پیام سپاهان

آخرين مطالب

بی‎ سان احیاگر هنر قلمکاری اصفهان اجتماعی

بی‎ سان احیاگر هنر قلمکاری اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


نمونه‎اش قلمکاری است که بسیاری از رومیزی‎ها و پارچه‎های تزیینی خانه ایرانی، زمانی با استفاده از این هنر آراسته می‎شد.
هنری با قدمت طولانی که صادرات محصولاتش می‎تواند درآمدهای ارزی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد و نام ایران را در حوزه عرضه این نوع صنایع‎دستی زیبا بر سر زبان‎ها بیندازد.
با همین نگاه بود که شرکت خلاق و نوآور «هنرآفرینان قلمکاری محور» از سال 1394 با هدف اعتلای جایگاه هنر قلمکاری به مثابه طلای صنایع‌دستی ایران با گروهی هشت‌نفره شروع به فعالیت کرد.
این مجموعه نخستین شرکت هنری دانش‌بنیان است که مبتنی بر ذوق و خلاقیت علمی و با بهره‎مندی از پیشینه حرفه خانوادگی بعضی اعضای خود کار را شروع کرده است. محصولات قلمکاری این شرکت تحت عنوان بی‎سان (Be Sun) با معنای «همانند خورشید باش» به بازار عرضه می‎شود.
محمد‎علی چیت ‎ساززاده، مدیرعامل شرکت هنرآفرینان قلمکاری محور درباره ایده اولیه و نحوه شکل‎گیری این مجموعه به جام‎جم می‎گوید: «مجموعه بی‌سان به‌منظور احیای شیوه اصیل قلمکاری با استفاده از قلم‌مو روی پارچه‌های ظریف و با رنگ‌های متنوع شکل گرفته است و سعی دارد آنچه طی سال‌های اخیر با عنوان قلمکاری و با کیفیتی پایین عرضه شده است را بهبود بخشیده و آنچه هنر واقعی مردم اصیل ایران بوده را مجددا به صنایع دستی کشور بازگرداند. رساله دکتری من در زمینه توسعه پایدار اصفهان بوده است و می‌دانیم هیچ چیز به اندازه آثار باستانی و هنری در این منطقه نمی‌تواند زمینه توسعه پایدار را فراهم کند. با توجه به این که همسرم در حوزه هنر اسلامی و برادرم هم در رشته مدیریت ارشد کسب‌وکار و تحصیل کرده‎اند، توانستیم گروهی تخصصی را برای به‌اجرا درآوردن اهداف و ایده‎‏هایمان تشکیل داده و به آرامی آن را گسترش دهیم. درحال حاضر در بخش صادرات این محصولات به کشورهای مختلف اقدامات لازم را انجام می‎دهیم.»
قلمکاری، آمیخته با ظرافت و طبیعت
نقش‌زدن یا چاپ روی پارچه که امروزه به قلمکاری (چیت‌سازی) معروف است در دوران صفویه بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و با انتخاب «اصفهان» به‌عنوان پایتخت آن امپراتوری در دوره شاه‌عباس کبیر و در سایه رونق هنر و مصنوعات دستی در آن زمان، هنر قلمکاری به اوج ارزش و مرغوبیت رسید و پس از فراز ‌و فرودهای فراوان در اعصار مختلف، رکودی کم‌سابقه در چند دهه اخیر داشته است. پارچه هایی که برای هنر قلمکاری مورد استفاده قرار میگرفت عمدتا کتان، ابریشم، کرباس و دیگر الیاف طبیعی بوده و رنگ‌های به‌کاررفته تا قبل از این که رنگ‌های شیمیایی رایج شود، همه پایه طبیعی داشتند و در آن از خاک سرخ و انواع رستنی‌هایی که رنگ‌های ثابت داشته و از صمغ‌ها و پوست‌های درختان میوه، مانند گردو، انار، عصاره لیمو و لاجورد گرفته می‌شد استفاده می‌شده است. این هنر اصیل ایرانی به‌دلیل ظرافت خاصی که دارد و زحمت زیادی که هنرمند برای خلقش می‎کشد در دنیا بسیار مورد توجه است و هنردوستان و علاقه‎مندان زیادی دارد.
چالش‎های توسعه صادرات
مدیرعامل هنرآفرینان قلمکاری محور می‎گوید: «برای این که افراد بتوانند کسب‎و‎کاری را پیش ببرند باید بتوانند به شکل گروهی کار کنند و سختی‎ها را در کنار هم از سر بگذرانند. جذب سرمایه انسانی که بتواند سختی‎ها را تاب بیاورد و برای رشد و توسعه توانمندی‎های خودش زمان بگذارد کار دشواری است. یکی دیگر از مسائلی که در مسیر حرفه‎ای ما چالش ایجاد کرده است، رویکردی است که مسؤولان به هنر دارند. در حالی که شهر اصفهان از نظر گردشگری و صنایع‌دستی ظرفیت‎های زیادی دارد و می‎تواند به قطب هنری کشور در این زمینه‎ها تبدیل شود اما مسؤولان، بیشتر به صنایع سنگین مثل فولادسازی و پتروشیمی و پالایشگاه توجه می‎کنند و صنایع‌دستی این شهر کمتر مورد حمایت قرار گرفته است. اگر گردشگر بیشتری وجود داشته باشد بازار کار صنایع دستی رونق قابل توجهی پیدا خواهد کرد. مردم اصفهان هم هنر را می‎شناسند و هم برای تهیه صنایع دستی شهرشان هزینه و از آن حمایت می‎کنند.» چیت‎ساززاده در خصوص وضع کنونی صادرات محصولات بی‌سان نیز می‎گوید: «اکنون به کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و شرق آسیا صادرات چمدانی داریم. صنایع دستی ایران حکم طلا را دارند و هرچه بیشتر از آنها حمایت شود هنر ایران بیش از همیشه به کشورهای دیگر معرفی می‎شود و می تواند ارزآوری و اشتغال‌زایی داشته باشد.»
مزایای «بی‎سان» نسبت به دیگر محصولات قلمکاری قلمکاری زرنگار با کیفیت بالا
150 سال قبل روش قلمکاری زرنگار با الان متفاوت بود. در آن زمان طلا را در تیزاب حل می‎کردند و روی پارچه می‎گذاشتند. اما تیزاب باعث می‎شد بعد از مدتی پارچه دچار خوردگی شود و در مدت زمان کوتاهی از بین برود. اما گروه بی‎سان توانسته قلمکاری زرنگار را با روشی جدید و با مواد مرغوب و با طلای 24 عیار طوری به اجرا در بیاورد که پارچه بعد از مدتی کیفیت خود را از دست ندهد.
طراحی اصیل، سنتی و متنوع
تولید قلمکاری به شیوه اصیل و سنتی آن با استفاده از قلم و با ارزش واقعی کار دست بدون محدودیت در تعداد رنگ از مهم‎ترین نقاط قوت محصولات بی‎سان است که در مقایسه با رقبایی که محصولات کارگاهی بدون کیفیت و متفاوت با طراحی سنتی تولید می‎کنند، در قالب شرکت و با چارت سازمانی دقیق و کارآمد محصولات دانش‎بنیان و متنوع تولید می‎کند. انتخاب ترکیب‎بندی و ساختار طرحها و نقوش بر اساس شیوه صحیح هنری آنها هم از دیگر ویژگی‎های محصولات بی‎سان است.
فروش حضوری و آنلاین
از آن جا که محصولات قلمکاری به لمس و بررسی نیاز دارد، فروش حضوری برایش الزامی است. بر همین اساس فروشگاه‎های «بی‎سان» در شهر اصفهان راه‎اندازی شده است با این حال برای کسانی که از شهرهای مختلف ایران تمایل به خرید و بازدید از محصولات بی‎سان دارند امکان فروش مجازی از طریق سایت نیز فراهم شده است.
ثبات رنگ و پارچه در برابر نور و شست‎و‎شو
«بی‎سان» با استفاده از مواد اولیه مرغوبی که خودش برای تهیه محصولات تولید می‎کند توانسته پارچه‎های صددرصد پنبه‎ای، با تراکم و ظرافت بافت بهینه را به بازار عرضه کند. نقش و نگاره‌های این پارچه‌ها در مقابل شست‎و‎شو با دست و ماشین لباسشویی، سایش و نور مقاوم هستند و آسیب نمی‎بینند.
راه‎های ارتباط با «هنرآفرینان قلمکاری محور»
وبسایت:www.be-sun.ir
اینستاگرام:besun.co
تلفن: 03136730861
آدرس: اصفهان سیتی‌سنتر، طبقه همکف، آتریوم مرکزی، نبش بازار طلا، «بی‌سان»
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

نیاز اصفهان روزانه به 640 اهداکننده خون

بارش‌های رگباری باران در گیلان

تکمیل برنامه عملیاتی 1405-1404 ذیل برنامه راهبردی 1410 اصفهان

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس

بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان

جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»

پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

آدمی حسرت سرگردونه

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران