پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ از مانور تجمل تا بی‌آبی خوزستان مقالات

سرمقاله اعتماد/ از مانور تجمل تا بی‌آبی خوزستان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد / « از مانور تجمل تا بی‌آبی خوزستان » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته جعفرگلابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از پایان جنگ زمان زیادی از دوران سازندگی نگذشته بود که مانور تجمل اعلام و با سرعتی باور نکردنی حداقل در میان بخشی از مسوولان، فضای معنوی و سادگی دوران دفاع برچیده شد. خیلی زود پیکان سوارهای مسوول که از نازی‌آباد و جوادیه و خانی‌آباد به وزارتخانه‌ها می‌رفتند، خودروهای خود را مثل خانه‌های خود عوض کردند و طبل جدایی اقتصادی مردم و بسیاری از صاحب منصبان به صدا درآمد.ساده زیستی و حضور در میان اقشار متوسط و پایین جامعه ریا به حساب آمد و تئوریسین‌ها دست به ‌کار شدند و نام اخلاق مردمی را پوپولیسم نهادند. کارگزاران سازندگی که در آن زمان ائتلاف محکمی با جناح بازار برقرار کرده بودند در ایده‌های خود برای زندگی‌های تجملی موفق شدند و حتی بسیاری از منتقدان خط امامی این شیوه را با خود همراه ساختند! آنها اگر در زمینه‌های دیگر افتان و خیزان عمل کردند، در خداحافظی با دوران معنوی زمان جنگ و تسری تجمل موفقیت کاملی به دست آوردند.وقتی حاج داود کریمی از جور زمانه از سیاست رانده شد و برای گذران زندگی به تراشکاری نزدیک بهشت‌زهرا روی آورد شاید هیچ یک از دوستان سابقش گذرش به پایین شهر نمی‌افتاد که فرمانده میدان‌های نبرد را در کارگاه کوچکش ببیند و برای سینه شیمیایی شده‌اش هم که شده او را از کار سخت بازدارد و احترامش کند.بعدها این جدایی‌ها چنان تکثیر شد که دیگر هیچ مسوولی در جنوب شهر زندگی نمی‌کرد و کمتر شخصیتی از چپ و راست و میانه را می‌شد پیدا کرد که آقازاده‌های نازنین خود را به خصوص به غرب نفرستاده باشند. آری وداع با دوران معنوی و ساده زیستی خسارت‌های عظیم به بار آورد و همچنان مصیبت می‌آفریند. آن فضا را شکستند در حالی که هیچ جایگزین مدرنی برایش در نظر نگرفتند. اگر امکان ساده زیستی دیگر وجود نداشت، نهادهای مدنی هم تاسیس نشدند و قدرت نگرفتند تا صدا و درد محرومان جامعه به مسوولان برسد.
حالا باید 10 روز طول بکشد و جان مردم 702 روستا به لب‌شان برسد و به خیابان‌های شادگان، سوسنگرد، بستان، اهواز و شوش بیایند تا مسوولان متوجه شوند که هزاران نفر در دمای 50 درجه خوزستان دچار بی‌آبی شده‌اند! از بخشداری‌ها تا فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و استانداری تا وزارت نیرو و وزارت کشور و نهادهای قدرتمند امدادی و ریاست‌جمهوری شاید حدود 40 تا 50 نفر از مسوولان باید در جریان این موضوع بوده باشند.حساب قطره قطره آب سدها روزانه و ساعت به ساعت دست مسوولان است. آنها می‌دانستند که در ثروتمندترین استان کشور 700 روستا روزهاست که بی‌آبند و هیچ کدام‌شان کاری نکردند! حتی یکی از آنها نیامد و فریادی نکشید که بی‌آبی در این تابستان سوزان دردناک و شکنجه‌آساست. در خوشبینانه‌ترین حالت آنها تصوری از تشنگی و محرومیت در ذهن خود نداشته‌اند.تنها وقتی کاروان تانکرهای آب روانه روستاها شد که آشوب العطش شهرها را فرا گرفته بود.یعنی اگر 10 روز زودتر یکی از مسوولان معنی بی‌آبی را می‌فهمید و می‌نوشت و مصاحبه می‌کرد و فریاد می‌کشید لابد همه به تکاپو می‌افتادند و کاری می‌کردند و این رنج عظیم متوجه آن مردم فقیر نمی‌شد. واقعیت ماجرا این است که مسوولان از مردم دور شده‌اند و زندگی سوا دارند و فقط گاهی با فریاد چیزی از درون جامعه را می‌شنوند.بحران بی‌آبی خوزستان و انواع رنج‌های این استان و استان‌های دیگر فقط یک نمونه است و سوابق زیاد دارد، مگر ندیدیم که در سیل وحشتناک سال 98 استاندار یکی از استان‌های سیل‌زده با وجود دریافت هشدارهای هواشناسی استان را رها کرده و برای سرکشی به خانواده‌اش به اروپا رفته بود؟ او را عزل کردند ولی بدون محاکمه زمان زیادی نگذشت که به تهران آوردندش و مقام تقدیمش کردند! آری ما در زمانه غریبی گرفتار شده‌ایم و مردم سرگردان و حیران زیر فشار نامهربانی‌ها کمر خم می‌کنند. پس از 16ماه از شیوع کرونا و ضربات سهمگین بر مردم با انواع اهمال‌ها دچار پیک پنجم شده‌ایم و رعایت پروتکل‌ها به 40 درصد رسیده است و همچنان هیچ برنامه جامع و قاطعی در ریشه کنی این بیماری دیده نمی‌شود. کسانی که باید به فکر جان مردم باشند نگران گردش آزاد اطلاعات در کشورند و می‌خواهند کار اینترنت را یکسره کنند و دیگران مشغول آماده‌سازی اجتماعات مردم در ماه محرم هستند! تورم افسارگسیخته است و ما همچنان در برجام تعلل می‌کنیم و لغو تحریم‌ها را به تعویق می‌اندازیم. اگر مسوولان می‌دانستند فشار تورم بر گرده مردم یعنی چه؟ اگر نمایندگان مجلس رنج بیکاری و محرومیت و تنگنای معیشت را لمس می‌کردند مطمئنا همان اسفندی که رییس‌جمهور گفت برجام احیا و تحریم‌ها لغو می‌شدند. باید از جدایی‌ها شکایت کرد؛ جدایی بدعاقبت و روزافزون مردم و مسوولان.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری