پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش اشتغال در اصفهان در بستر فناوری‌های نو اجتماعی

افزایش اشتغال در اصفهان در بستر فناوری‌های نو
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش ایرنا، امروزه برخورداری از شغل مناسب یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده حقوق شهروندان به شمار می‌رود به طوری که اشتغال زایی متناسب با نیازهای جامعه و یا اشتغال کامل، ازجمله وظایف بنیادین دولت‌ها شمرده می‌شود.
ازطرفی اشتغال در ارتباط مستقیم با توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و به سرعت روند توسعه جامعه و موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های توسعه بستگی دارد.
در عصرحاضر مشکل اشتغال زایی یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و برنامه ریزان جوامع بشری محسوب می‌شود در گزارشی که در سال 2000 میلادی توسط سازمان جهانی کار منتشر شد تاکید شده است که کشورهای جهان تا سال 2010 میلادی باید قادر به ایجاد 500 میلیون موقعیت شغلی جدید باشند.
حدود 2 سال از انتشار وشیوع ویروس کرونا کویید 19 در جهان می‌گذرد در این مدت بسیاری از مشاغل به دلیل قرنطینه‌های پی در پی تعطیل وبسیاری از مشاغل در استان اصفهان و سایر نقاط کشور به صورت غیر حضوری شده است.
چنانچه حسین باقری مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این باره گفت: بسیاری از مشاغل خدماتی استان اصفهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که بخش عمده آن در حوزه گردشگری، هتلداری، حمل و نقل و خدمات آموزشی بود.
وی با بیان اینکه بیکاری حاصل از کرونا بیشتر در بخش خدمات اتفاق افتاده است، اظهار داشت: بسیاری از مشاغل فعال در بخش خدمات در این شرایط مجبور به تعطیلی و تعدیل نیروهای خود شدند و نیز مجوز فعالیت برخی از مشاغل توسط ستاد کرونا لغو شد و بسیاری از مردم برای رعایت بهداشتی حاضر به استفاده از این نوع خدمات نشدند که همین امر موجب تعدیل نیروی 80 تا 100 درصدی برخی نیروهای شاغل در بخش خدمات این استان از جمله هتل‌ها، استخرها و اماکن ورزشی مشابه شد.
اما از سوی دیگر فرصت تجربه اشتغال غیر حضوری و تشویق به خریدهای غیر حضوری و اینترنتی و نیز اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهش تولید باعث شد که نه تنها مردم جهان که ایران و به طبع آن در اصفهان مردم رو به مشاغلی بیاورند که نیاز به حضور فیزیکی را کمتر اما زمینه درآمدزایی خوبی را فراهم می‌کند؛ نمونه آن سرمایه گذاری و خرید و فروش ارز، بازاربورس، رمز ارزها، مشارکت در استارتاپ‌ها و فناوری‌های جدید اشتغال، درآمدزایی از طریق فضای مجازی بوده است که استان اصفهان نیز به آن ورود پیدا کرده است.
پنج هزار طرح جهش تولید اقتصادی از دانش بنیان تا دامداری در اصفهان
محمدرضا قاسمی مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره موضوع اشتغال در استان اصفهان گفت: سال گذشته به‌منظور رونق تولید و اشتغال در اصفهان، 18 طرح با موضوع اقتصاد مقاومتی و 17 طرح جهش تولید که از سوی بخش دولتی و خصوصی استان معرفی شده بود در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تصویب شد تا حمایت‌های لازم از آنها برای عملیاتی شدن صورت گیرد.
وی افزود: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند دانش‌بنیان، زیرساختی، کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، تجهیزات پزشکی، دامداری و صنعتی است و پیش‌بینی می‌شود با اجرا و تکمیل آن حدود پنج هزار و طرح‌های جهش تولید حدود هفت هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان اصفهان ایجاد شود که نقش بسزایی در اشتغالزایی به‌ویژه برای جوانان خواهد داشت.
قاسمی میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصاد مقاومتی را 463 میلیارد تومان و طرح‌های جهش تولید را 456 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، آورده بخش خصوصی و منابع دولتی ملی و استانی اعلام کرد و گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها حدود 70 درصد است.
رشد شرکت‌های دانش بنیان در شرایط کرونایی
علی انصاری مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این باره گفت: شرایط کرونا در حوزه فناوری و اشتغال به غیر از معایب برای سلامتی یک سری محاسن برای رشد شرکت‌های دانش بنیان داشت و بسیاری از شرکت‌ها در مراکز رشد در این2 سال اخیر برنامه‌های خود را متناسب با شرایط تغییر دادند.
وی افزود: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بحث پویش اشتغال همراه با تحصیل را مطرح و بسیاری از دانشجویان همراه با تحصیل در این شرایط کار پیدا کردند و مشغول شدند.
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: به عنوان نمونه در حوزه بلاک چین و نیز در حوزه فناوری اطلاعات تحول عظیمی در اشتغال ایجاد شد و اکنون معدود شرکت در حوزه فناوری اطلاعات فعال و 30 الی 40 نفر در هر پروژه شاغل شدند.
وی ادامه داد: در حوزه بلاک چین یک شرکت فعال داریم که به هسته‌های فناوری روز وارد و نیز در بازار بورس جهانی شرکت و موفق بوده اند.
انصاری بیان داشت: فناوری‌های نو به سرعت در فضای جهان در حال رشد است و بسیاری ازمشاغلی که تاکنون به صورت یدی و حضوری بوده را از خط تولید خارج و مشاغلی بدون حضور اما درآمد زا را وارد بازار کرده است.
وی اضافه کرد: امروزه بازار بورس جهانی، بلاک چین‌ها، نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات، فارکس و ارز در حقیقت مشاغلی هستند که در آن بحث حضور معنا ندارد و افراد غیر حضوری اما با دستمزد خوب می توانند مشغول به کار و کسب درآمد کنند.
تغییر در مشاغل و ارزش آفرینی را باید در آینده پژوهشی جستجو کرد
سید یاسر معین الدینی عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان نیز در باره فناوری‌های نو در اشتغال با اشاره به اینکه در نظام آموزشی ما روش‌های کسب و کار وجود ندارد، اظهار داشت: زیر ساخت آموزش کسب و کار در کشور ما قدیمی است در حالی که ما در نظام آموزشی فعلی اقتصاد فناوری کمبود داریم.
وی افزود: در نظام آموزشی شخصیت فناور یا فناوری لازم را آموزش نمی‌دهند اما با آینده ای که پیش رو داریم لازم است تغییر در مشاغل و ارزش آفرینی را در آینده پژوهشی جستجو کرد.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌ های دانش بنیان استان اصفهان تصریح کرد: ما در حوزه آموزش باید بسیاری از مشاغل را با ورود فناوری تغییر دهیم و جا دارد آحاد جامعه، دانشجوها و سیاست گذاران آموزشی که نقش آموزش و توانمند سازی دارند؛ آینده را در بخش فناوری، صنعت، کشاورزی و فناوری حکمرانی رقم بزنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم هم حکمرانان و هم مردم به نتایج مورد هدف برسند باید نشانه‌های اراده در تغییر را ایجاد کنیم.
معین الدینی گفت: مشاغل جدید با فناوری‌های جدید به وجود می آید و ما فناوری را بیشتراطلاعات و ارتباطات می‌دانیم در حالی که یکی از شاخص‌های مهم دیگر فناوری نو در حوزه اشتغال است که در دوران کرونا تجربه شد.
وی ادامه داد: اگربرنامه ریزی نظام تولید به قصد سرمایه گذاری باشد باید زیر ساخت فراهم و برای آن برنامه ریزی شود.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اصفهان با نرخ بیکاری 11.9 درصد در بهار 99 در مقایسه با سایر استان‌ها در رتبه دوازدهم قرار داشت که با توسعه کسب و کارهای نو این آمار در پایان سال 99، با ایجاد مشاغل خانگی، غیرحضوری و استارتاپی و سرمایه گذاری به میانگین کشوری یعنی 9.11 نزدیک و بیکاری در استان کاهش یافت.
برچسب‌ها اشتغال زایی اصفهان ارز دیجیتال

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

پدر گلاب ایران درگذشت

حمایت نمازگزاران بادرود از مردم غزه

کشف 523 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان

اولین تصاویر از فرمانده کل ارتش ساعاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تاکید مقام‌های اروپایی بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در پی حادثه اصفهان

دشمن برای جبران عملیات تحقیر امیز خود دست به عملیات روانی زده است

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان + عکس

درخواست مهم باشگاه سپاهان از مورایس

واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت

دشمن برای جبران عملیات تحقیرآمیز خود دست به عملیات روانی زده است

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 31 فروردین

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه امروز اصفهان

ببینید | جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد