پیام سپاهان

آخرين مطالب

گوهر سرخ حیات، جاری بر دفتر انسان‌دوستی سیاسی

گوهر سرخ حیات، جاری بر دفتر انسان‌دوستی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- انسان‌های زیادی چشم انتظار گوهر سرخ حیات هستند تا در رگ‌های وجودشان جاری شده و گرمای انسانیت و همنوع‌دوستی را در بندبند جانشان به جریان درآورد، هدیه‌ای به رنگ مهر و بوی زندگی که اهداکنندگان خون از وجود خویش بی‌منت می‌بخشند.

24 خرداد هر سال (14 ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است.
در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
آنچه مهم است اینکه نیاز به خون همیشگی و نیازمندان به خون همیشه در همه جوامع حیاتشان وابسته به خون و فرآورده‌های خونی است و انسان‌هایی با حس همدلی و بی هیچ چشم‌داشتی و فقط به امید نجات جان همنوع خود، اقدام به اهدای خون می‌کنند.
مردم ایران همواره در بلایای طبیعی و حوادث بزرگ و یز در مناسبت‌های مختلف در امر اهدای خون همت گمارده و بسیاری نیز مشتری ثابت اهدای این مایع زندگی‌بخش هستند تا زکات سلامتی و زندگی خود را به این شکل بپردازند.
اصفهان در وضعیت سبز اهدای خون قرار دارد
مدیر کل انتقال خون استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس نقشه رنگ بندی کشوری اهدای خون، ذخیره خون و اهدای این مایع حیات‌بخش در استان اصفهان در وضعیت خوب و در گروه سبز قرار دارد.
علی فتوحی در چهار ماه گذشته از رنگ سبز و زرد عبور نکرده‌ایم و اکنون ذخیره خون استان حدود 6 روز است، اگرچه میزان مطلوب این ذخیره هفت روز است. 
با بیان اینکه مدت زمان نگهداری خون محدود است افزود: استان هیچ دو یا سه روزی نمی‌تواند بدون اهدای خون باشد و مردم نیز باید در همه روزهای سال و به صورت مستمر خون اهدا کرده و آن را به شب‌های قدر و روزهای خاصی از سال محدود نکنند.
وی میزان نیاز به گروه‌های خونی منفی را بیشتر دانست و بیان کرد: گروه‌های خونی به ترتیب گروه" آ " ، " او" ،" بی" و " آ - ب " دارای فراوانی بیشتری هستند و برهمین اساس بیشترین گروه خونی مورد استفاده گروه "او" است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان درخصوص اهدای خون بانوان نیز یادآورشد: اکنون حدود 3.5 درصد اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهد که این میزان در مقایسه با جمعیت 50 درصدی بانوان بسیار کم است و هنوز به عدد مطلوب نرسیده است.
وی تصریح کرد: در این زمینه برنامه‌های تبلیغی و آموزشی انجام و برای آینده نیز برنامه‌ریزی شده است تا میزان مشارکت بانوان جامعه در امر اهدای خون افزایش یابد.
فتوحی اظهارداشت: بانوان باید بدانند که در هنگام مراجعه از آنان تست هموگلوبین اخذ می‌شود و چنانچه اهدای خون، سلامت آنان را تهدید کند از آنان خونگیری نخواهد شد.
وی درباره زمان نگهداری فرآورده‌های خونی نیز گفت: پلاکت سه تا 5 روز در دمای 20 تا 24 درجه سانتیگراد، پلاسما یک تا 7 سال در دمای منهای 20 درجه و گلبول های قرمز نیز 35 تا 42 روز در دمای 2 تا 6 درجه سانتیگراد قابل نگهداری است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان همچنین پلاکت‌ها را به سه گروه معمولی، فرزیس و اشعه دیده و گلبول‌های قرمز را به چهار دسته ساده، شسته شده، اشعه دیده و کم لوکوسیت تقسیم بندی کرد و گفت: امروزه همه فرآورده‌های خونی که در کشورهای توسعه یافته تهیه می شود در استان اصفهان نیز قابلیت تولید دارند.
وی گفت: اکنون 11 پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های اصفهان فعالیت دارد که از این تعداد و براساس میزان جمعیت، کاشان، نجف‌آباد، شهرضا و خوانسار بیشترین میزان اهدای خون را به خود اختصاص می‌دهند.
مردم اهدای خون و پلاسما در زمان شیوع کرونا را فراموش نکنند
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان همچنین به نگرانی برخی مردم برای اهدای خون در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: شهروندان نباید نگران آلوده شدن به این ویروس در هنگام مراجعه برای اهدای خون باشند زیرا نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله فیزیکی و موارد مختلف در مراحل مختلف خون‌گیری رعایت می‌شود و کادر مربوطه نیز واکسینه شده‌اند.
وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، اصفهان جزو اولین شهرهایی بود که وارد مرحله اخذ پلاسما از بیماران بهبودیافته شد و تاکنون بیش از 2 هزار بهبودیافته پلاسمای خون خود را برای درمان بیماران کرونایی اهدا کرده اند.
فتوحی اهدای خون و پلاسما را داوطلبانه دانست و ادامه داد: هیچ فرآورده خونی در استان اصفهان با اجبار از افراد اخذ نمی‌شود و این موضوع به صورت داوطلبانه است.
وی در ادامه افزود: برای اهدای پلاسما معاونت درمان درخصوص فراخوان و اطلاع‌رسانی به افراد بهبودیافته کرونایی که علاقه‌مند به اهدای پلاسمای خون خود باشند اقدام و با سازمان انتقال خون همکاری می‌کند. 
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان همچنین از همکاری نهادهایی مانند صداو سیما، خبرگزاری‌ها، گروه‌های نظامی، ادارت صنعتی، آب و برق و بسیج برای مشارکت در امر اهدای خون و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه قدردانی کرد.
باورهای غلط اهدای خون بانوان را کاهش داده است
رییس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون استان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: اهدای خون بانوان در استان 3.5 درصد (سه و پنج دهم درصد) از جمعیت اهداکنندگان خون را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که بانوان نیمی از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.
زهره مسائلی افزود: بسیاری از بانوان با این باور که زنان کم خون و ضعیف هستند از اهدای خون امتناع ورزیده و آن را برای سلامت خود خطرناک می‌دانند.
وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون هنگام مراجعه اهداکنندگان در ابتدا سلامت فرد اهداکننده و سپس سلامت گیرنده خون را مدنظر قرار می‌دهد بیان کرد: بانوان از این امر مطمئن باشند که اگر اهدای خون برای سلامتی آنان مشکل‌ساز باشد مسوولان مربوطه از آن‌ها خونگیری نخواهند کرد.
رییس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون اصفهان چرخه بازگشت خون اهدایی که حجمی معادل 480 میلی گرم دارد را 24 تا 48 ساعت دانست و افزود: به دلیل اینکه بیشترین حجم خون را آب تشکیل می دهد درصورت مصرف مناسب آب در این مدت جبران می شود و گلبول‌های قرمز خون نیز تا 2 هفته و ذخایر آهن آن نیز در دوره سه ماهه جبران خواهد شد.
وی با بیان اینکه درصد اهدای خون توسط بانوان در برخی کشورهای اروپایی 50 درصد است و در ایران نیز باید حداقل به 20 درصد افزایش یابد ادامه داد: رسانه‌های جمعی باید به صورت مداوم و مستمر در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند تا باورهای غلط در جامعه کاهش یابد و این امر مستلزم فرهنگ سازی جمعی و گروهی است.
مسائلی در ادامه تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا اهدای خون کمی کاهش یافت ولی با همکاری خوب اهداکنندگان به ویژه اهداکنندگان مستمر این میزان جبران شد.
وی با اشاره به رعایت دقیق موارد بهداشتی لازم در امر خونگیری در دوره کرونا و پیش از آن خاطرنشان کرد: در مواقع کاهش ذخیره خون در استان، با همکاری خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و فراخوان اهداکنندگان خون کمبود ذخیره تامین شده و همراهی خوبی با سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد.
رییس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون اصفهان اظهارداشت: ابتدای شیوع کرونا اعمال جراحی در بیمارستان‌ها محدود شد و در نتیجه نیاز به فرآورده‌های خونی تاحدودی کاهش یافته بود اما نیاز به خون در همه فصول سال وجود دارد و بیماران هموفیلی و تالاسمی به این فرآورده‌های خونی نیاز دارند، بنابراین نیاز به خون نیازی دائمی است و سازمان انتقال خون توصیه می‌کند تا افراد در همه فصول خون اهدا کنند.
وی در اشاره به اهدای پلاسما برای درمان بیماران کرونایی نیز یادآور شد: اصفهان در زمینه دریافت پلاسما به صورت پلاسما فرز از بیماران بهبودیافته کرونایی فعال است و بهبودیافتگانی که 28 روز از زمان بهبودی آنان گذشته است می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.
مسائلی گفت: 24 خردادماه مصادف با 14 ژوئن به مناسبت سالروز تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی به عنوان روز جهانی اهدای خون (تقدیر از اهداکنندگان خون) نامگذاری شد و هر سال این روز یادآور موضوع اهدای این مایع زندگی‌بخش به آحاد جامعه است تا افراد سالم به اهدای مستمر خون اقدام کنند.
اهدای خون جوانان فرهنگ‌سازی شود
مسائلی عنوان کرد: افراد با سن بالای 18 سال و وزن بیش از 50 کیلوگرم با دارا بودن سلامت جسمی و تایید پزشک می‌توانند خون اهدا کنند.
وی افزود: جامعه جوان امروز، نیاز کمتری به فرآورده‌های خونی دارد اما در آینده با رفتن کشور به سمت پیری جمعیت، این نیاز افزایش خواهد داشت و در آینده باید جوانان جامعه پای ثابت اهدای خون باشند.
رییس برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون اصفهان خاطرنشان کرد: دهه گذشته میانگین سنی اهداکنندگان خون 21 سال بود که این میانگین سنی اکنون به 30 تا 40 سال افزایش یافته و نیاز است در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای خون در میان جوانان اقدامات بیشتری صورت پذیرد.
وی گفت: پویش اهدای خون دانشجویان 23 و 24 خرداد امسال با هدف فرهنگ‌سازی اهدای خون در میان جوانان راه‌اندازی شد که در این روزها دانشجویان با مراجعه به مراکز اهدای خون در سراسر کشور و از جمله اصفهان خون اهدا می‌کنند.
تنها یک انجمن در اصفهان در زمینه اهدای خون فعالیت دارد
رییس روابط عمومی سازمان انتقال خون استان اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انجمن خیریه ترویج فرهنگ اهدای خون سالم به عنوان تنها سازمان مردمی در اصفهان در زمینه توسعه فرهنگ اهدای خون و کمک‌های مادی و معنوی در این زمینه، فعالیت دارد.
لطفعلی جعفری افزود: اما در زمان شیوع ویروس کرونا و در سال 99 بسیاری از انجمن‌هاو خیریه‌ها، مساجد، بسیج، سپاه، روحانیت، پادگان‌های نظامی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه اهدای خون با سازمان انتقال خون استان همکاری‌های خوبی داشتند.
وی افزود: در سال 99 بیش از 157 هزار نفر برای اهدای خون خود به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند که از این تعداد 126 هزار و 500 نفر نفر موفق به اهدای خون شدند.
رییس روابط عمومی سازمان انتقال خون استان اصفهان همچنین در اشاره به آمار دوماهه نخست سالجاری تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت امسال بیش از 25 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از 21 هزار نفر آن‌ها با تایید سلامت و داشتن شرایط لازم برای اهدای خون، موفق به اهدای خون خود شدند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا پلاسما اهدای پلاسمای بهبود یافتگان سازمان انتقال خون ایران روز جهانی اهدای خون اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/283959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست

حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور

فعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان | ببینید

شنیده شدن چند صدای انفجار در آسمان اصفهان

وضعیت کنونی شهر اصفهان

علت صدای انفجار در اصفهان اعلام شد

تصاویری از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تأسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

آرامش شهر اصفهان در شبکه‌های اسرائیلی

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد