پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری:

هزار و 171 هکتار اراضی ملی اصفهان رفع تصرف شد اقتصادی

هزار و 171 هکتار اراضی ملی اصفهان رفع تصرف شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: 241 فقره پرونده تصرف اراضی ملی به مساحت یکهزار و 171 هکتار سال 1399 در این استان رفع تصرف شد.

محمد علی کاظمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 610 فقره پرونده تخریب و تصرف با مساحت چهار هزار هکتار در سال گذشته تشکیل شد که پس از اجرای احکام قضایی و خلع ید 241 فقره پرونده به مساحت یکهزار و 171 هکتار رفع تصرف شد.
وی با بیان اینکه این تصرف‌ها به‌طور عمده در مکان‌های باارزش‌تر و اطراف شهرها صورت گرفته بود، ادامه داد: طبق رای قضایی در هماهنگی با دادستان، اجرای احکام و نیروی انتظامی این تصرف‌ها به منابع طبیعی بازگردانده شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز 69 فقره پرونده تصرفی به مساحت 226 هکتار تشکیل شده است، اظهار داشت: 34 مورد از این تعداد پرونده اراضی تصرفی به مساحت 264 هکتار رفع تصرف یا خلع ید شد.
کاظمی با تاکید بر اینکه حفاظت از اراضی ملی وظیفه اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است گفت: 49 نفر نیروهای رسمی، پیمانی و قرارداد معین در قالب نیروهای یگان حفاظت این اداره کل در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وی با یادآوری حضور نیروهای دارای قرارداد در قالب گشت‌های مراقبت در سطح استان اصفهان با اشاره به انعقاد 22 قرار داد تیم گشت در قالب یک قرارداد برای هر شهرستان ادامه داد: نزدیک به 71 نفر نیروی گشت در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وقوع 101 حریق مراتع
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره وقوع حریق مراتع نیز با توجه به دمای بالای هوا، گرمای امسال و زودتر خشک‌شدن علوفه تصریح کرد: امسال به طور قطع، احتمال افزایش حریق نسبت به قبل بیشتر خواهد بود که تدابیر لازم از قبل پیش‌بینی شده‌ است.

پیام سپاهان


کاظمی با بیان اینکه در سال گذشته 101 مورد حریق به مساحت 430 هکتار در مراتع کنترل شد، اظهار داشت: وقوع آتش‌سوزی مراتع سهوی یا عمدی است که عمده بررسی‌ها حریق سهوی را نشان می‌دهد.
وی، علت‌های حریق را به‌دلیل روشن کردن آتش از سوی گردشگران، اشخاص یا بهره‌برداران در عرصه‌های منابع طبیعی و خوب خاموش نکردن آتش عنوان و اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی مراتع کار کشاورزی است که باقی‌مانده محصول را می‌سوزاند یا آتش از باغ‌ها به مراتع و جنگل‌ها سرایت می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان استقرار گروه‌های اطفای حریق و مجهز به وسایل آن را در سطح استان تاکید کرد و افزود: این تیم‌ها به محض اطلاع از حریق برای کنترل و مهار آن ورود پیدا می‌کنند.
کاظمی، وجود هفت مورد حریق به مساحت 26 هکتار را از ابتدای امسال تاکنون یادآور شد و گفت: تلاش برای تجهیز گروه‌ها با اجرای مانور اطفای حریق انجام شده است.
آماده‌باش کد 1504 امداد جنگل
وی با اشاره به آماده باش کد رایگان 1504 امداد جنگل که آماده دریافت پیام‌ها و گزارش‌های مردمی در زمینه جنگل و مرتع است، خاطر نشان کرد: در سال جاری تاکنون حریق فقط در سمیرم و فریدونشهر استان اصفهان وجود داشته است.
کاظمی، بیشترین حریق را در سمیرم عنوان کرد و گفت: شهرستان‌های بحرانی در این حوزه سمیرم، فریدونشهر، بویین، فریدن و چادگان است.
وی اضافه کرد: شهرستان‌های کاشان، آران بیدگل و نطنز حریق خیلی محدود دارد و سالی یکی دو مورد بیشتر حریق ندارد چرا که ماموران گشت به موقع به مراتع رسیدگی می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.
قاچاق چوب در فریدونشهر و سمیرم
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره قاچاق چوب نیز با اشاره به اینکه عمده قاچاق چوب در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم است و داخل استان خیلی مشکلی وجود ندارد، گفت: به‌طور عمده چوب از استان‌های زاگرسی و مجاور وارد اصفهان می‌شود که در 2 مورد قابل برخورد است.
کاظمی افزود: یکی برخورد با خودروهای حمل چوب است که از انتقال آن با کامیون به سمت سواری و سواری‌های شخصی رفتند و در صندوق عقب حتی روی صندلی‌های جلو چوب حمل می‌کنند که از ورود این موارد توسط نیروی انتظامی و گشت‌های منابعی طبیعی با صدور پرونده رفع تخلف به جرم حمل ممانعت می‌شود.
وی با تاکید بر اجرای سیاست بازدارندگی منابع طبیعی افزون بر نظارت و ممانعت از تخلف گفت: با رویکرد بازدارندگی در سه شهرستان نجف‌آباد، خمینی‌شهر و فلاورجان که بیشترین حمل کوره‌های زغال را دارد با دستور دادستان انبارهای نگهداری چوب و مکان‌ کوره‌های زغال بازرسی می‌شود و در صورتیکه چوب جنگلی را آنجا تبدیل کنند منابع طبیعی مانع آنان شده و افزون بر ضبط چوب به نفع دولت برای متخلف پرونده تنظیم می‌شود.
به گفته وی، به هیچ‌وجه اجازه تبدیل و خرید چوب باغی یا جنگلی در کوره‌ها و داخل شهر داده نمی‌شود.
کشف 136 فقره پرونده قاچاق چوب
کاظمی از کشف 136 فقره پرونده قاچاق چوب نزدیک به 565 هزار کیلوگرم در سال 99 خبر داد و افزود: 34 هزار و 680 کیلوگرم زغال نیز کشف و به نفع دولت ضبط شد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره اجرای طرح زراعت چوب سازمان نیز با توجه به ممانعت از قطع درختان جنگل‌های شمال اظهار داشت: اگر متقاضی در اراضی مستثنیات در اراضی ملی وجود داشته باشد بر پایه ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری زمین برای زراعت چوب در اختیارشان گذاشته می‌شود.
اجرای 370 هکتار جنگل‌کاری
وی اظهار داشت: اجرای نزدیک 370 هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح زراعت چوب را که عمده آن به وسعت 200 هکتار در شهر کاشان است تاکید کرد و گفت: طرح 200 هکتاری کاشان با استفاده از پساب در حال اجرا است.
کاظمی با اشاره به توزیع نهال رایگان منابع طبیعی و اعطای تسهیلات به بهره‌برداران طرح زراعت چوب تصریح کرد: بقیه شهرستان ها نیز بر اساس میزان آبی که دارند و پساب خریداری شده می‌توانند طرح‌زراعت چوب را با دریافت نهال رایگان و گونه‌های سازگار با کم‌آبی اجرا کنند.
به گفته وی، با توجه به اینکه طرح بلند مدت زراعت چوب بعد از پنج سال بازدهی دارد توصیه ما اینست که بهره‌برداران در کنار کشت و زراعت یا کشت‌های دیگر زراعت چوب را هم داشته باشند، چرا که چوب از چند سال گذشته به‌دلیل ممنوعیت قطع درختان شمال ارزش اقتصادی آن زیاد شده و طرفدار پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، نگاهی به وضعیت عرصه های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از آن را معادل حدود 9.8 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود 403 هزار هکتار را جنگل معادل (4 درصد)، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (32 درصد) دربرگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان به طور عمده در 2 شهرستان فریدونشهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار قرار دارند.
سرانه جنگل در این منطقه کمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم، گونه‌های خوب و متنوع (35 گونه درختی ودرختچه ای) در آن رشد می‌کنند.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در 2 ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.
برچسب‌ها
تصرف اراضی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کاشان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/282933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 28 فروردین 1403 + جدول

استفاده بیش از 45 هزار شهروند و گردشگر از «اصفهان من» در نوروز 1403

عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

راه‌یابی ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور

پایان تقابل هواداران و طلایی پوشان؛ اصفهان پشت سپاهان

حمایت مردم اصفهان از عملیات تاریخی «وعده صادق»

آزادی 4 زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

اختصاص 1 درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است

35 درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است

امواج ناپایدار بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

نقش ویژه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان برای افزایش ماندگاری گردشگر در اصفهان

اختصاص یک درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است

معدوم شدن حدود 16 تُن فرآورده خام دامی در اصفهان

بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان

لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس

جهانیان اقتدار ملت ایران را در انتقام شهدای قدس دیده‌اند

کمبود زیرساخت‌های تئاتر شهر اصفهان/ رشد 6 درصدی بودجه فرهنگی به نسبت سال گذشته

انعکاسِ اتفاقیِ زنان در نمایشگاه انعکاس

خروجی سد مهاباد به 32 مترمکعب بر ثانیه رسید

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

آسمان اصفهان باز بارانی می شود

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید

آغاز تخصیص ارز برای صنایع و دارو

توضیح وزیر اقتصاد درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد

بالاتر از دنیا! / ایران؛ رکوردشکنی در تعطیلات

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آیه چهارم سوره مبارکه صف، شعار محوری اتحاد و همدلی مومنین در مقابل دشمن پس از عملیات «وعده صادق»

رژه خودرویی مردم نطنز در حمایت از پاسخ سپاه

مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان

آغاز زمان بلیت فروشی شهرآورد اصفهان

تمدید قرارداد مربی تیم فوتسال گیتی پسند

کارخانه ریسباف باید به موزه ملی اصفهان تبدیل شود

هیبت گنبد آهنین و اسرائیل، در اوج آمادگی‌اش شکست

عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود

لایروبی و احیای 46 کیلومتر از قنات‌های اصفهان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

معدوم شدن 15 هزار تن انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی

تجمع مردم اردستان در حمایت از حمله موشکی به رژیم صهیونیستی

اهدای خون جمعی از کارکنان تیپ 364 شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در چه مراحلی است؟