پیام سپاهان

آخرين مطالب

اصفهان روی خط قرمز کرونا گفتگو

اصفهان روی خط قرمز کرونا
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تغییر وضعیت شهر اصفهان از نارنجی به قرمز در روزهای آینده خبر داد. دکتر آرش نجیمی در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اعلام این خبر گفت: روزانه حدود یکهزار و 500 بیمار مبتلا به کووید19 شناسایی می‌شوند و متأسفانه شاهد شیب بسیار تند و انفجاری شناسایی، بستری و فوت بیماران در استان اصفهان هستیم.
وی با بیان اینکه این روند افزایش بیماری ماحصل تجمعات دراسفندماه و اوایل فروردین است، افزود: هنوز اثرات تعطیلات نوروزی را ندیده‌ایم و با شرایط موجود این آمار روز‌به‌روز رو‌به‌افزایش است. وی با مقایسه دو مقطع قبل و بعد از تعطیلات نوروز، اظهار کرد: از دی ماه تا اوایل اسفندماه روند شیوع کرونا در استان اصفهان رو به کاهش بود و در پایان بهمن ماه روند تقریباً ثابتی از موارد ابتلا به ویروس کرونا داشتیم، اما متأسفانه از ورود به اسفندماه و تحرکاتی مثل خریدهای نوروزی و تجمعات در مراکز خرید، آمارها خیز ملایمی به سمت بالا پیدا کرد.از 16 اسفندماه تغییراتی در تعداد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان‌های مرجع کرونا دادیم، اگرچه فکر نمی‌کردیم با شروع تعطیلات با چنین موج سنگینی روبه‌رو شویم.
این مسئول با اشاره به 3 برابر شدن تعداد بیماران خاطرنشان کرد: این رقم بی‌سابقه است، ضمن اینکه تقریباً از امروز تعداد بیماران با شرایط حاد و نیاز به بستری در بخش آی سی یو بیمارستان و نیز موارد فوت بیماران رو به افزایش است. طبیعی بود 2 هفته بعد از افزایش موارد بستری بیماران، با افزایش موارد حاد و فوت بیماران روبه‌رو شویم که متأسفانه این خیز اتفاق افتاده است. نجیمی با بیان اینکه متأسفانه موارد بستری بیماران کووید19 در بیمارستان‌ها درحال 4 رقمی شدن و رسیدن به مرز هزار بیمار در روز است، بیان داشت: در چنین شرایطی باید در ارائه خدمات درمانی تغییراتی بدهیم که اولین اقدام کم کردن ظرفیت تخت‌های درمان سایر بیماری‌ها و اختصاص تخت‌های بیشتر به بیماران کووید است.
افزایش تعداد بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از آغاز پذیرش تعدادی از بیماران در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان خبر داد و گفت: احتمالاً با اضافه کردن بیمارستانِ مرجع دیگری در کنار بیمارستان خورشید، مجبور به پاسخگویی به افزایش بی‌رویه تعداد بیماران کووید هستیم.
دکتر آرش نجیمی با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت شهرهای استان اصفهان یکی بعد از دیگری از رنگ آبی به زرد، زرد به نارنجی و نارنجی به قرمز تبدیل می‌شوند، افزود: روز جمعه دو شهرستان آبی خور و برخوار به رنگ زرد تغییر پیدا کرده و در استان، شهری به رنگ آبی وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه وضعیت شهرستان‌های شاهین شهر و میمه، فلاورجان، نجف آباد و لنجان نیز قرمز شده است، تصریح کرد: پیش از این 2 شهرستان گلپایگان و خوانسار در استان اصفهان در وضعیت قرمز بودند که بر این اساس هم اکنون 6 شهرستان قرمز در استان داریم. دکتر نجیمی در مورد وضعیت شهر اصفهان نیز گفت: با توجه به روند رو به افزایش موارد بیماری و شناسایی یک هزار بیمار جدید در هر روز، قطعاً در روزهای آینده شهر اصفهان نیز از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر می‌کند.
کرونا در شیب تند سرایت
دکتر نجیمی با اشاره به شیب بسیار تند و انفجاری موارد شناسایی، بستری و موارد حاد و فوتی کرونا در استان اصفهان تصریح کرد: تفاوت اصلی ویروس جهش یافته کرونا با ویروس قبلی در قدرت سرایت آن است که 2نشانه به ما می‌گوید؛ ویروسی که هم اکنون در جامعه وجود دارد ویروس جهش یافته است که در حال سرایت از فردی به فرد دیگر است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه درحال حاضر روند سرایت ویروس در استان انفجاری است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه روزانه نزدیک به یکهزار بیمار شناسایی می‌شوند می‌توان این آمار صعودی را کاملاً به ویروس جهش یافته ربط داد. وی یکی دیگر از نشانه‌های شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان را الگوی انتقال بیماری برشمرد و افزود: اگرچه پیش از این نیز الگوی انتقال بیماری خانوادگی بود، ولی در حال حاضر شدت بیشتری دارد، به طوری که درصد بالایی از افرادی که با فرد بیمار در تماس هستند مبتلا می‌شوند، درحالی که پیش از این 50 تا 60 درصد افراد در تماس با فرد مبتلا بیمار می‌شدند. به‌همین خاطر می‌بینیم که در تجمعات و مراسمی که فرد مبتلا به کرونا حضور دارد، تقریباً همه افراد مبتلا می‌شوند. وی همچنین با یادآوری اینکه تعداد افراد درگیر در گروه‌های سنی پایین‌تر نسبت به موج‌های قبل بسیار بیشتر شده، تصریح کرد: این هم از ویژگی‌های ویروس جهش یافته است که کودکان را بیشتر از قبل درگیر می‌کند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت فعالیت مشاغل بر اساس گروه‌بندی اعلام شده در شهر اصفهان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: وضعیت شهر اصفهان هم اکنون نارنجی است و به سمت بدتر شدن می‌رود، این درحالی است که از تجمعات و مراسم مذهبی پیش رو نگران هستیم. هرگونه تجمعی خطرناک است و می‌تواند وضعیت را بحرانی‌تر کند.
به‌گفته وی، هرچند هنوز اثرات تعطیلات نوروزی را ندیده‌ایم و مطمئن هستیم حداقل تا آخر فروردین ماه سیستم بهداشتی و درمانی با اثرات تجمعات و تعطیلات درگیر است، اما امیدواریم با تمام شدن تعطیلات و هشدارهایی که همه جدیت و حساسیت آن را درک می‌کنند، از اواخر فروردین شاهد توقف این روند باشیم.
واکسیناسیون کرونا کافی نیست
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به وضعیت واکسیناسیون اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه برنامه واکسیناسیون کرونا براساس پیش‌بینی‌ها نبود و در کشور بالای 500 هزار دوز واکسن وارد شد که حتی برای کادر درمان هم محدودیت وجود دارد و نتوانستیم به قولی که برای واکسینه کردن افراد پیش از تعطیلات دادیم عمل کنیم.
وی با تصریح براینکه روند واکسیناسیون در کشور و استان کند است و پاسخگوی نیاز فعلی نیست، تأکید کرد: تا زمانی که واکسن به مقدار زیاد وارد کشور نشود، نمی‌توانیم از واکسیناسیون گروه‌های حساس اطمینان خاطر پیدا کنیم، این درحالی است که حتی زمانی که واکسیناسیون انجام شود، اما به ایمنی جمعی نرسیده باشیم، همچنان باید کاهش سرایت بیماری بین افراد جامعه را در اولویت قرار دهیم که لازمه آن رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/256841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان