشخص شده تا بر اساس آن کشت شود، افزود: کشت باید اقتصادی و کم آب بر باشد، متناسب با شرایط کم آبی استان این کشت‌ها در بازه‌های مختلف اجرا شده است.
او با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 30 چاه غیرمجاز پر شده و 60 کنتور حجمی هوشمند نصب و 65 چاه اصلاح و تعدیل شده و 50 ادوات غیرمجاز شناسایی شده است، بیان کرد: طرح‌های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به صورت ویژه اجرا شده است و بیش از 120 هزار هکتار طرح‌های نوین آبیاری اجرا و گونه‌های پر مصرف آب حذف شده است.
شیشه‌فروش افزود: وزارت نیرو باید در اجرای طرح‌های تأمین آب در حوضه زاینده‌رود تسریع کند و سازمان محیط زیست کشور برای پیشگیری از کنترل فرونشست و کانون‌های گرد و غبار باید نسبت به احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی اقدام کند.
منبع: فارس
انتهای پیام/ص

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/300194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست

حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور

فعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان | ببینید

شنیده شدن چند صدای انفجار در آسمان اصفهان

وضعیت کنونی شهر اصفهان

علت صدای انفجار در اصفهان اعلام شد

تصاویری از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تأسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

آرامش شهر اصفهان در شبکه‌های اسرائیلی

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد