بزرگنمايي:
پیام سپاهان -
"شهر زندگی" عنوان سلسله برنامههای مناظره انتخاباتی شورای اسلامی شهر اصفهان است که به میزبانی خبرگزاری ایمنا و با حضور نامزدهای دو لیست "تنهای برای مردم" از جبهه اصلاحطلبان و "حق اصفهان زندگی است" از مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، در سه شب برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، مهمانهای شب سوم برنامه شهر زندگی، قدرت افتخاری، مدیر فعلی پروژه تراموای اصفهان از لیست اصلاحطلبان و ابوالفضل قربانی، عضو ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان از لیست مجمع نیروهای انقلاب هستند.
سوال اول: وجود حلقههای حفاظتی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک درون شهری دارد، مطالعات رینگ چهارم ترافیکی طی دو دوره گذشته تهیه و طرح آن مصوب شد چرا دو دوره در اجرای این طرح تأخیر به وجود آمد و در نهایت در دوره پنجم اجرایی شد؟
قدرت افتخاری، مدیر فعلی پروژه تراموای اصفهان: مطالعات مربوط به حلقه حفاظتی از سال 82 در شهرداری اصفهان کلید خورد، بزرگراهها، خیابانها و تمام سلسله مراتب شبکه معابر شهری وظایف مختلفی دارند، نقش اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی از جمله این وظایف است.
هدف از ایجاد حلقه حفاظتی جلوگیری از توسعههای بی رویه در پیرامون اصفهان، ایمنی شهروندان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر و روان بخشی شبکه معابر بوده است، زیرا به دلیل عدم استفاده بهینه از معابر شهری شاهد افزایش زمان سفرهای شهری هستیم، در آزادراهها تا معابر محلی باید سلسله مراتبی وجود داشته باشد که رینگ حفاظتی آن را رقم خواهد زد. در سه راه نقشینه که در ضلع شمال شرق این حلقه است شاهد تصادفات زیادی بودیم. علاوه بر این به دلیل نبود آزادراههای شهری در پیرامون شهر مشکلات زیست محیطی و آلودگی پدید آمده و رینگ چهارم علاوه بر برطرف کردن این مشکلات پیوند شهرهای اطراف به یکدیگر را نیز رقم میزند. طول رینگ چهارم 80 کیلومتر است که 50 کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف قرار دارد که انجام این طرح را سخت کرده بود؛ بنابراین اگر نتوانیم جلو توسعه و رشد ناموزون را بگیریم ممکن است به رینگ چهارم و پنجم نیز نیاز داشته باشیم که اتفاق خوبی نخواهد بود.
ابوالفضل قربانی، عضو ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان: بخشی از حلقه حفاظتی اصفهان پیش از این احداث شده بود و هم اکنون نیز مردم از آن استفاده میکنند، اما هنوز کامل نشده است، هدف اصلی از اجرای این طرح این بوده که وسایل نقلیه سنگین در محدوده شهرها کمترین تردد را داشته باشند. بخش عمده این حلقه حفاظتی در خارج از اصفهان بوده و سایر شهرها توانایی انجام آن را ندارند، اگر بودجه ملی به آن اختصاص داده نشود نمیتوانند این پروژه را به انجام برسانند، شورای این شهرها باید پیگیری کنند که اجرای این حلقه حفاظتی بودجه ملی را دریافت کند، در شهر اصفهان نیز شورای شهر باید پیگیر بودجه ملی باشند.
احداث یک کیلومتر بزرگراه برون شهری اکنون هزینه زیادی دارد، باید مفهوم واقعی حفاظتی در این حلقهها رعایت شود، اشکالاتی به این طرح وارد است، در مطالعاتی که در گذشته انجام شده نواقصی وجود دارد. به عنوان نمونه در بخشی از حلقه دوم و سوم شهر اصفهان انطباق وجود دارد که گره ایجاد کرده است. حلقه حفاظتی باید به صورتی دیده شود که بتواند حاشیه نشینی را کنترل کرده، از پیشروی کویر به سمت اصفهان جلوگیری کند و به شهرکهای صنعتی سرویس دهی کند، بنابراین مسئولان دستگاههای مختلف و شورای آینده باید برای ویژگیهای لازم این حلقه حساسیت زیادی داشته باشند.
سوال دوم: نواقصی در پروژه مترو اصفهان وجود داشت، چرا مترو خط یک زمان بر شده و خط دو مترو در چند سال اخیر در مقایسه با خط یک چگونه پیشرفت کرده است؟
قدرت افتخاری، مدیر فعلی پروژه تراموای اصفهان: همواره بازه زمانی برای مطالعات پروژهها در نظر گرفته میشود، مطالعات مترو در سال 1375 به تصویب وزارت کشور رسید و از ابتدا نیز اجرای آن با هزینههای 50 درصدی بر عهده شهرداری و دولت بوده است، سازه، تونل، احداث ایستگاهها و اجرای خطوط ریلی خط یک و تجهیز ایستگاهها در قالب کمکهای دولتی انجام شده و وظیفه دولت، تأمین ناوگان سیستم ریلی از طریق تأمین اوراق مشارکت بوده است. شهر مشهد که از اوراق مشارکت استفاده کرد و با توجه به اهمیت مذهبی آن، سرعت اجرای مترو در این شهر بیشتر شد. در اصفهان مدیریت شهری معتقد بود اگر دولت کمکی نمیکند، نباید فعالیتی درباره مترو انجام شود.
بخشی از تغییر مشخصات مسیر خط یک مترو در چهارباغ عباسی به روش حفر و پوش بود که به نظر کارشناسان ایرانی قابل انجام نبود، اما هدف این بود که بدون قطع درختان این کار انجام شود، وقفهای که در آن زمان ایجاد شد به دلیل مسائل میراثی نیز بود. البته فعالیتهای عمرانی از میدان آزادی به سمت دفاع مقدس در دوره پنجم مدیریت شهری اجرایی شد، مترو یک ابر پروژه است که دولت باید به انجام آن کمک کند. مشکلاتی که برای عبور از میدان نقش جهان داشتیم نیز منجر شد، عملیات خط دو مترو نیز دو سال عقب افتد.
ابوالفضل قربانی، عضو ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان: در زمان شورای چهارم خط یک مترو تا فاز سوم مورد بهره برداری قرار گرفته بود، در شورای پنجم از ایستگاه دروازه شیراز تا عاشق آباد فقط بهره برداری شد. یکی از دلایل طولانی شدن بهره برداری از خط یک این بود که مطالعات خطوط مترو در اصفهان از ابتدا کامل نبوده است، زمانی در مطالعات خط یک مترو ذکر شده که از دروازه دولت باید چهارباغ را از رو رد کند، دستگاه تی بی ام یک سال در دروازه دولت متوقف ماند تا تکلیف چهارباغ مشخص شود. مترو پروژه ملی است و نباید به عنوان پروژه شهری در نظر گرفته شود، تمام خطوط مترو باید به خطوط ریلی بین شهری متصل شوند، حتی ایستگاه قطارهای بین شهری در مرکز شهر قرار گرفته و توسط مترو به کل شهر سرویس دهی میشود.
همانطور که دولتها برای مترو تهران بودجه میگذارند، باید برای مترو سایر کلانشهرها نیز بودجه در نظر گرفته شود، بخش عمدهای از بودجه خط یک توسط شهرداری پرداخت شده است. علاوه بر این سیاست واحدی در اجرای این طرح در پیش گرفته نشد، البته طولانی شدن خط یک در اهواز، مشهد و شیراز نیز انجام شد، البته مشهد به دلیل دارا بودن بودجههای ویژه توانست سریعتر این کار را پیش ببرد. نباید خط دو را با خط یک مقایسه کرد، زیرا خط دو مترو از مرکز شهر، زیر رودخانه و از کنار مکانهای تاریخی عبور نمیکند و مسیر آن زمین نرمی است که تی بی ام میتواند با سرعت دو الی سه برابر در آن عملیات انجام دهد.
این خبر در حال تکمیل است…
کد خبر 500342