پیام سپاهان

آخرين مطالب

شکوفایی مجتمع پتروشیمی مهاباد با نیل به تولید 345 هزار تنی در سال اقتصادی

شکوفایی مجتمع پتروشیمی مهاباد با نیل به تولید 345 هزار تنی در سال
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش ایرنا، مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی در سال 1395 با حضور دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به بهره برداری رسید که با افتتاح آن فصل جدید از روند توسعه در مناطق محروم و کردنشین کشور در این دولت آغاز شد.
برای احداث این مجتمع عظیم در سال 1394 حدود 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که شامل 240 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد که به طور تقریبی در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور که به طول هزار و ‎ 600کیلومتر احداث شده، قرار دارد هم اینک سالانه بیش از 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.

پیام سپاهان

مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان یک طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شد، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.
مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع که با بهره برداری از آن برای 650 نفر به صورت مستقیم و هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده، سالانه حدود 330 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع تامین می شود.
مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون در هر ساعت 55 تن اتیلن را از خط لوله اتیلن غرب کشور دریافت می کند و با دریافت این میزان خوراک توانسته است با جهشی خوب در تولید از ظرفت اسمی خود نیز فراتر رود.
صنعت پتروشیمی هم‌اکنون یه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم مهاباد تبدیل شده است که راه اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این شهرستان و دیگر شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی تبدیل سازد صنعت پتروشیمی هم‌اکنون یه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم مهاباد تبدیل شده است که راه اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این شهرستان و دیگر شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی را که اغلب به علت متاثر شدن از جنگ تحمیلی از روند توسعه در سال‌های گذشته در مقایسه با دیگر نقاط کشور عقب مانده‌اند را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی در کشور مبدل ساخته و در سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" این صنعت با استفاده از امکانات و توان بالای داخلی همزمان با تولیدی شدن طرح‌های جدید، ظرفیت تولید در این حوزه را افزایش دهد.
پتروشیمی صنعتی فعال در جلوگیری از خام‌فروشی است که شاهد احیا و پیشرفت چشمگیری طی سال‌های اخیر به ویژه در طول دولت تدبیر و امید نه تنها در مهاباد بلکه در آذربایجان‌غربی در این عرصه هستیم.
آذربایجان‌غربی دارای سه مجتمع پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه بیش از 600 هزار تن است که نیمی از این ظرفیت تولید با تلاش دولت تدبیر و امید در این استان مرزی محقق شده و در سال‌های فعالیت این دولت، شکوفایی این صنعت در دورترین استان کشور به منابع نفتی به خوبی حس شده است.
خط جدید 600 میلیارد ریالی هگزن 1 در پتروشیمی مهاباد احداث می‌شود
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی در استان ایجاد شده و بهره وری کامل از آن در دستور کار قرار دارد، گفت: مقدمات راه اندازی خط جدید تولید هگزن -1 به عنوان صنایع پایین دستی با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریال در پتروشیمی مهاباد به زودی اجرایی می شود.
محمدمهدی شهریاری با اشاره به نگاه ویژه دولت در ایجاد زیرساخت‌های توسعه در آذربایجان غربی افزود: با همکاری همه حوزه ها، ظرفیت های ویژه ای برای صنعت مهم پتروشیمی در این استان فراهم شده است.

پیام سپاهان

وی با اشاره به توانمندی مجتمع پتروشیمی مهاباد اضافه کرد: انتظار می رود صنایع پتروشیمی در حوزه مسوولیت های اجتماعی نیز به نقش خود در توسعه استان بیش از پیش اهتمام جدی داشته باشند.
استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پتروشیمی مهاباد در مسوولیت های اجتماعی از جمله راهسازی و کشاورزی به خوبی ایفای نقش دارد اما انتظار این است که به وضعیت موجود بسنده نکنند.
شهریاری همچنین گفت: 2 واحد تولید کوچک مقیاس نیز با سرمایه گذاری 500 میلیارد ریالی در پتروشیمی مهاباد به زودی راه اندازی می شود که بستر مهمی برای اشتغال زایی و کاهش مصرف نیروی برق است.
وی افزود: در آینده نزدیک علاوه بر کلنگ زنی پارک ملامین در ارومیه، چهارمین واحد پالایشگاه پتروشیمی نیز در آذربایجان غربی نهایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون یه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم آذربایجان‌غربی تبدیل شده است که راه اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی در کشور مبدل ساخته سازد.
85 درصد محصولات پتروشیمی مهاباد روانه بازارهای جهانی می شود
مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط لوله اتیلن غرب به طول هزار و 600 کیلومتری بوده و 6 واحد پتروشیمی عضو مجموعه هلدینگ باختر ( پتروشیمی‌های اندیمشک، لرستان، پلیمر کرمانشاه ، کردستان، مهاباد و میاندوآب ) در امتداد این خط لوله در مناطق محروم احداث شده که مواد اولیه موردنیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله از طریق واحدهای واقع در پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و عسلویه (پتروشیمی کاویان) تامین می‌شود.

پیام سپاهان

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه 85 درصد از محصولات این مجتمع به بازارهای جهانی صادر می شود گفت: از مجموع تولیدات این مجتمع حدود 85 درصد صادر و 15 درصد آن در صنایع داخل کشور مصرف می شود.
ظرفیت تولید در مجتمع پتروشیمی مهاباد با عبور از ظرفیت اسمی خود هم اینک به مرز 345 هزار تن افزایش پیدا کند
احمد فرهمند با اشاره به ظرفیت اسمی تولید 300 هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی مهاباد گفت: با تلاش کارکنان این مجتمع این میزان تولید هم اکنون به حدود 345 هزار تن رسیده است. 
وی با بیان اینکه با ایجاد صنایع پائین دستی می توان با حفظ منابع و ثروت طبیعی کشور صاحب سود صادراتی به میزان 10 برابر بیشتر شد، افزود: توسعه صادرات باید از خام فروشی به سمت تولید در صنایع پائین دستی و افزایش ارزش افزوده پیش رود تا ارزش صادرات کشور چند برابر شود و در رونق اقتصادی و صنعتی کشور نقش بیشتری داشته باشد. 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه در این مجتمع 2 محصول پلی اتیلن سبک خطی و بوتن- 1 تولید می شود که قابلیت تنوع تا 30 گرید را داراست، گفت: امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی این شهرستان کشور چین بوده که بیشتر نقش واسط را داشته است. 
وی افزود: محصول این مجتمع علاوه بر چین به کشورهای آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان هم صادر شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به کاربردهای مختلف صنایع پایین دستی در صنایع پزشکی، کشاورزی، لوازم خانگی و صنایع پلاستیکی گفت: با کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولید و صادرات و توسعه صنایع پایین دستی، افزون بر قطع وابستگی و رفع نیازهای داخلی، تولیدات و صادرات کشور بیشتر براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری منطبق خواهد شد.
فرهمند، با بیان این‎که ایجاد صنایع پایین دستی می تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، اضافه کرد: توجه به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه ای امکان تحقق این هدف را ممکن می کند.
مجتمع پتروشیمی مهاباد نمادی از بزرگترین سرمایه گذاری انجام شده در مناطق کردنشین است
فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی مهاباد نمادی از بزرگترین سرمایه گذاری انجام شده در منطقه غرب کشور و به خصوص مناطق کردنشین است گفت: افتتاح این پروژه صنعتی عظیم که با همت و حمایت دولت صورت گرفته است این قابلیت را دارد تا یک خوشه اشتغالزایی را در منطقه فراهم کند.
عارف خدرلو اظهار داشت: این اقدام صورت گرفته در دولت تدبیر و امید که با نگاه توسعه متوازن مناطق نفتی در استان آذربایجان غربی به خصوص جنوب این استان انجام شده است می‌تواند در کنار دیگر صنایع وابسته یک خوشه صنعتی به وجود آورد که با رفع تحریم‌ها می تواند به عاملی برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی برای توسعه سایر مجتمع‌های صنعتی منطقه تبدیل شود.

پیام سپاهان

وی با اشاره به اینکه بیکاری بزرگترین معضل این منطقه است، افزود: با بهره‌برداری از چنین طرح‌های عظیم و ارزشمندی این امید وجود دارد که تا حد زیادی مشکل بیکاری در منطقه با توسعه صنایع پایین دستی مرتفع شده و بر توسعه اقتصادی منطقه شدت ببخشد.
بهره‌برداری از طرح‌های عظیم و ارزشمندی چون پتروشیمی مهاباد می تواند تا حد زیادی مشکل بیکاری در منطقه را با توسعه صنایع پایین دستی مرتفع ساخته و بر توسعه اقتصادی منطقه شدت ببخشد وی تاکید کرد: قطعا این مجتمع می تواند در رفع محرومیت‌ها و اشتغالزایی در منطقه اثر ملموسی داشته باشد و بر توسعه متوازن آذربایجان غربی که یکی از مطالبات مردم این استان است بسیار تاثیرگذار باشد.
خدرلو اضافه کرد: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق هم مرز است، بنابراین با توجه به این مساله می توان با ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری خارجی مشکل بیکاری در این استان و منطقه را حل و به رونق اشتغالزایی در استان کمک کرد.
راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مجتمع پتروشیمی مهاباد
مجتمع پتروشیمی مهاباد از زمان افتتاح تاکنون اقدامات بسیار مثبتی را در راستای توسعه چرخه تولید خود و گام برداشتن در استفاده از سوخت های پاک ، کاهش آلاینده ها ناشی از مصرف سوخت و رعایت استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید و ارتقا و گسترش فرهنگ زیست محیطی آغاز کرده است.
رییس مجتمع پتروشیمی مهاباد در این باره گفت: این مجتمع با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران بومی خود موفق شد در سال گذشته نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید خود کند.

پیام سپاهان

عباس فرشباف با بیان اینکه این طرح در مساحت 400 متر مربع طی مدت 6 ماه راه‌اندازی شده است افزود: ظرفیت این نیروگاه روزانه 200 کیلووات ساعت است که در صورت تکمیل طرح و اجرای فاز دوم ظرفیت آن به نیم مگاوات برق هم رسیده و برق تولید شده به شبکه سراسری متصل ‌شود.
وی با بیان اینکه 80 درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است، افزود: در این طرح صفحه‌های خورشیدی روی استخر ذخیره آب‌های سطحی تعبیه شده که در کنار جلوگیری از تبخیر آب، کارآیی نیروگاه با خنک‌کاری در سطح آب‌های سطحی را تا 15 درصد افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی فاز دوم این طرح، برق مورد نیاز 400 خانوار روستایی نیز تامین خواهد شد، اظهار داشت: برای اجرای این طرح 8.5 میلیارد ریال هزینه شده و زمان بازگشت سرمایه آن با حمایت دولت کمتر از پنج سال است.
رییس مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: یکی دیگر از مزیت‌های مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساخت‌های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.
راه‌اندازی سامانه بازیابی گازهای قابل اشتعال در پتروشیمی مهاباد
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد گفت: سامانه بازیابی گازهای ارسالی به فِلر (مشعل) برای بازیابی گازهای قابل اشتعال و استفاده مجدد از آنها به عنوان سوخت در این واحد تولیدی فعال شده است.
فرهمند افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد در راستای مدیریت انرژی و کاهش آلاینده های حاصل از مصرف سوخت گاز طبیعی برای تولید بخار، استفاده از گازهای اضافی واحد که تاکنون در فلر مجتمع سوزانده می شد را به عنوان سوخت بویلرهای تولید بخار در دستور کار قرار داده است.

پیام سپاهان

وی ادامه داد: پس از بررسی های فنی، تزریق گازهای اضافی به بویلرهای واحد بخار با موفقیت انجام شد و با اجراشدن این طرح علاوه بر صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی و همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی، میزان گازهای ارسالی به فلر مجتمع نیز کاهش چشمگیری داشته است.
وی اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از این سامانه گازهایی که تاکنون سوزانده می شدند، به عنوان خوراک به سیستم های دیگر فرستاده می شود.
فرهمند افزود: کاهش هزینه های سوخت مصرفی، کاهش شعله آشکار، کاهش مصرف و هزینه تاسیسات مرتبط با سیستم فلرینگ، کاهش نور، صوت، کاهش مصرف بخار، کاهش مصرف گاز پرچ، طول عمر نوک آتش خان فلر و امکان کسب درآمد از دیگر مزایای سیستم بازیابی گازهای قابل اشتعال است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد صاحب یک سایت گلخانه هیدروپونیک می شود
مسوول اجرایی پروژه گلخانه‌ مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: مجتمع گلخانه ای هیدروپونیک (کشت آبی ) شرکت‌ کشت صنعت‌ مکران‌ از زیر مجموعه های گروه‌ باختر با استفاده از فناوری جدید و روش های روز بین المللی در زمینی به مساحت 9 هکتار است که در دهه فجر سال گذشته با حضور استاندار آذربایجان غربی کلنگ زنی شد هم اکنون در حال احداث است.
مهدی عمویی افزود: این سایت گلخانه ای با سرمایه گذاری هزار و 200 میلیارد ریال در حال احداث است و با بهره برداری از آن برای حدود 100 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می کند.

پیام سپاهان

وی با بیان اینکه این سایت گلخانه قادر است سالانه 700 تن توت فرنگی صادراتی تولید و روانه بازار مصرف کند اضافه کرد: محدودیت منابع آبی کشور به نوعی کشت برخی از محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است اما توسعه کشت گلخانه ای یک ضرورت برای کشاورزی آذربایجان غربی است که این مجتمع نیز در این راستا فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدروپونیک و عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازار یابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار و تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد می طلبد که می تواند این نوع کشت را توسعه دهد.
پتروشیمی مهاباد جزو صنایع سبز کشور است
مدیرعامل پتروشیمی مهاباد گفت: این شرکت در سه همایش متوالی ملی صنعت و خدمات سبز در سال های 97 ، 98 و 99 توانسته است با دریافت تندیس صنعت سبز جزو برگزیدگان کشوری صنعت سبز قرار گیرد.
احمد فرهمند با بیان اینکه شرکت پتروشیمی مهاباد از بدو تاسیس بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید، ارتقا و گسترش فرهنگ زیست محیطی متمرکز شده است، اظهار داشت: این شرکت با رعایت کلیه دستورالعمل های لازم جهت برخورداری و ارتقای مجموعه پتروشیمی مهاباد به واحد سبز صنعتی توانسته این عنوان را در سال های اخیر به خود اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: پتروشیمی مهاباد با بهبود سیستم های پالایش، پایش و کنترل آلاینده ها، مدیریت بازیافت مواد زاید و تصفیه پساب صنعتی و انسانی بر اساس استانداردهای زیست محیطی، استفاده مجدد از آب های تصفیه شده و توسعه فضای سبز توانسته است بالاتر از استانداردهای ابلاغی عمل کند.

پیام سپاهان

وی مصرف بهینه حامل های انرژی و افزایش بهره وری در مصرف آنها از طریق ایجاد سیستم بازچرخانی آب و راه اندازی سیستم off gas و حذف فلر برای تولید بخار، استقرار سیستم پایش لحظه ای در واحد تولید بخار، حفرچاه های پیزومتریک برای پایش آب های زیرزمینی و آموزش و ارتقای سطح دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان و عموم بازدید کنندگان از مجتمع را از دیگر علت های دریافت این تندیس عنوان کرد.
فرهمند با بیان اینکه تمامی فعالیت های این مجموعه در راستای تولید پایدار هماهنگ با محیط زیست برنامه ریزی شده است، بیان کرد: این مجتمع همچنین موفق به اخذ گواهینامه های استانداردهای کیفی 9001 و زیست محیطی ISO14001 ، نظام ایمنی و بهداشت OHSAS 18001 شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی توانسته است به منظور حفاظت محیط زیست از تمام امکانات لازم از جمله دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهره برداری و با کنترل عوامل آلاینده در حد استانداردهای جهانی عمل کند وی گفت: این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی به منظور حفاظت محیط زیست از تمام امکانات لازم از جمله دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهره برداری و با کنترل عوامل آلاینده در حد استانداردهای جهانی عمل کند.
فرهمند بیان کرد: پتروشیمی مهاباد برای جبران ورود گازهای حاصل از احتراق گاز طبیعی در واحد بخار آن نسبت به کاشت 25 هزار اصله از انواع درختان همیشه سبز در قالب جنگل مصنوعی به وسعت 50 هکتار و ایجاد پارک های فضای سبز به وسعت چهار هکتار اقدام کرده است.
وی افزود: این پتروشیمی با احداث 700 متر مربع گلخانه دایمی، حدود چهار هزار اصله انواع درختچه های زینتی و انواع گل های آپارتمانی و فصلی را سالانه تولید و در سطح مجتمع کشت کرده است.
وی گفت: این میزان مساحت اختصاص داده شده برای ایجاد فضای سبز و جنگل در مجتمع پتروشیمی مهاباد بسیار بالاتر از استانداردهای ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست است.
مدیرعامل پتروشیمی مهاباد با اشاره به کنترل عوامل آلاینده آب مورد مصرفی نیز افزود: بیشترین مصرف آب در مجتمع پتروشیمی مهاباد (یک میلیون متر مکعب در سال معادل نیم درصد از حجم سد مخزنی مهاباد) مربوط تولید بخار و واحد خنک کننده این مجتمع است و بخش بسیار کمی از آن جهت مصارف بهداشتی و شست و شوی صنعتی به کار می رود.

پیام سپاهان

وی گفت: در راستای استفاده بهینه و مصرف آب کمتر، تمامی آب های حاصل از مصارف بهداشتی و صنعتی و حتی آب های سطحی حاصل از باران و برف از طریق کانال ها و جوی های بتنی و عایق برای نشتی های احتمالی جمع آوری شده و پس از تصفیه شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در واحد تصفیه پساب در استخرهای احداث شده در سطح مجتمع ذخیره و دوباره در بخش های فضای سبز و واحد خنک کننده استفاده می شود.
وی اضافه کرد: خروجی آب های واحد تصفیه پساب مجتمع نیز که جهت پایش و نظارت لحظه ای به صورت آنلاین با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در ارتباط است، برای حصول اطمینان به استخری نگهداری ماهی سرازیر می شود.
فرهمند در زمینه کنترل عوامل آلاینده خاک نیز اظهار داشت: برای کنترل عوامل آلاینده خاک و آب های زیرزمینی، در سطح این مجتمع تعدادی چاه پیزومتریک با نظارت و راهنمایی های اداره کل حفاظت محیط زیست استان حفر شده است که با نمونه برداری های دوره ای از آب چاه های مذکور احتمال وجود هرگونه آلودگی در کمترین زمان ممکن ردیابی و کنترل می شود.
هر چند صنعت پتروشیمی کشورمان هم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اما واقعیت این است که حتی در شرایط تحریم فروش محصولات پتروشیمی بسیار سهل‌تر از فروش نفت است و در واقع صنعت پتروشیمی توانسته کشور را در مقابل بسیاری از تهدیدات مقاوم کند.
در آذربایجان‌غربی سه مجتمع پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه بیش از 600 هزار تن وجود دارد که شامل مجتمع پتروشیمی ارومیه با تولید سالانه 136 هزار تن کریستال ملامین، سولفات آمونیم و اسید سولفوریک، مجتمع پتروشیمی مهاباد با تولید سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و بوتن -1 و مجتمع پتروشیمی میاندوآب با تولید سالانه 140 هزار تن محصول پلی اتیلن سنگین است که از این تعداد 2 مجتمع پتروشیمی مهاباد و میاندوآب در طول دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.
صنعت پتروشیمی هم‌اکنون یه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم آذربایجان‌غربی تبدیل شده است که راه اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی در کشور مبدل ساخته و در سال جهش تولید، این صنعت با استفاده از امکانات و توان بالای داخلی همزمان با تولیدی شدن طرح‌های جدید، ظرفیت تولید در این حوزه را افزایش دهد.
وجود 967 کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم‌مرز بودن با سه کشور، فعالیت 9 گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت‌های تجاری آذربایجان‌غربی بوده که می‌تواند به بزرگترین دروازه صادراتی ایران به عراق و اروپا برای تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی محسوب می‌شود.
برچسب‌ها مهاباد رونق تولید آذربایجان غربی توسعه ایران توسعه صادرات مقام معظم رهبری جهش تولید نفت صادرات غیر نفتی صنایع پتروشیمی پروندهٔ خبری 1400؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/258301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود