پیام سپاهان

آخرين مطالب

نقص مهارت‌آموزی در نظام آموزش سبب رفتار غیرعادی نوجوانان می‌شود سیاسی

نقص مهارت‌آموزی در نظام آموزش سبب رفتار غیرعادی نوجوانان می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- مدیر واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: رفتار غیرعادی برخی از نوجوانان، پیامد غفلت از مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور و تمرکز زیاد بر محفوظات ذهنی آنهاست.

حسین خاکشور، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو اختصاصی با ایرنا افزود: شناخت نوجوان از توانایی و استعدادهای فردی و کسب اطلاع از شرایط دوران سنی او توسط خانواده و اطرافیان، نوع برخورد و رفتارهایش را مشخص و مدیریت می‌کند.
وی بیان کرد: مهارت‌آموزی مساله مهمی است و برای کلیه افراد جامعه فراگیری این دسته از آموزه‌ها ضروریست و مدارس و دانشگاه‌ها باید به این موضوع بپردازند.
مدیر واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه دوران تحصیل در مدرسه فرصت مغتنمی برای فراگیری آموزش و مهارت‌های زندگیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش به جای تحمیل محفوظات در ذهن بچه‌ها باید به سمت مهارت‌آموزی برود.
وی نقش بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان در ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی را در این زمینه مهم توصیف کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی فرزندپروری برای والدین، مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری جوانان و نوجوانان لازم و در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرمتعارف مثل داستان هلیا کارآمد است.
نقش حمایتی خانواده در کاهش آسیب‌ اجتماعی فرزندان
خاکشور، وجود مهر و محبت در زندگی خانوادگی را از مقوله‌های مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: تامین آرامش و محبت کردن به فرزندان مانع از جذب آنان به گروه‌های پُرخطر می‌شود و در این حالت، اولاد خانواده برای کسب توجه و تایید، دست به هر کاری نمی زنند.
وی نظارت دورادور و غیرمستقیم خانواده بر رفتار و رفاقت‌های دوستانه فرزندان را مصونیت‌بخش و موثر دانست و افزود: در برخی از پرونده های ارجاعی به اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی مثل فرار از خانه، آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای خشونت آمیر مشاهده می شود که خانواده‌هایی که نقش مراقب و حمایتگر نداشته اند بیشتر با اینگونه مسائل روبه رو بوده‌اند.
وی ادامه داد: در چنین حوادثی، دوستانی با الگوی ناصحیح نقش داشته‌اند و حتی محیط آموزشی و فرهنگی به جای جذب نوجوان، آنان را طرد کرده و همین موضوع موجب حضور جوانان در مناطق آلوده شده است.
این روانشناس با بیان اینکه برخی از رفتارهای مشکل‌ساز دورۀ نوجوانی تا حدی طبیعی است، یادآور شد: اگر این رفتارها از حد عادی بگذرد و مشکل ساز و غیرمتعارف شود آنگاه زنگ خطر عوامل خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی به صدا درمی آید.
ضرورت تامین نیازهای تفریحی منطقی به جای رفتارهای نادرست
خاکشور تصریح کرد: تامین نیازهای تفریحی و شادی منطقی به جای رفتارهای غیرصحیح، یک ضرورت برای خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی این حوزه است.
این مقام مسوول در حوزه اجتماعی با اشاره به شرایط خاص ناشی از کرونا در کشور خاطرنشان کرد: درحال حاضر فرصت تخلیه هیجانات کمتری نسبت به گذشته بدلیل تعطیلی مدرسه، محیط های بازی و...وجود دارد که چنین وضعی تاثیر منفی در رفتار نوجوانان و جوانان دارد.
وی در پاسخ به اینکه خانواده‌ها برای نیل فرزندان نوجوان خود به آرزوها و نیازهای فردیشان باید چه اقدامی انجام دهند، اظهار داشت: ارتباط و سبک زندگی والدین می‌تواند نقش مهمی در تحقق آرزوهای نوجوانان داشته باشد به همین دلیل آنها باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نوجوانان و جوانان آرزوهای دست یافتنی خود را بر اساس استعدادها و توانمندی‌ هایشان داشته باشند.
وی آموزش برای رسیدن به آرزوهای منطقی را مهم اعلام و اضافه کرد: درانجام این رسالت؛ نقش دستگاه‌های فرهنگی مهم به شمار می رود.
خاکشور در مقام تحلیل روانشناختی رفتارهای غلط و خشن برخی از نوجوانان گفت: این افراد ممکن است دچار یکی از اختلالات شخصیت، بیش فعالی، سلوک و... بوده که عوامل محیطی و همسالان نیز در بروز چنین رفتار غیرعادی موثر است.
وی در بررسی زیرساخت شخصیتی اختلال بیش فعالی، کم توجهی یا ابتلا به اختلال روانی سلوک را در بروز این رفتارها موثر بیان کرد و یادآور شد: امکان دارد شخصیت نوجوانان خشن به سمت شخصیت مرزی برود و باعث ناتوانی در کنترل هیجاناتشان شود.
وی تاثیرپذیری از همسالان و خانواده را نسبت به دیگر عوامل موثرتر خواند و گفت: مشاهده فیلم‌های پرخاشگرانه، رفتارهای خشن با یکدیگر یا با فرزندان می‌تواند باعث بروز رفتار خشن در این قشر سنی نقش دارد.
مدیر واحد مشاوره اداره کل بهزیستی اصفهان، دیده نشدن و مورد توجه قرار نگرفتن دختر و پسر نوجوان و تغییرات نامتوازن هورمونی و الگوبرداری از اطرافیان را نیز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان نقش‌آفرین دانست. 
وی در باره چگونگی برخورد با نوجوانان خشونت طلب را مهم بیان کرد و گفت: بهترین روش برخورد با این موارد بهره گیری از یک تیم روانشناس مُجرب برای تحلیل‌ روانشناسی و ارائه رویکردهای فرزندپروری و سایر مهارت های آموزشی به خانواده‌ اینگونه افراد است.
وی معتقد است: کانون‌های اصلاح و تربیت، مهارت‌های نامناسب دیگری به نوجوانان آموزش می‌دهند که بررسی‌های روانشناختی برای این کودکان ممکن است یکی از انواع اختلالات شخصیت، سلوک، خودبزرگ بینی و تنش‌های خانوادگی باشد.
این روانشناس با تاکید براینکه برخورد قضایی یا قهری حتی درون خانواده، پسندیده نیست، خاطرنشان‌ کرد: زمانی که این کودکان را به کانون اصلاح و تربیت می‌فرستند، با توجه به این که آنها از همسالان خود تاثیرپذیری بالایی دارند، ممکن است حتی مهارت‌های نامناسب دیگری نیز از در آن مراکز فرابگیرند.
وی تاکید کرد: نظارت والدین، بیشترین سهم را در تببین بزهکاری نوجوانان دارد که لازم است والدین کنترل و نظارت بر رفتارهای نوجوانانشان، معاشرت‌ها و دوستان آنها را جدی بگیرند و از طرفی جوی صمیمانه را برای اعضای خانواده تدارک ببینند تا با شکل گیری ارتباطات عاطفی در درون کانون خانواده، میزان دلبستگی فرزندان و والدین نسبت به هم دیگر افزایش یابد.
چندی پیش کلیپی از درگیری لفظی چند جوان و نوجوان در یکی از بوستان‌های شهر اصفهان در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن دختری نوجوانی با قمه دیگران را تهدید کرد.
برچسب‌ها
آسیب های اجتماعی خشونت خانگی اصفهان دفتر مشاوره و امور روانشناختی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/299146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان