پیام سپاهان

آخرين مطالب

وزارت صمت سیمان را از اتاق شیشه‌ای بورس خارج می‌کند؟ اقتصادی

وزارت صمت سیمان را از اتاق شیشه‌ای بورس خارج می‌کند؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - طی یک دهه گذشته یکی از چالش‌های اصلی حوزه سیمان ورود یا عدم ورود به بورس کالا بود. مخالفان معتقد بودند که بورس کالا زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از سیمان را ندارد و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم و سازوکارهای دقیق تأمین نشود نمی‌توان به موفقیت عرضه سیمان در بورس امیدی داشت. اما در مقابل موافقان تاکید می‌کردند که بورس کالا مانند یک اتاق شیشه‌ای است که می‌تواند منجر به شفافیت اطلاعات، قیمت گذاری عادلانه و جذب سرمایه گذار شود.
در همین راستا پس از رایزنی‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت صمت و اعلام تمایل تولیدکنندگان به ورود به بورس، در نهایت با اعلام موافقت وزارت صمت، در تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری سیمان با ورود به بورس کالا عرضه شد و در همان روز نخست 29 هزار و 700 تن از این محصول به فروش رفت. در حال حاضر نیز 44 شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده‌اند که این تعداد 70 درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را شامل می‌شود.
با این حال بررسی عملکرد سیمانی‌ها طی 56 روز گذشته که با قطعی برق (از 14 تیر ماه) هم همراه شد، نشان می‌دهد که جولان دلالان افزایش یافته و سیمان با قیمت‌های فضایی و رشدهای بالای 200 درصدی به فروش می‌رسد.
موافقان و مخالفان عرضه در بورس چه می‌گویند؟
صحبت‌های دو طرف مخالف و موافق عرضه سیمان در بورس کالا، مشابه شرایطی است که ماه‌هاست در حوزه فولاد شکل گرفته است. منتهی نکته مهم این است که مکانیزم‌های بورس هر اندازه هم که مشکل داشته باشد، نسبت به فروش سنتی مزیت‌های غیرقابل شماری دارد و به نظر می‌رسد همین شفافیت و تسهیل در نظارت است که سوداگران را نگران کرده است. ضمن اینکه اگر مکانیزم عرضه در بورس مشکلاتی دارد باید این مشکلات را برطرف کرد نه اینکه عرضه در بورس را متوقف کرد.
در بازار سیمان هم بین تولیدکننده و مصرف کننده سیمان این جنگ لفظی رخ داده است؛ مهرداد نظارت، رئیس کانون بتن به عنوان مخالف عرضه سیمان در بورس کالا می‌گوید: باید سیستم عرضه سیمان در بورس تعلیق و این محصول با راهکارهای مناسب و به صورت شفاف به بورس وارد شود. در حال حاضر فقط دلالان قیمت‌ها را در بورس جابه‌جا می‌کنند و تولیدکننده و سازنده مسکن دستش به سیمان نمی‌رسد. اینکه سیمانی‌ها می‌گویند به دلیل قطعی برق سیمان گران شده درست نیست، بلکه علاوه بر برق به دلیل سازوکار نادرست عرضه سیمان در بورس شاهد این اتفاق هستیم.
همچنین فرهاد رحمانی معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان، عرضه آن در بورس کالاست؛ در حال حاضر موجودی، خریدار و چگونگی خرید روشن و شفاف نیست و علاوه بر آن گرفتن کد بورسی زمان‌بر است و تا کنون هیچ جلسه‌ای برای مشخص کردن ساز و کارهای آن برگزار نشده است.
در مقابل عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ورود سیمان به بورس کالا را برای فعالین این حوزه مثبت و راهگشا دانسته و می‌گوید: در بورس هم تولیدکننده در فضای شفافی اقدام به فروش کرده و هم مصرف کننده در فضای شفافی خرید خود را انجام می‌دهد. با این حال متأسفانه برخی‌ها در تلاش‌اند با ایجاد بحث‌های انحرافی مانع از واقعی سازی قیمت کالاها از جمله سیمان و حذف رانت شوند در این میان عرضه سیمان در بورس کالا هیچ ارتباطی با گرانی سیمان نداشته و همان طور که ذکر شد، مشکل برق تنها دلیل افزایش نرخ‌هاست.
همچنین سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا با اشاره به عدم ورود تمام شرکت‌های سیمانی به بورس کالا، می‌گوید: عرضه سیمان در بورس در سال‌های قبل هم پیگیری شده بود که نتیجه‌ای نداشت، چون مقاومتی از طرف ذی‌نفعان و برخی از شرکت‌ها وجود داشت. هم اکنون نیز اگر قرار بود صبر کنیم تا 30 درصد باقیمانده شرکت‌ها هم برای ورود به بورس کالا راضی کنیم هیچ وقت این بازار شکل نمی‌گرفت، چون منافع به اندازه‌ای هست که نخواهند وارد بورس شوند به همین دلیل گام به گام پیش رفتیم و توافق شد مابقی شرکت‌ها طی هفته‌های آینده پذیرش شوند، ولی وزارت صمت در این زمینه همراهی نکرده، چون بخشی از وزارت صمت مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.
وزارت صمت تسلیم دلالان می‌شود؟
نکته قابل توجه آنکه وزارت صمت اگرچه در ابتدا با ورود سیمان به بورس کالا موافقت و اعلام کرد که «فروش سیمان در داخل کشور مشمول قیمت گذاری نبوده و کاملاً آزاد و بدون سهمیه بندی است و با پیشنهادهای سازمان بورس برای عرضه در بورس کالا نیز موافقت وجود دارد.» اما حال پس از اتفاقاتی که در این بخش افتاده اعلام می‌کند که از ابتدا مخالف عرضه سیمان به بورس کالا بوده است!
فرهاد رحمانی معاون صنایع غیر فلزی وزارت صمت 30 تیر ماه در یک گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد که بنا بر اصرار واحدهای سیمانی مبنی بر عرضه سیمان در بورس کالا و با توجه به مخالفت وزارت صمت این اتفاق افتاده است!
با چرخش 180 درجه‌ای وزارت صمت از موضع قبلی خود درباره لزوم عرضه سیمان در بورس، حال قرار شده که طی روز جاری در وزارت صمت نشستی مبنی بر بررسی عملکرد سیمان در بورس برگزار و درباره تداوم یا توقف عرضه در بورس تصمیم‌گیری شود.
عقب نشینی وزارت صمت طی دو روز گذشته از موضع قبلی خود درباره عرضه سیمان در بورس، می‌تواند بیانگر فشار دلالان و سوداگران باشد. چراکه ورود محصولاتی همچون سیمان به بورس می‌تواند دست دلالان را از بازار کوتاه کند و تولیدکننده با شفافیت کالای تولیدی خود را عرضه کند. و سود اصلی قیمت به جای اینکه نصیب دلالان شود، نصیب سهامداران کارخانه‌های سیمانی شود.
بر این اساس انتظار می‌رود وزارت صمت فارغ از برخی فشارها، بر تداوم عرضه سیمان در بورس صحه بگذارد و چنانچه نقدی بر مکانیزم بورس دارد، برای اصلاح این ایرادات تلاش کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن