پیام سپاهان

آخرين مطالب

تامین مالی طرح های عمرانی و توسعه ای منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس منطقه آزاد کیش

تامین مالی طرح های عمرانی و توسعه ای منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کیش می‌تواند الگویی مناسب برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از پول نیوز، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز دو شنبه دهم خرداد در جلسه فرابورس ایران با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش بیان کرد: مناطق آزاد کشور با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که دارند، با چالش جدی در زمینه تامین منابع مالی رو به‌رو هستند.
وی افزود: نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که همه مسئولیت‌ها را در حوزه‌های زیرساختی به عهده بگیرد. بلکه باید به تولید و صادرات کشور بپردازند.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه ما در کشور کمبود منابع نداریم، اما راه‌های رسیدن به این منابع باید شناسایی و در دسترس و مفید باشند. این روش‌های جدید هنوز در کشور چندان استفاده نشده است و منطقه آزاد کیش می‌تواند الگویی مناسب برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.
مشاور رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: مناطق آزاد نقاط ضعفی در خصوص بورس بین‌الملل و بورس کالا دارند که باید در این زمینه‌ها نیز گام موثری برداریم.
وی با بیان اینکه به دنبال تاسیس بانک تخصصی مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: خوشبختانه تا کنون موافقت‌های ضمنی از رییس جمهور اخذ شده تا ابن بانک در مناطق آزاد تاسیس شود.
مومنی اظهار کرد: تأسیس بانک‌های آفشور مسئله جدی برای کشور ما است که در این راستا در تلاش هستیم از منابع بین‌المللی نیز استفاده کنیم. در عین‌حال بحث تامین مالی مناطق آزاد جدید برای ما خیلی مهم است. در حال حاضر مناطق آزاد فعلی کار‌هایی انجام داده‌اند و منابعی دارند، اما تامین مالی در مناطق آزاد جدید مسئله‌ای بسیار مهم است .
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در حال حاضر 77 منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که 32 منطقه ویژه فعال و 8 منطقه نیز به زودی فعال می‌شوند و تامین مالی از بازار سرمایه برای این مناطق هم حائز اهمیت است.
ناصرآخوندی، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت فرابورس برای تامین مالی طرح های مناطق آزاد کشور اظهار کرد: نه تنها طرح های زیرساختی مناطق آزاد بلکه بخش خصوصی باید بتوانند از محل بازار سرمایه تامین مالی کنند که البته بهتر است با روش‌های راحت‌تر و نرخ کمتر باشد.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش بابیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر بانک‌ها هم به خوش حساب بودن سازمان‌های مناطق آزاد واقف شده اند گفت: ما در منطقه آزاد کیش امیدوار هستیم تا بخش خصوصی نیز بتواند مسیر‌های تامین مالی از طریق فرابورس را در پیش بگیرد.
آخوندی با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش گفت: در این راستا با هماهنگی سازمان فرابورس مبلغ 300 میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر می‌شود که در دو یا سه مرحله کنارش خواهد شد. در اولین مرحله 100 میلیارد تومان جهت تامین مالی فرودگاه کیش منتشر شده و بر این اساس مدت آن 32 ماه تعیین شده است.
همچنین امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ابراز خرسندی از این رویداد بیان کرد: برای تامین مالی طرح ‌ها پیش‌تر بانک‌ها وارد می‌شدند، اما اکنون طرح اوراق خرید دین شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» دومین طرح تامین مالی در کیش است.
وی افزود: دولت سال گذشته از مردم در تامین مالی طرح ‌های خود قرض کرده است، این نوع فرهنگ تامین مالی از سرمایه‌های مردم را باید نهادینه کنیم چرا که کار جدید و بی نظیری است. تامین مالی اسلامی ریشه در فقه اسلامی دارد و می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.
سعید نظری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در ارتباط با پذیره نویسی اوراق خرید دین این شرکت گفت: نرخ سود اوراق 18 درصد و مواعد پرداخت سود 10 دوره 3 ماهه و یک دوره دو ماهه و مدت اوراق 32 ماه است مبلغ اسمی اوراق 100 هزار تومان و تعداد اوراق یک میلیون ورقه است.
روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه شرکت فرابورس در آشنا کردن شرکت‌ها با ابزار‌های مالی مختلف پیشرو بوده است، اظهار کرد: انتشار اوراق خرید دین شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دومین تجربه منطقه آزاد کیش در انتشار اوراق برای تامین مالی است که برای تامین مالی فرودگاهی انجام شد.
وی افزود: عملیاتی شدن این تامین مالی پایلوتی است تا شرکت‌های دیگر در اجرایی کردن طرح ها در منطقه آزاد کیش از آن استفاده کنند.
حسینی مقدم در ارتباط با این تامین سرمایه افزود: باید اتکا شرکت‌ها در تامین سرمایه به بانک‌ها کمتر شود. اگر تامین سرمایه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش طولانی شد به خاطر مشکلات بانکی بود، امیدواریم با چنین ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه زمینه توسعه اقتصادی شرکت‌ها فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/279838/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه تا دوشنبه

نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

درگذشت مادر شهید قاسمی ابوزیدآبادی

جریمه 60 میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان

ایرانی‌ترین غیرایرانی

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

رسوایی 99 درصدی

آشیانه سری

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی استان

احداث 86 کیلومتر راه روستایی طی سال 1402 در استان اصفهان

ورود بیش از 3800 معلم به مدارس ابتدایی در استان

رفع 48 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

خسارت بارش‌های بهاره به 6 هزار هکتار از مزارع استان

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه