پیام سپاهان

آخرين مطالب

داوطلب انتخابات ششمین دوره شورای شهر شاهین شهر:

شورا نهاد سیاسی نیست و نیاز به تخصص دارد سیاسی

شورا نهاد سیاسی نیست و نیاز به تخصص دارد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - داوطلب انتخابات ششمین دوره شورای شهر شاهین شهر گفت: اعتقادم بر این است که شورای شهر نهاد سیاسی نیست و باید افراد متخصص برای حضور در آن انتخاب شوند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تب و تاب انتخابات با آغاز یک هفته تبلیغات داوطلبان ششمین دوره شوراهای شهر و روستا بالا گرفته و داوطلبان شورای شهر همه توان خود را به کار گرفته تا آنچه در توان خود می‌بینند را نیز به شهروندان ارائه دهند و این فرصت را برای آنها ایجاد کنند که آگاهانه‌تر در انتخابات پیش رو دست به انتخاب بزنند.
در این راستا خبرگزاری مهر نیز فرصتی را برای داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر ایجاد کرده تا با ارائه گزارش برنامه‌های خود از تریبون این خبرگزاری با شهروندان به گفت‌وگو بنشینند.
حامد مختاری، 37 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است، او که در صنعت نفت فعالیت داشته، دستی هم در ساخت و ساز دارد و بیش از 150 واحد مسکونی را در شاهین شهر طراحی کرده است. این داوطلب شورای شهر برای نخستین بار است که به عرصه انتخابات پا گذاشته و سعی دارد از تجربیات خود برای توسعه شهر و خدمت به شهروندان شاهین شهری استفاده کند.
بر این اساس گفت‌وگویی را با این داوطلب ششمین دوره انتخابات شورای شهر شاهین شهر انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.
بسیاری بر این باور هستند که شورای شهر نهادی سیاسی است، نظر شما در این زمینه چیست؟
اعتقاد دارم شورای شهر سیاسی نیست، شهر نیاز به متخصص دارد و ارتباطی به سیاست ندارد، عضو هیچ گروه و جناحی نیستم و تنها به دلیل تخصصم پا به عرصه انتخابات گذاشته‌ام.
چه برنامه‌هایی را برای ورود به ششمین دوره شورای شهر شاهین شهر در دستور کار دارید؟
تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ساماندهی ورودی‌های شهر، ساماندهی زیباسازی شهری، پیاده راه سازی بخشی از خیابان فردوسی با هدف کاهش بار ترافیکی و آلودگی و نیز بازگرداندن آرامش و امنیت به کسبه و شهروندان، ایجاد فضای سبز در فضاهای خالی و کم تحرک برای افزایش نشاط و سرزندگی در محلات شهر، ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری و همچنین توسعه اشتغال شهروندان، از سویی استفاده از انرژی‌های خورشیدی را نیز با تعریف بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری در برنامه خود دارم.
تبدیل شاهین شهر به شهر دوستدار دوچرخه از دیگر برنامه‌های در دستور کار برای حضور در ششمین دوره شورای شهر است و از سوی دیگر برای ساماندهی پسماندهای شهری آموزش و تشویق مردم به تفکیک زباله از مبدا به ازای دریافت کتاب را نیز دنبال خواهم کرد.
مناسب سازی فضای شهر برای پاسخگویی به مطالبات بانوان و کودکان، مناسب سازی و تجهیز معابر و مبلمان شهر در راستای بهبود فعالیت‌های اجتماعی سالمندان و افراد کم توان حرکتی از دیگر برنامه‌های در دستور کار برای مدیریت شهری شاهین شهر است.
ترسیم خط مشی، استراتژی و برنامه‌های بلند مدت برای رسیدن به شهر هوشمند پایدار و همچنین توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر برنامه‌های اینجانب برای ورود به شورای شهر شاهین شهر است.
شهرداری‌ها هم اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند، برنامه‌های شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست و چه برنامه‌هایی برای حذف هزینه‌های غیر ضروری و اختصاص آن به اقدامات عام‌المنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟
پیشنهاد طرحی در خصوص تأسیس شهرک تخصصی ماینینگ برای استخراج امز ارز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی و کسب درآمد پایدار با کارمزد آفلاین، تعدیل هزینه‌های تشریفات، تعیین سقف حقوق و مزایا و اضافه کار پرسنل مطابق قوانین و مقررات و عملکرد و کارایی آنها، فعالیت‌های مشترک و فاقد ارزش افزوده در خدمات ارائه شده در قراردادها را بررسی و نسبت به حذف، ادغام و یا مهندسی ارزش مجدد آن اقدام شود. همچنین لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیشنهادی وزارت کشور نیز می‌تواند راه گشا باشد.
شهرداری‌ها در دوره‌های اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بوده‌اند، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟
در ایران، اصلی‌ترین رانتی که قدرت در اختیار افراد می‌گذارد، رانت ایجاد شغل است که اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل هم نمی‌شناسد؛ همه اعضای شورای شهر و مسئولان در شهرداری در معرض این خطر هستند که به توزیع‌کننده چنین رانتی در میان اطرافیان تبدیل شوند بنابراین برای حذف این رانت و طراحی و اجرای مکانیزمی شایسته‌سالارانه و فاقد تبعیض برای استخدام در شهرداری جذب نیرو در شهرداری براساس مدل وزارت‌های نیرو و نفت پیشنهاد می‌شود. مدلی منطقی، فساد ستیز یعنی بر اساس مدل فراخوان جذب نیرو و برگزاری آزمون استخدامی انجام شود، لایحه استخدامی کارکنان شهرداری‌ها نیز این موضوع را تقریباً تعیین تکلیف و قانون مند می‌کند.

پیام سپاهان


در دوره قبل در بسیاری از شهرها اعضای شورای شهر با چالش‌ها و مشکلات مختلفی از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت که شورای شهر شاهین شهر نیز از جمله این شهرها بود، تحلیل شما از چرایی وقوع این چالش‌ها چیست؟
یکی از دلایل ساختاری که به تسهیل مفاسد کمک می‌کند، یکدستی سیاسی است که باعث می‌شود انگیزه رقابت در عملکرد بهتر میان اعضا در یک شورا یا پارلمان از بین برود به همین دلیل ایجاد الگویی که بر اساس آن گروه‌های مختلف بتوانند وارد ساختارهای سیاسی شوند یکی از راه‌های مبارزه با مفاسد است تا در اثر رقابت موجود گروه‌های سیاسی بر یکدیگر نظارت داشته و حتی در مواقع لازم علیه یکدیگر دست به افشاگری بزنند، لازمه خارج کردن ساختارهای سیاسی از یکدستی اصلاح قانون انتخابات آن‌ها و ایجاد الگوی تناسبی است.
از سویی باید توجه داشت که ساختار مشخصی برای رسیدگی به تخلفات وجود ندارد از سوی دیگر مردم بخواهند این تخلفات را پیگیری کنند باید به کجا مراجعه کنند همچنین داشتن نگاه درآمدی به ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی شهرداری‌ها این اجازه را می‌دهد که فساد و رانت‌های مختلف ایجاد شود، دلیل دیگر نیز این است که اصولاً ساختار مدیریت شهری در کشور غیرمتمرکز است و متولی آن‌چنانی که عملکردش با این افشاگری‌ها زیرسوال برود، وجود ندارد.
چه برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات و چه راهکاری برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید دارید تا به بهترین عملکرد شورا منجر شود؟
شفافیت سریع‌ترین، کم هزینه‌ترین ، ساده‌ترین، مبنایی‌ترین و قابل اعتمادترین سازوکار برای مبارزه با فساد (هم در پیشگیری و هم کشف جرم)، افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، ارتقا شایسته‌سالاری، مشارکت فعال و مؤثر مردمی، کاهش هزینه و زمان در پیشگیری و مبارزه با فساد، و در نتیجه افزایش کارآمدی و سرمایه اجتماعی است.
با ایجاد شفافیت می‌توان عدالت را مستقر و از ایجاد تبعیض‌های ناروا در نظام جلوگیری کرد. راه اندازی سامانه شفافیت در شورا و شهرداری یکی از اقدامات مؤثر در این راه خواهد بود.
اگر اعضای شورای شهر از کسوت نظارت بر شهرداری‌ها خارج شوند و به مدیریت شهری ورود کنند، شاهد فساد خواهیم بود، زیرا اعضای شورای شهر در حوزه شهری هر کاری می‌توانندباید انجام دهند.
چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگانشان چه فعالیت‌هایی را در پارلمان شهری دنبال کرده‌اند؟
راه اندازی سامانه شفافیت به گونه‌ای که همه قراردادهای منعقده شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته در همه مراحل باید در سامانه شفافیت منتشر و به اطلاع عموم رسانده شود.
فهرست اشخاص حقوقی و مؤسسات خصوصی و نهادهای مردمی و میزان کمک دریافتی باید به صورت ماهانه از طریق سامانه شفافیت به اطلاع عموم رسانده شود.
لیست همه پرسنل شاغل در شهرداری و سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته همراه با رزومه آنها در سامانه شفافیت درج و در معرض نظارت عموم قرار خواهد گرفت.
اطلاعات پروژه‌های محله را با استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موجود به اطلاع شهروندان و ساکنان محله برساند. به منظور جلوگیری از تکرار و موازی‌کاری در انجام پژوهش‌ها و معاونت‌های تخصصی، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری موظف هستند عناوین پژوهش مورد نظر خود و مستندات مربوطه را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
چه سازوکاری برای دریافت خواسته‌ها و نظرات مردم و همچنین ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان در نظر دارید؟
پیوستن به سامانه نرم افزاری 137 و راه اندازی سامانه‌ای برای دریافت انتقادات و پیشنهادات و نظرات و استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی برای ارتباط با شهروندان از جمله این اقدامات خواهد بود، پروژه‌های اجرایی هر محله با دریافت نظر مشورتی شورایاری محله تعیین و پس از طی مراحل قانونی به واحد اجرا ابلاغ شود.
در این زمینه دعوت از نخبگان و برگزاری جلسات عمومی برای شناسایی نارسایی‌ها و مسائل و معضلات و دریافت پیشنهادات با برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با مشارکت نهادها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و نوآوری شهری، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، انجمن‌های علمی و با ایده بهره‌برداری از آخرین تولیدات علمی و راهکارهای خلاقانه در حل چالش‌های شهری نیز در دستور کار است.
استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در برگزاری و فراخوان جشنواره‌هایی در راستای مشارکت دانش آموزان و خانواده‌ها جهت رفع چالش‌های مدیریت شهری نیز تأثیر بسزایی در پیشرفت اهداف ما دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/283574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن