پیام سپاهان

آخرين مطالب

بورس در مدار جلسات نجات اقتصادی

بورس در مدار جلسات نجات
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بازار سرمایه هفته گذشته را در شرایطی سپری کرد که هم از فشار صف‌های فروش تا حدودی کاسته شد و هم شاخص کل پس از روزها و هفته‌های متوالی مثبت شد. کارشناسان این اتفاقات را ناشی از جلساتی می‌دانند که در هفته گذشته با محوریت احیای بازار سرمایه برگزار شد.
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز با حضور رئیس سازمان بورس به یک بسته حمایتی 10‌بندی رسید که سه مورد آن از روز سه‌شنبه گذشته به اجرا در آمد.
7 پیشنهاد دیگر نیز برای تصویب به جلسه سران سه قوه ارسال شد. جلسه‌ای که برای دومین هفته متوالی لغو و برگزاری آن به این هفته موکول شد. تاکنون تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه دراستفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت 5 ساله به اتباع خارجی که در بازارسرمایه ایران سرمایه‌گذاری کنند از مهم‌ترین تصمیمات هفته گذشته بود.هر چند که به زعم برخی از فعالان بازار سرمایه این قبیل تصمیمات صرفاً در کوتاه مدت کارگشا است و برای عبور قطعی از مشکلات بورس باید به‌دنبال حذف قوانین خودساخته مثل دامنه نوسان نامتقارن باشیم.با همه اینها روزهای پیش رو برای بورس ایران مهم و سرنوشت ساز است.
چشم 50 میلیون سهامدار به بازاری است که در احاطه بسته‌های حمایتی و راهکارها و پیشنهادات قرار گرفته اما باید دید آیا بازار از این فضا متأثر می‌شود یا در بر همان پاشنه می‌چرخد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها ما نیز در «ایران» با کارشناسان به گفت‌و‌گو نشستیم. بررسی وضعیت کنونی بازار سرمایه، مهم‌ترین چالش پیش رو و اثربخشی جلسات برگزار شده از عمده‌ترین پرسش‌هایی است که با آنها در میان گذاشتیم.
کمبود نقدینگی بلای جان بازار
علی اسلامی بیدگلی
کارشناس بازار سرمایه
بازار سرمایه در ایران دچار کمبود نقدینگی شده است. با این توضیح که در سال گذشته تعداد زیادی از مردم پول‌هایشان را وارد بازار سرمایه کردند و سهام دولتی و شرکتی یا سهام عدالت خریداری کردند. حال در شرایط کنونی وضعیت بازار منفی شده است و همین شرایط باعث شده تا بسیاری از سهامداران بخواهند سهمشان را بفروشند در حالی که پولی وجود ندارد که اینها خریداری شوند. این موضوع بدان معناست که ما با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستیم. پس اگر فرض کنیم که دامنه نوسان هم باز شود بازهم در این شرایط نمی‌تواند مؤثر باشد.
نمونه آن سهام سیمانی بود که 40 درصد افزایش قیمت داشت اما وقتی دامنه را باز کرد 20 تا 70 درصد کاهش قیمت داشت. یا اینکه الان شرکتی 28 درصد رشد فروش داشته است اما بازگشایی آن را که اعلام می‌کنند یکدفعه 40 درصد افت می‌کند که دلیل عمده آن را می‌توان در کمبود نقدینگی دید.در واقع سرمایه‌ها از دست مردم خارج شده و پولی نیست که خریداری کنند.حال با بررسی وضعیت کنونی بازار سرمایه باید گفت بزرگترین مشکل را باید در دو عامل جست و جو کرد.یکی کمبود نقدینگی و دیگری عدم امید به آینده است. برخی مدیران نسبت به بازار بی‌تفاوت شده‌اند و نسبت به اتفاقات بورس عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. همچنین کشور در ماه‌های آینده انتخابات و جریان تغییر دولت را پیش رو دارد. علاوه برآن مسأله مذاکرات برجامی هم مشخص نیست چه آینده‌ای پیش رو دارد. در مجموع همه اینها باعث شده شرکتی که پارسال 100 تومان سود می‌داده و سود قابل توجهی برای خودش باقی می‌ماند اما همان شرکت الان دو برابر سود می‌دهد اما خودش از این مقدار سود بهره‌ای نمی‌برد.
این موضوع نشان دهنده این است که امید از بازار گرفته شده است. ما در سال جهش تولید هم هستیم اما متأسفانه هیچ مصوبه یا کمکی به شرکت‌های تولیدی انجام نشده است. معافیت‌های مالیاتی و بالا بودن بهره بانک‌ها هم به قوت خود باقیست.
در رابطه با جلسه پیش روی سران سه قوه که قرار بود هفته گذشته برگزار شود نیز باید گفت اثراین جلسه بر بورس هم بستگی به مصوبات آن دارد اما در حال حاضر صندوق ارزی می‌تواند بحران‌ها را مدیریت کند و معافیت مالیاتی می‌تواند کمک کننده باشد.نکته قابل توجه آنکه مسئولان حتی سهام پالایشی‌ها را که در قالب پالایش یکم به مردم فروختند مورد حمایت قرار ندادند و مردم را رها کردند. در واقع شرکتی که دولت در سودآوری آن دخالت دارد باید مراقب مردم و ارزهایشان باشد.
دامنه نوسان به مثابه یک محدودیت بزرگ
سید مصطفی صفاری
کارشناس بازار سرمایه
وضعیتی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن روبه‌رو است ناشی از کاهش انتظارات تورمی و کاهش انتظارات ناشی از افت نرخ ارز و ارزش پول ملی است. بازار سرمایه در سال گذشته با حجم بالایی از منابع ورودی مواجه شده و عدم تکاپوی عرضه در مقابل تقاضا و متورم شدن قیمت‌ها بواسطه هجوم سرمایه‌گذاران مبنی بر پوشش سرمایه‌گذاری‌هایشان در مقابل انتظارات است.
این اتفاقی بود که در سایر بازارهای کشور هم رخ داد مانند اتفاقی که در بازار کالاهای اساسی و در حوزه مسکن هم تکرار شد.البته به نظر می‌رسد امسال با کنترل بیشتر تورم مواجه باشیم و البته شرایط ناامن سال گذشته را تجربه نکنیم. همچنین با توجه به اینکه نرخ ارز هم به ثبات نسبی رسیده است و در برخی از آنها کارشناسان معتقد هستند که قیمت‌ها ممکن است کمتر هم شود درنتیجه همان دسته از سرمایه‌گذاران تصمیم به نقد کردن دارایی‌هایشان گرفته‌اند. در نتیجه ما با شرکت قابل توجهی عرضه مواجه شده‌ایم که در مقابل آن تقاضای قابل توجهی وجود نداشته است و این خود روند کاهشی قیمت سهام را ایجاد می‌کند. با این توضیحات وقتی به قیمت‌های سهام مراجعه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تقریباً یک وضعیت برعکس سال 99 را تجربه می‌کنیم.در سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه سهام بوده‌ایم و بعضاً برخی شرکت‌ها از ارزش‌های واقعی‌شان هم فراتر رفتند تا اینکه در یک وضعیت برعکس قرار گرفتیم و اکنون بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های جاری‌شان کمتر از ارزش‌های واقعی است. متأسفانه فرهنگ‌سازی درستی در بازار سرمایه وجود ندارد. سرمایه‌گذاران عادی ما که با فرهنگ سرمایه‌گذاری آشنا نیستند با چنین اتفاق‌هایی متزلزل می‌شوند و بارها و بارها کارشناسان مختلف به مردم توصیه کرده‌اند که به‌صورت غیر مستقیم وارد بازار شوند اما صدای کارشناسان رسا نبود بلکه باید سازمان بورس این اطلاع‌رسانی را برای مردم انجام می‌داد.
فلسفه وجودی دامنه نوسان نیز خود دچار نقد است به‌دلیل اینکه بازار سرمایه عمق ندارد و همچنین ارکان بازار سرمایه توانایی‌های مالی بسیاری ندارند متأسفانه محدودیت دامنه نوسان در این بازار وجود دارد و همین محدودیت دامنه نوسان یک محدودیت بزرگ برای بازار محسوب می‌شود.
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/269092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد