پیام سپاهان

آخرين مطالب

تعلل وزارت نیرو و فاجعه‌ای به نام خشکی زاینده‌رود / 6 استان قربانی خشکی اصفهان می‌شوند گفتگو

تعلل وزارت نیرو و فاجعه‌ای به نام خشکی زاینده‌رود / 6 استان قربانی خشکی اصفهان می‌شوند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه علت آلودگی هوای امسال گرد و غبار بود، اظهار داشت: همه مناطق استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد، میانگین بارش در استان اصفهان از مهر سال گذشته تاکنون 122 میلی‌متر بوده است که نسبت به بلندمدت در همین مقطع 34 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به میزان بارش در شهرستان‌های استان اصفهان افزود: بارش در شهرهای ورزنه 50 درصد، نائین 49 درصد، مورچه‌خورت 53 درصد، شرق اصفهان 41 درصد، خور و بیابانک 15 درصد، کاشان 47 درصد، شهرضا 30 درصد، فریدون‌شهر 33 درصد، سمیرم 15 درصد کاهش داشته است و اکثر چشمه‌ها کم آب و قنوات خشک ‌شده و چاه‌ها کم آب و کیفیتش را از دست داده است.
وی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی 476 کیلومتر وسعت دارد و تنها 4 درصد از آن نم و رطوبت دارد، بیان کرد: در حال حاضر 278 روستا در استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و در بررسی‌های انجام شده 80 درصد استان درگیر خشکسالی بلندمدت و اکثر مناطق درگیر خشکسالی متوسط تا شدید هستند.

پیام سپاهان

شیشه‌فروش ادامه داد: فصول زمستان و پاییز و فروردین به علت نامناسب بودن الگوهای جوی، افزایش ارتفاع در لایه‌های جوی و عدم تغذیه رطوبت کافی به سامانه‌های جوی تبدیل به وزش باد شدند، وزش باد در فروردین ‌ماه تا کنون باعث شده 19 روز هوای اصفهان و 8 شهر اطراف با گرد و غبار مواجه شوند.
ادامه وزش باد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در بهار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در بهار امسال وزش باد ادامه خواهد داشت، بیان کرد: وزش باد سبب فعالیت کانون‌های گرد و غبار می‌شود، چون عملاً بیش از 100 هزار هکتار از اراضی اطراف زاینده‌رود کشت نشده و اراضی حاصلخیزی که باید کشت می‌شدند، رها شده‌اند.
وی با بیان اینکه وزش بادها سبب خشکی در گیاهان و خشکی علوفه‌ها شده است، عنوان کرد: دام‌ها در مناطق عشایری نیاز به علوفه پیدا کرده‌اند و به همین دلیل از استان‌های خوزستان به این سمت آمده‌اند چون هیچ بارانی نباریده است و بیش از 50 درصد عشایر در سمیرم و چادگان زودتر آمده‌اند و تقویم کوچ را رعایت نکردند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه 32 درصد از استان اصفهان بیابانی است، گفت: کانون‌های گرد و غبار مطالعه شده و یک ‌میلیون و 92 هزار هکتار کانون فرسایش بادی در استان داریم.

پیام سپاهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آیین‌نامه مقابله با اثرات گرد و غبار افزود: منابع طبیعی باید سریعاً یک بررسی فنی با محیط زیست داشته باشند و کانون‌های جدید را شناسایی و مطالعه کنند و کانون‌های استان‌های هم‌مرز ما را هم شناسایی کنند و به آن‌ها اعلام کنند که همزمان با استان اصفهان اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل کانون‌ها و بیابان‌زدایی را در استان‌های‌شان اجرا کنند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت دارد که 3 میلیون و 200 هزار هکتار یعنی 32 درصد استان بیابان است، بیان کرد: در سال‌های گذشته 307 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در مناطق بیابانی با هدف پیشگیری از حرکت شن‌های روان کاشت شده است و 16 کانون‌ گرد و غبار در یک سال گذشته 120 میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرده‌اند و کانال‌ها را پر از گرد و شن می‌کنند و اثراتی بر گیاهان و زنبورعسل دارند.
تصادف 25 خودرو از نتایج گرد و غبار در فروردین ماه بود
شیشه‌فروش با بیان اینکه تونل‌های باد اطراف جاده‌ها از دیگر عوامل مؤثر بر گرد و غبار است گفت: این تونل‌ها باید با همکاری اداره راه و منابع طبیعی شناسایی شوند و از آن حفاظت شود، همان‌طور که در فروردین‌ ماه به علت شدت گرد و غبار در کنارگذر شرق و سگزی 2 مورد تصادف جمعی داشتیم که 25 خودرو تصادف زنجیره‌ای داشتند که به علت شدت گرد و غبار و عدم افق دید اتفاق افتاد به همین منظور باید در این جاده تله رسوب‌گیر و بادشکن غیرزنده ایجاد شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در دو جلسه مهم استراتژی‌ها در برابر آلودگی هوا برای پاییز و زمستان تبیین و به دستگاه‌ها ابلاغ شد که محیط‌ زیست نظارت کند و این سازمان همراه با هواشناسی گرد و غبار را منشأیابی کنند.

پیام سپاهان

گرد و غبار گاوخونی 6 استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد
وی با تأکید بر اینکه لازمه تمامی مواردی که گفته شد، احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است، بیان کرد: اگر گاوخونی تبدیل به کانون گرد و غبار شود می‌تواند 6 استان را تحت تأثیر قرار دهد و تا 5 هزار کیلومتر ذرات ریزگرد حرکت ‌کنند، تعداد زیاد کانون‌های گرد و غبار ناشی از خشکی زاینده‌رود است.
شیشه‌فروش با بیان اینکه از وزارت نیرو درخواست داریم که نسبت به تأمین حقابه‌ها زیست‌محیطی، تأمین آب برای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود و تسریع در اجرای طرح‌های آبی برای احیای زاینده‌رود اقدام‌ کند، افزود: اصفهان نه ‌تنها در اثر این شرایط دچار خشکی شده بلکه فرونشست زمین، افزایش کانون‌های گرد و غبار و افزایش کانون‌های سالک را نیز به دنبال داشته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: برای مقابله با بیماری سالک در ورزنه، هرند، برخوار، کاشان و آران و بیدگل برنامه‌ریزی شده که اجرا شود و شهرداری‌ها نسبت به بهسازی شهر‌ها، تخلیه نخاله‌ها، تعیین تکلیف اماکن مخروبه اقدام کنند و میراث فرهنگی اماکن تاریخی که فرسوده و رها است را تعیین تکلیف کند زیرا نباید مخزن برای موش باشند چون موش منشأ بیماری سالک است.
وی با اشاره به اینکه در 6 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی مقابله با موش انجام شده است، خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت باید لانه‌کوبی را برای مکش انجام دهد و به افرادی که در آن مناطق ساکن هستند حفاظت‌های فردی آموزش داده شود و جهادکشاورزی در عدم تخلیه کود حیوانی در شهرها و مناطق روستایی اقدام کند.
انتهای پیام/63101/ج20/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/274518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برپایی میز خدمت مسوولان کردستان در روستای نجف‌آباد

قله حماقت چیست؟

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

گوشی ریلمی GT نئو 6 عملکرد گیمینگ چشمگیری خواهد داشت

اگر موبایل دارید، این مطلب را حتما بخوانید

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

افشاگری‌های هاشمی

هشدار درباره حریم مدارس

سکاندار شهرداری نجف‌آباد معرفی شد

صنعت فرش 8 برابر صنعت پتروشیمی توان ارزآوری دارد

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

اینتل درباره قطع ارتباط تجاری با هواوی بیانیه صادر کرد

مشتریان صرافی سقوط‌کرده FTX پول خود را پس می‌گیرند

جمعیت 3 نفره خانواده پیکسل 9 گوگل دوباره تایید شد

اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای2024 -اصفهان

باید برای اعتلای عزت ملی خودباوری را سرلوحه قرار دهیم/ اصفهان قطب صنعت هسته‌ای ایران است

برگزاری بیش از 1000 جشن در دهه کرامت

پیش‌بینی آب‌وهوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت

اعزام 2 کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار اردستان در سال گذشته

بنای ما بر حمایت جدی است

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

دلبری جدید فنلاندی‌ها؛ نوکیا 3210 نسخه 2024 معرفی شد

به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

طراحی بسیار جذاب با قیمت جذاب‌تر؛ گوشی‌های اکسون 60 و 60 لایت رونمایی شدند

استراتژی جدید برادر محسن؟

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

طلا فروشان دیگر بهانه‌ای ندارند؛ نیازی به ثبت دارایی شخصی نیست، معاملات باید شفاف باشد

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی رضوی به خود می‌گیرد

وضعیت ناگوار یک بازار تاریخی در نصف‌جهان/از ویراژ شبانه‌روزی موتورسیکلت‌ها تا سدمعبرهای مغازه‌داران

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

سامسونگ بزرگ‌ترین برند مانیتورهای OLED در جهان شد

سامسونگ شرکت هوش مصنوعی پزشکی Sonio را می‌خرد

رونمایی ردمی پد پرو و پوکو F6 بسیار نزدیک است

امنیت درون‌زا و توسعه ایران

بحران‌طلبی یک جریان سیاسی در زنگ حساب

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز

فاطمه هاشمی: با گفتن دل‌مان می‌سوزد، کار پیش نمی‌رود

گریه برای وحدت!

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

درآمد پیک‌موتوری چقدر است؟

دستگیری 30 سارق در اصفهان

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

رهاوردهای کنفرانس اصفهان برای ایران

پلمب 10 واحد صنفی متخلف در بادرود

برگزاری یک هزار برنامه به مناسبت دهه کرامت در اصفهان

بادامکی:این همه فحش در اصفهان خوردیم چرا صدای کسی در نیامد؟ / شاید هاشمی نسب برای ما کری می‌خواند/چشمی اخراج می‌شد قشقرق به پا می‌کردند!

تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی ضوی به خود می‌گیرد