پیام سپاهان

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش؛

سهم «زنان» در تمدّن، فرهنگ، کارایی و اثربخشی در جامعه، بیشتر از مردان است معاونت امور زنان و خانواده

سهم «زنان» در تمدّن، فرهنگ، کارایی و اثربخشی در جامعه، بیشتر از مردان است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

وزیر آموزش و پرورش در نشست با جمعی از دانش آموزان دختر: ما با یک عرصه مهم روبرو هستیم، عرصه حضور زنان در جامعه؛ هیچ تحول بزرگی نیست که زنان در آن نقش نداشته باشند، در انقلاب و جنگ نیز زنان، نقش مهم اساسی ایفا کردند، سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثر بخشی یک جامعه، قطعاً بیشتر از مردان است.
محسن حاجی میرزایی، صبح امروز در نشست با جمعی از دانش آموزان دختر که به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر در سالن جلسات شهیدرجایی و با حضور معصومه ابتکار؛ معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده برگزار که از طریق شبکه شاد نیز پخش می شد، با تبریک این روز، اظهار کرد: یکی از جفاهایی که در حق فرهنگ اسلامی ما شده است، نسبت دادن گفتار و رفتار برخی افراد، به فرهنگ دینی ما است.
وی افزود: دین ما جایگاه رفیعی برای زنان قائل شده است، و ما برای درک این حقیقت مسیر طولانی در پیش داریم، جنسیت، امری جسمانی است و در روح و جان انسان که اساس شخصیت را می سازد، دخالتی ندارد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: هر جا سخن از ارزش و یا ضد ارزش است، منظور «نوع انسان» است و «جنسیت»، دخالتی در این موضوع ندارد در علم و کسب درجات علمی نیز جنسیت مطرح نیست، چرا که جنسیت امری جسمانی است و متعلق به جسم است؛ چنانچه قرآن کریم هر جا سخن از ارزش ها به میان می آورد، موضوع جنسیتی نیست،‌ارزش ها همه به جان آدمی مرتبط است. درمورد جان انسان نیز از جنسیت سخن گفته نمی شود و خطاب خداوند و کلام وحی، به جان و روح است و پیامبران نیز جان را مورد خطاب قرار داده اند.
وی ادامه داد: هرچند احکامی در مورد جسم داریم اماخطاب خداوند به جان انسان هاست، اگر خطاب نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به خسرو پرویز و دعوت از یک مرد بود و نامه حضرت سلیمان نیز به بلقیس و دعوت از یک زن است بنابراین هر دو مورد دعوت ازیک انسان است و جنسیت دخالتی در این موصوع ندارد.
وزیر آموزش و پرورش مقام خلیفه الهی را مربوط به جان انسان دانست و عنوان کرد: هرچند تعلیم و تربیت جسم را نیز مورد توجه قرار می دهد اما محور تعلیم و تربیت ، جان انسان است و شخصیت و هویت انسان را شکل می دهد و آن جا که فرهنگ و تمدن متولد می شود، عرصه جان انسان است و تفاوتی بین زن و مرد نیست.
وی ادامه داد: اگر در قرآن کریم سخن از عفاف می شود یک مصداقش حضرت یوسف (ع) و یک مصداقش حضرت مریم(س) است. بنابراین عفاف چون وجه روحانی است به جسم مربوط نیست اما پژوهشگران معتقدند که وجه توصیف عفاف در حضرت مریم سلام الله علیها درجه بالاتری دارد.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در قرآن از حضرت موسی علیه السلام سخن بسیاری به میان آمده است به طوری که نام این پیامبر 136بار در قرآن آمده است و 240آیه به زندگی ایشان اشاره دارد، تعابیر لطیفی در مورد این پیامبر اولوالعزم آمده است، با اینکه خداوند از پرورش حضرت موسی(ع) از سوی خودش سخن می گوید، اما سرنوشت ایشان را به چند زن واگذار می کند و حضرت موسی (ع) در دامان آسیه،‌ زن فرعون، پرورش می یابد و شخصیتش شکل می گیرد.
وی براساس آیات قرآن، زنان را یکی از برجسته ترین موجودات هستی برشمرد و ادامه داد: حضرت خدیجه سلام الله علیها نیز در بسط و توسعه اسلام نقش برجسته ای داشت و حضرت زهرا سلام الله علیها که سرور زنان عالم است و پیامبر(ص) ایشان را مادر پدر می داند و این تعبیر رسایی است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: تحت تأثیر مردانگی جامعه، ظرفیت و جایگاه زنان آن چنان که هستند مورد فهم قرار نگرفتند، در نقش های اجتماعی نیز تمایز فزآینده ای بین زنان و مردان وجود دارد و همچنان این روند ادامه دارد.
وی افزود: امروز تحول در جامعه متوقف به تحول در نهادهاست و تحول در نهاد ها مربوط به تحول در نظام یادگیری است، و این نظام تمام تحولات انسانی را تبیین می کند لذا هر تحولی در جامعه ناشی از تحول در نظام آموزشی است، در این مورد نقش مادران متمایز است زیرا نقش مادر از قبل از تولد در شکل دادن و آموزش فرزندان مشهود است.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: هیچ تحول بزرگ اجتماعی وجود ندارد که نقش زنان در آن برجسته نباشد نه اینکه نقش نداشته باشند بلکه نقش آن ها برجسته و تعیین کننده نباشد، در انقلاب و جنگ نیز زنان نقش اساسی داشتند سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثر بخشی یک جامعه، قطعا بیشتر از مردان است.
وی به نقش زنان در امور بنیانی اشاره و تصریح کرد: در همکاری های مشترکی که با معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری داریم، به موضوعات مهمی توجه کردیم، از جمله؛ «آشنایی دانش آموزان دختر به حقوق خود»، «تقویت فرهنگ گفت وگو و تعامل»، «توجه به بازماندگان از تحصیل» و...
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به برخی سخنان مطرح شده از سوی تعدادی از دانش آموزان دختر، اظهار کرد: بین رفتار های افراد با حقایق دینی باید تفاوت قائل شویم. سمپاد را احیا کردیم و تلاش می کنیم باشگاه دانش پژوهان جوان را نیز احیا کنیم، معتقدم همه دانش آموزان دارای استعداد هستند، توجه به علوم انسانی و بنیاد نخبگان توجه به مسئولیت پذیری معلمان، و ... در دستور کار قرار خواهد گرفت و از برجسته کردن نقش دختران استقبال می کنیم.
وی اضافه کرد: در دهه های گذشته تحولات مکرری اتفاق افتاده است اما اینک امروز به سند تحول رسیدیم به این معناست که همچنان به تحول مورد نظر نرسیدیم و علت آن پویا بودن نظام آموزشی است که نیازمند تحولات مکرر است البته بنای یک تحول در حال شکل گیری است.
شایان ذکراست؛ در این برنامه که بیش از 6هزار نفر از طریق مجازی حضور داشتند در پایان از تعدادی از دانش آموزان دختر با حصور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد
منبع: وزارت آموزش و پرورش

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/283908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان