پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیر شبکه بهداشت:

رفع 31 کانون ابتلای به سالک در اردستان نیازمند توجه ویژه است سیاسی

رفع 31 کانون ابتلای به سالک در اردستان نیازمند توجه ویژه است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان- مدیر شبکه‌ بهداشت و درمان اردستان گفت: رفع 31 کانون اصلی و فرعی ابتلای به بیماری سالک در این شهرستان نیازمند تدابیر ویژه از سوی نهادهای مربوط است.

به گزارش ایرنا، حسن ذبیحی روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت این شهرستان افزود: سال گذشته از مجموع 130 نفر مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان 54 مورد در شهرهای اردستان، زواره و مهاباد و بقیه در روستاها بوده است.
وی با بیان اینکه شمار مبتلایان سالک‌ این شهرستان در سال 1399 ‌نسبت به سال 1398 با افزایش چشمگیر مواجه شد، افزود: این افراد در شهرستان پراکنده هستند، اما بیشترین مبتلایان مربوط به دهستان‌های گرمسیر از توابع بخش مهاباد و ریگستان از توابع بخش زواره در حاشیه کویر مرکزی است.
وی تصریح کرد: شمار مبتلایان سالک در سال 98 افزون بر 98 نفر بود که‌ این موضوع در سال 99 سیر صعودی به همراه داشت و 20 نفر تبعه افغانستان نیز مبتلا شدند.
مدیر شبکه‌ بهداشت و درمان اردستان اظهار داشت: در این شهرستان 11 کانون اصلی و افزون بر 20 کانون فرعی ابتلای به بیماری سالک وجود دارد.
به گفته وی، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهرها و روستاها، جمع‌آوری نکردن فضولات حیوانی و رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در نگهداری دام و طیور، رهاسازی غیربهداشتی و روباز فاضلاب، وجود مخروبه‌ها در شهرها، روستا و نبود رسیدگی به این محل‌ها، ساخت و ساز مسکن در نزدیکی کلونی‌ها، مخزن سالک و ساخت خانه‌های ویلایی در باغ ها از چالش‌های موجود درخصوص بیماری سالک است.
ذبیحی با بیان اینکه هر سال مبارزه با پشه سالک در اردستان ادامه داشته است، اظهار داشت: با وجود مبارزه فیزیکی از جمله جونده‌کشی، سم‌پاشی، لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری، حشره‌شناسی سرپایی، آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و نشست‌های حضوری صورت گرفته، تا زمانی که مخزن‌های سالک در اردستان را از بین نرود این بیماری همچنان وجود خواهد داشت.
مدیر شبکه‌ بهداشت و درمان اردستان همچنین راه‌اندازی و تجهیز مرکزهای درمان سالک شهرهای اردستان، زواره و مهاباد برای تشخیص و درمان رایگان بیماران، برگزاری کلاس آموزش عمومی به کارگیری روش‌های حفاظت فردی، نشست‌های توجیهی و تبلیغات محیطی در مناطق آلوده را از دیگر اقدام‌ها در راستای پیشگیری از شیوع بیماری سالک در این شهرستان برشمرد.
اختصاص 90 میلیون تومان برای مبارزه با سالک
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان نیز گفت: در سال 1399 افزون بر 90 میلیون تومان اعتبار صرف مبارزه با پشه سالک در شهرستان شده است.
مجید خداپرستان افزود: در این راستا 2 هزار هکتار از جنگل‌ها و تاغزارهای شهرستان علیه موش صحرایی به عنوان مخزن پشه سالک مبارزه شده است.
وی اظهار داشت: طرح‌های بیابان‌زدایی به صورت جنگل دست کاشت در 90 هزار هکتار از این زمین‌ها در سال‌های گذشته اجرا شده و شرق تا غرب اردستان را زیر پوشش قرار داده است، به طوری که به صورت کمربند سبز مانع بروز توفان‌های شن و گرد و خاک شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: بین 150 تا 200 اصله تاغ در هر یک هکتار بیابان باید وجود داشته باشد اما عرصه‌هایی در شهرستان با تراکم بیش از 900 اصله وجود دارد و از این رو، موضوع پرورش تاغزار متوقف شده است.
به گفته خداپرستان، شهرستان اردستان با مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین‌های ملی نزدیک به 600 هزار هکتار منطقه بیابانی و نیمه بیابانی دارد.
طغیان ‌گزش پشه سالک در گرمسیر و ریگستان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردستان گفت: دهستان‌های گرمسیر و ریگستان بیشترین معضل گزش پشه سالک دارند و با طغیان‌ گزش مواجه هستند.
علیرضا فرحبخش افزود: این 2 دهستان همجوار با کویر مرکزی جزو مناطق مهم کشاورزی و دامداری اردستان محسوب می‌شوند که بیشترین کشت گندم، جو، علوفه و سیفیجات شهرستان در آنها کشت و برداشت می‌شود.
وی تصریح کرد: از بخشداران و دهیاران این مناطق باید با برگزاری نشست‌های آموزشی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای کشاورزان و ساکنان این روستاها، همکاری بیشتری با شبکه بهداشت و درمان به عمل آورده و تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت فضای مجازی در دستور کار داشته باشند.
معاون فرماندار اردستان از شهرداران اردستان، زواره و مهاباد خواست که نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و دیگر ضایعات اطراف شهرها اقدام کنند و با همکاری شبکه بهداشت و دیگر ارگان‌ها، مبارزه با پشه سالک را با سم‌پاشی و طعمه‌گذاری در محل‌های آلوده را انجام دهند.
فرحبخش گفت: دستگاه‌های مرتبط از اکنون در خصوص تامین اعتبار لازم برای خرید سم و دیگر لوازم مورد نیاز اقدام کنند و شهرداری مهاباد نیز موضوع جمع‌آوری فاضلاب خانگی را در دستور کار قرار دهد.
وی از شبکه بهداشت و درمان خواست: توزیع سم و اقلام مورد نیاز برای مبارزه با پشه سالک را با هماهنگی دهیاران و بخشداران در اختیار روستاییان قرار دهد و تحت نظارت به مصرف برسد؛ همچنین با جدی گرفتن موضوع آموزش و استفاده از فضای مجازی، آن را اجرایی کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردستان با تقدیر از تلاش 14 ماهه کادر بهداشت ودرمان در مبارزه با بیماری کووید 19 گفت: این موضوع نباید مسوولان را از بیماری سالک غافل کند، چرا که این بیماری نیز بسیار خطرآفرین است.
به گزارش ایرنا، سالک یا لیشمانیوز پوستی با گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل و در چند هفته تا چند ماه محل گزش متورم شده و به زخمی از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر تبدیل می‌شود.
علایم این بیماری شامل ایجاد تورم و زخم در محل گزش پس از نزدیک به 6 ماه به طور معمول فروکش می‌کند اما اثر نامناسبی بر روی پوست بدن برجا می‌گذارد.
استفاده از پشه‌بند در هنگام خوابیدن در فضای آزاد، نصب توری بر درب ها و پنجره ها، خودداری از نگهداری دام و طیور در واحدهای مسکونی، خودداری از انباشتن و ریختن فاضلاب، خاکروبه و نخاله‌های ساختمانی یا کودهای حیوانی در نقاط مسکونی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و مبارزه با جوندگان برای مقابله با شیوع سالک توصیه شده است.
شهرستان اردستان با افزون بر 42 هزار نفر جمعیت در 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
برچسب‌ها
بیماری‌ های عفونی اردستان بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/260171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری