پیام سپاهان

آخرين مطالب

مجلس در تلاش برای احیای بورس مقالات

مجلس در تلاش برای احیای بورس
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها بحث حمایت از بورس به طور جدی‌تری در میان سه قوه مطرح و تصمیمات مهمی نهایی یا پیشنهاد شده است. پیش‌بینی می‌شود با مجموعه اقداماتی که قرار است با همکاری مجلس و دولت صورت گیرد، مسیر برای بهبود شرایط بازار سرمایه فراهم شود.
بورس همچنان در نوعی رکود گرفتار شده است و بسیاری از سهامداران خرد از هر فرصتی برای خروج از آن اقدام می‌کنند. موضوعی که موجب شد هم دولت در ستاد اقتصادی دولت و هم نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی بازار سرمایه وارد شوند و تصمیمات دولت و جلسه نمایندگان با مسوولان سازمان بورس تا حدودی توانست روند سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز را تغییر دهد، اما هنوز این مساله نتوانسته است کلیت بازار سرمایه را با تغییر جدی مواجه کند.
به همین منظور سران قوا در پنجاه‌و‌نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این جلسه با‌توجه به تاکید سران قوا بر ارائه راهکارها و اتخاذ سیاست‌های لازم برای رفع مشکلات در بازار سرمایه و رونق و توسعه آن، پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی که از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفته است، مطرح و به تصویب رسید.
تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه‌های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها از جمله پیشنهادهایی بود که در راستای تقویت بازار سرمایه و بهبود آن مورد تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت.
مجلس حامی سهامداران زیان دیده
تقویت حضور بانک‌ها در بازار بورس با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران خرد از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد مربوط به منظور جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری عرضه شده توسط دولت مورد بررسی و تصویت قرار گرفت. بعد از این نشست، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در پیام توییتری نوشت: «به منظور جبران مشکلات ناشی از سیاست‌های گذشته در بازار سرمایه، عمده پیشنهادهای سازمان بورس به تأیید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رسید. مجلس حامی سهامداران خرد زیان‌دیده از سیاست‌های غلط است. امیدواریم با اصلاح رویه‌ها و عدم استمرار سیاست‌های غیراصولی، اعتماد به این بازار بازگردد.»
دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس نیز با اشاره به جزئیات مصوبات سران قوا گفت: از اجازه سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه براساس مصوبات جلسه
 سران قوا خبرداد و گفت: بر‌اساس این مصوبه صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد.
 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مصوبه مربوط به جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز امیدواری از تاثیرات مطلوب اجرای این مصوبات برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: این مصوبات در صورت تأیید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد. وی در ادامه با اشاره به پیشنهادات خوب ارائه شده از سوی سران قوای مقننه و قضاییه اظهار داشت: از جمله این موارد پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری از محصولات شرکت‌های بورسی بود که مقرر شد تمامی این پیشنهادات در کمیسیون مقدماتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی بررسی و سپس در جلسات بعدی سران قوا مطرح شوند، بدین ترتیب حمایت سران سه قوه به مصوبات این جلسه بسنده نشده و ادامه خواهد داشت.
جلسات بورسی دولت و مجلس
پیش از این نیز کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در جلسه ویژه‌ای با حضور رییس مجلس و رییس سازمان بورس برگزار کرده بود. دهقان دهنوی با اشاره به جلسه مشترک میان مسوولان بازار سرمایه، رییس مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی برای بررسی اوضاع بورس، گفت: ورود مجلس شورای اسلامی به بازار سرمایه و همچنین رویکرد قوه‌قضاییه مبتنی بر نگاه حمایتی است و ان‌شاءالله با این حمایت‌ها بازار سرمایه در اقتصاد به جایگاهی بالاتر از امروز می‌رسد. به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه فوق‌العاده برای بازار سرمایه پیشنهادات مربوط به ساماندهی بازار بورس که قرار بوددر جلسه رییس مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و همچنین نشست سران قوا مطرح شود، مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه برای جبران خسارت صاحبان سهام صندوق‌های پالایشی که دچار زیان شده‌اند، پیشنهاداتی ارائه شد، که مجموعه این پیشنهادات باید در جلسه سران قوا بررسی و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح جلسات بورسی دولت و مجلس پرداخت و اعلام کرد: دوجلسه مفصل درخصوص بورس داشتیم. یکی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و در حضور رییس محترم جمهور و دیگر جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی درحضور رییس محترم مجلس. او تأکید دارد که اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه درجهت حمایت ازبورس خصوصا سهامداران خرد بود. همچنین در کمیسیون اقتصادی، طرح اصلاحات قانون بازار سرمایه در حال بررسی است که به‌زودی در این کمیسیون نهایی خواهد شد. ارتقای شفافیت در بازار، عملکرد صندوق تثبیت، ارتقای سازمان بورس و اوراق بهادار، عملکرد شورای عالی بورس و گزارش‌دهی آن، ارتقای نظارت بر ارکان سرمایه، کنترل بازارگردانی توسط حقوقی‌ها، افزایش پاسخگویی سازمان بورس، تنظیم فعالیت فعالان مجازی در حوزه سرمایه، آموزش سواد مالی و افزایش آگاهی مردم نسبت به بازار سرمایه از اهم مواد مطروحه در اصلاح قانون بازار سرمایه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/271046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان