پیام سپاهان

آخرين مطالب

اصلاح طلبان به جای طلبکاری، پاسخگو باشند مقالات

اصلاح طلبان به جای طلبکاری، پاسخگو باشند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تایید مطلب منتشر شده نیست
خوزستان دردمند، چهره‌ای واقعی از حقیقت زندگی مردمی است که با بی‌تدبیری و سوءمدیریت‌ها، روزهای سختی را در گرمای سوزان تابستان می‌گذرانند. تشنگی حالا نه‌تنها زنان و کودکان را به ستوه آورده است بلکه دام‌ها و کشت‌ها را توأمان به نابودی کشانده است. در این میان اما سیاسی‌کاری و ماهی گیری از آب گل‌آلود، باز وجه غالب رفتار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است؛ آن هم بدون اشاره به مسوولیت هشت‌ساله در قبال این بحران‌ها و نیازها.
در این میان حسن روحانی، رییس‌جمهور روز پنجشنبه با بیان اینکه انتقاد و اعتراض خیابانی در خوزستان «در چارچوب قانون» اشکال ندارد، گفت: «مردمی که در گرمای 50درجه با کم‌آبی زندگی می‌کنند، حق دارند اعتراض کنند و حتی به خیابان بیایند.» این سخنان رییس‌جمهور نیز مانند گذشته سرپوش گذاشتن بر اصل ماجراست؛ ماجرای کم‌آبی و مشکلات عدیده خوزستان که اگر با نگاه کارشناسی و دقیق با آن برخورد می‌شد حالا پس از هشت‌سال زمامداری و هدر دادن بودجه‌های کلان، بخش زیادی از آن مرتفع شده بود.
روحانی که در ماه‌های گذشته علی‌رغم حمایت‌های بی‌چون‌وچرای اصلاح‌طلبان و حامیانش به مدیریت از پشت درهای بسته بسنده کرده و کمتر به میان مردم آمده است تا با مشکلات مواجه شود، در مساله خوزستان نیز از این رویه تخطی نکرده و پس از گذشت چند روز از بحران در خوزستان، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که جهانگیری به خوزستان می‌رود که اگر مشکلی بود در استان خوزستان تصمیم‌گیری کند و حتی اگر لازم باشد با من (رییس‌جمهور) تماس بگیرد تا مسائل را حل‌وفصل کنیم.
سفر دیرهنگام جهانگیری به خوزستان
البته این تمام ماجرا نیست و دولت پس از چند روز گویا صدای مردم خوزستان را شنید و جهانگیری را که به اذعان خود هیچ اختیاری در دولت ندارد برای بررسی مشکلات به این استان فرستاد. بحران خوزستان و کم‌آبی و تشنگی مردم باعث شد تا منافقین و ضدانقلاب نیز از وضعیت بهره برده و حتی دست به کشته‌سازی و شهید کردن نیروهای انتظامی بزنند؛ موضوعی که زمینه و شرایط شکل‌گیری آن را باید در بی‌تدبیری سال‌های گذشته و مدیریت ناکارآمد و ضعیف جست‌وجو کرد.
اگرچه جهانگیری عصر جمعه رهسپار خوزستان شد تا از نزدیک شرایط را ارزیابی کرده و به رییس‌جمهور اطلاع دهد اما استاندار خوزستان که به‌واسطه عملکرد ناپسند خود بخشی از مشکل به‌وجودآمده محسوب می‌شود، هنوز بر سر کار است و برخوردی با وی نشده است. دخالت‌های اطرافیان رییس‌جمهور و اصلاح‌طلبان و عزل و نصب‌های سیاسی و جناحی در سال‌های گذشته، ضعیف‌ترین مدیران را بر کشور حاکم کرد و این موضوع باعث شد تا در بحران‌ها این مدیران خود بخشی از مشکل باشند، نه بخشی از حل مشکل.
انتقادها از مشکلات موجود در خوزستان و بحران آب که زندگی مردم را در تمام شوون تحت‌تاثیر قرار داده، اگرچه امری بجا و بحق است اما جالب اینجاست که مسببان وضع موجود خود منتقد وضع موجود در خوزستان شده‌اند. مدیریت کشور در این هشت‌سال در اختیار اصلاح‌طلبان بوده است و باید به‌جای فرافکنی به مردم خوزستان درباره اوضاع نابسامان به‌وجودآمده پاسخگو باشند، نه اینکه بر صندلی انتقاد بنشینند؛ آن هم در شرایطی که هنوز مدیریت این استان را در اختیار دارند و در سال‌های گذشته بودجه‌های آن را همفکران و هم جناحی‌های آن‌ها به تاراج داده‌اند.
دستورهای بی‌هدف برای رفع کم‌آبی
 سید محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری نیز 25تیرماه در تماس تلفنی با استاندار خوزستان تاکید کرد که دکتر روحانی پیگیر جدی مشکلات آبی استان هست. وی خطاب به آقای استاندار تاکید کرد: آنچه نیاز است برای رفع مشکلات آبی استان و امکان تصویب آن در ستاد مدیریت بحران استان وجود دارد امروز مصوب شود و مواردی که نیاز به مصوبه دولت دارد با قید فوریت به تهران ارسال شود. دستور واعظی از تهران نه‌تنها راه به‌جایی نبرد، بلکه بحران را در خوزستان شدیدتر کرد و نشان داد که بدون حضور میدانی نمی‌توان مسائل کشور را حل و فصل کرد. موضوعی که در چندماه گذشته بیش از هر زمانی با آن مواجه هستیم.
البته این موضوع سابقه‌ای طولانی‌تر دارد و رییس‌جمهور درباره حل مساله آب در خوزستان بارها به وعده‌ووعیدها مستمسک شده است. پیش‌ازاین روحانی در سال96 و با حضور در جمع مردم خوزستان با اعلام اینکه اولین مصوبه سال96 در دولت طرح برنامه‌های خوزستان عزیز بوده است، تاکید کرده بود: «ما برای آب شرب همه شهرها و روستاهای استان و فاضلاب 17شهر استان 10هزار میلیارد تومان اعتبار را مقرر کرده‌ایم». اختصاص 10هزار میلیارد تومان برای حل آب شرب اگر آنطور که رییس‌جمهور گفته است محقق شده بود، امروز قاعدتا شاهد این اوضاع اسفناک نبودیم. شعارزدگی و آمارسازی‌ها حالا در روزهای پایانی تدبیر و امید کارد را به استخوان مردم زجرکشیده خوزستان رسانده است.
 در این میان، رییس دولت اصلاحات که خود بخشی از وضع موجود است و با حمایت از دولت روحانی و تحمیل اصلاح‌طلبان به بدنه مدیریتی کشور، نقش قابل‌توجهی در وضع موجود در خوزستان دارد، با پیامی سعی کرد جایگاه خود را تنها به مطالبه‌گر تقلیل دهد و در برابر مشکل مردم خوزستان، پاسخگو نباشد. وی می‌نویسد که خوزستان امروز با مشکلات بزرگی در زمینه زیست‌محیطی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی روبه‌روست و درحالی‌که بزرگ‌ترین رودخانه‌های پربرکت از درون این استان می‌گذرد تاسف‌آور و نیز شرم‌آور است که مردم استان (به‌ویژه بخش‌های محروم‌تر این استان) هنوز برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند.
بحران‌سازی در خوزستان
 البته برخی اصلاح‌طلبان نیز کمی از بزرگان اصلاح‌طلب باانصاف‌تر بودند و سعی کردند به این موضوع نگاه دقیق‌تری داشته باشند که ریشه بحران کنونی از بی‌تدبیری‌های دولت متبوع‌شان، نشات گرفته است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در توییتی درباره عملکرد دولت در خوزستان نوشت: دستور پرداخت بودجه مصوب قبل از به ستوه آمدن خوزستان تشنه و این تظاهرات و اعمال خشونت‌ها علیه مردم بهتر نبود؟ باز هم دیروقت فهمیدید؟ یا بناست به همه آموزش دهید که فقط با این روش می‌شود مشکلات را حل کرد؟
از آنچه رفت به‌خوبی می‌توان نتیجه گرفت که بحران آب در خوزستان نیز مانند بسیاری از مسائل کشور ریشه در عملکرد هشت‌ساله دولتی دارد که هیچ برنامه‌ای برای کشور نداشته و تنها با بازی‌های سیاسی و جناحی تلاش کرده است، حامیانش را راضی نگاه داشته و منافع‌شان را تامین کند. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید به مردم بگویند که چطور با وعده‌ووعیدهای آن‌چنانی اوضاع در خوزستان اینگونه است و بحران آب، به مساله اصلی آن‌ها تبدیل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/298080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

اجرای برنامه‌های متنوع ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 7

گردشگران در پهنه اصفهان در امنیت کامل هستند

وقوع انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج + عکس

90 درصد پیله تر گلستان برای فرآوری به دیگر استان‎ها منتقل می شود

شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر دستگیر شدند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بورس جهش کرد

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است