پیام سپاهان

آخرين مطالب

پول خارج شده از بورس بیش از بودجه عمرانی بود! اجتماعی

پول خارج شده از بورس بیش از بودجه عمرانی بود!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به اینکه، چه راهکار‌هایی را می‌توان برای افزایش نقدشوندگی به کار برد؟ اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم.
او ادامه داد: به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که خون زیادی از بدنش خارج شده، اما ما برای زنده ماندن به او تنفس بدهیم.
باز کردن دامنه نوسان برای افزایش نقد شوندگی بازار حکم همان تنفس را دارد که هیچ ربطی به علت موضوع ندارد.
مهم‌ترین اولویت؛ افزایش نقدینگی این کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: مهم‌ترین اولویت برای افزایش نقد شوندگی بازار، تزریق و ورود نقدینگی به بازار است. نیمه تابستان سال قبل ارقام زیادی از آن خارج شده و طبق اعلام مجلس این میزان بیش از صد هزار میلیارد تومان بوده است. این خروج سنگین نیز به این معنی است که این بازار باید جمع شود؛ بنابراین اولین اقدام لازم، ورود نقدینگی به این بازار است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به راهکار‌های ورود این نقینگی به بازار اظهار کرد: اول اینکه کسانی که پول‌ها را از بازار خارج کرده اند و عمدتا نهاد‌های حقوقی بسیار سرشناس نیز بوده اند، منابع را برگردانند. این حقوقی‌ها علاوه بر اینکه ثروت دارند جزء اصحاب قدرت نیز به شمار می‌آیند. باید یک توافقی در سطح ملی صورت بگیرد تا این نهاد‌ها بخشی از این وجوه را برگردانند.
نباید با حقوقی های بورسی برخورد قهری کرد او در ادامه بیان کرد: البته یک سری استدلال‌هایی ارائه می‌شود مبنی بر اینکه چرا این پول‌ها را خارج کرده اند؛ که خیلی قابل پذیرش نیست. زیرا پولی که خارج شده بیش از بودجه عمرانی کشور است. با این نهاد‌های حقوقی نمی‌توان برخورد قهری کرد و باید توافقی صورت بگیرد. زمانی که این وجوه برگشت و بازار در اصطلاح روی غلتک افتاد و حرکت کرد؛ در ابتدای کار طبیعی است که یک سری از افراد حقیقی و خرد شروع به فروش می‌کنند و می‌خواهند در کل از بازار خارج شوند. اما بعد از خروج این افراد حقیقی زمانی که بازار تعادلی پیدا کرد، بازار نقد شوندگی و روند ثبات خود را طی می‌کند.
استفاده از ابزار‌های تشویقی یکی از راه‌های افزایش نقدینگی است میرزایی اظهار کرد: راهکار دوم، در نظر گرفتن یک سری ابزار‌های تشویقی است. بعضی از این نهاد‌های حقوقی اوراق‌های بدهی را منتشر کنند و پولی را از بازار‌های موازی (مانند اوراق بدهی) جمع آوری کرده و در بازار سهام به گردش در آورند. البته این مورد تحلیل هزینه فایده نیاز دارد و با توجه به اینکه می‌خواهند روی این اوراق نرخ سودی پرداخت شود، خود به خود باعث بالا رفتن ریسک آن می‌شوند. اما به هر حال این مورد نیز به عنوان راهکار مطرح است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: راهکار بعدی، اوراق تبعی است. یعنی تضمینی داده شود که سهام یک کارخانه اگر تا یک زمانی دست مشتری بماند، حتی اگر با یک نرخی نزول کرده باشد، خریده می‌شود. اگر هم که صعود کرده و بیشتر از آن نرخ باشد، فرد می‌تواند سهام خود را با نرخ روز بفروشد و بالا ببرد.
او افزود: علت کمبود نقد شوندگی فعلی لزوما به بحث نقدینگی بازار بر نمی‌گردد. یک سری افراد از این جنبه که چشم انداز مثبتی را نمی‌بینند و با توجه به بار روانی که وجود دارد، دست نگه داشته اند. این افراد نه می‌فروشند و نه می‌خرند. این نوع رفتار دلایل متفاوتی را نیز دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث مذاکرات است. به عبارت دیگر یک چشم انداز سیاسی مشخصی را ندارند و تا زمانی که نتیجه مذاکرات روشن نشده، دست نگه می‌دارند.
نتیجه انتخابات موثر بر نقدشوندگی بورس میرزایی بیان کرد: علت دیگر، انتخابات ریاست جمهوری است. تقریبا بخش مهم و عمده نقدشوندگی دست نهاد‌های حقوقی است. با رفتارشناسی روی این حقوقی ها، می‌بینید که سال‌ها و ماه‌های آخر دست نگه می‌دارند. زیرا با دید سوداگری وارد بازار نشده و اکثر آن‌ها دید بلند مدت و سرمایه گذاری دارند. در واقع آن‌ها منتظرند تا تکلیف دولت بعدی مشخص شده، با سیاست‌های آن آشنا شوند و بعد از آن برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اولویت دیگری که روی نقد شوندگی تاثیر گذار است، ثبات در سیاست گذاری مقامات ارشد سازمان است. نه فقط سازمان، بلکه بازار سرمایه، نظام بانکی، وزارت اقتصاد. امروزه می‌بینیم که تمام بازار‌ها به هم پیوسته اند و مثل قدیم نیست که بازار‌ها از هم جدا باشند. یک تحول در نظام بانکی روی بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است.
بیشتر بخوانید
اختصاص سهام عدالت به عنوان وثیقه تسهیلات؛ خوب یا بد؟
او افزود: در اصطلاح گفته می‌شود که الگوی سیستمی و به هم متصل هستند. به همین جهت این تصمیمات باید کمی ثبات پیدا کنند و تعیین شود که مقامات نظام بانکی می‌خواهند نرخ سود بین بانکی و نرخ سود بانکی در چه بازه‌ای باشد. همچنین خود سازمان بورس نیز تا این اندازه تصمیمات خلق الساعه نگیرد؛ این گونه تصمیمات باعث ایجاد شوک در بازار می‌شوند.
دامنه نوسان حلال مشکلات نقدشوندگی نیست این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به باز شدن دامنه نوسان به عنوان یک راهکار اظهار کرد: باز شدن دامنه نوسان در حال حاضر به هیچ وجه به صلاح نیست. ما نهاد حقوقی خاصی نداریم که بخواهد از سهامدار خرد در برابر این رفتار‌های پرخطر حمایت کند. تجربه نیز نشان داده که اگر دامنه نوسان برداشته شود، نهاد‌های حقوقی هیچ ابایی ندارند و به قیمت ضرر مردم و افراد خرد، طوری شاخص را پایین آورده و به کف می‌رسانند که همه اقدام به فروش و خروج کنند.
او ادامه داد: بعد از آن نیز خودشان از سود‌های چند صد درصدی بهره‌مند شوند. کما اینکه در زمستان سال گذشته نیز چندین بار این رفتار‌ها تکرار شد. اینکه مکرر شاخص از یک میلیون و چهارصد به یک میلیون و صد می‌رسید. این میزان از نوسان برای نهاد‌های حقوقی بود که در همان بازه سه ماهه توانستند بیش از صد در صد سود کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/271335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه