پیام سپاهان

آخرين مطالب

جای خالی میراث‌بانان کوچک گفتگو

جای خالی میراث‌بانان کوچک
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یکی از دانشجویان رشته باستان‌شناسی که پایان‌نامه خود را به موضوع ارتباط صحیح میان کودکان با باستان‌شناسی و میراث فرهنگی اختصاص داده، ضمن شرح مراحل انجام تحقیق خود، از ضرورت توجه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان؛ شهری که عنوان دوستداریِ کودک را دریافت کرده، به این مقوله مهم می‌گوید.

منا جمدیان، دانشجوی رشته باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان، میراث فرهنگی را تجلی منحصربه‌فردی از دستاورد بشری می‌داند و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: از آنجا که اماکن و محوطه‌های تاریخی_فرهنگی همواره در معرض خطر است و از آنجا که میراث برجای مانده، هویت و گذشتۀ هر ملتی است، همگان در برابر حفاظت و حراست از آن مسئول هستند.
او می‌گوید: متأسفانه علاوه بر آسیب‌های طبیعی و غیر عامدانه، حفاری‌های غیرمجاز و تخریب‌هایی که به دست انسان‌ رخ‌داده، باعث از بین رفتن محوطه‌های باستانی و بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور شده و در این شرایط، ارائۀ یافته‌های باستان‌شناسی به عموم مردم، از مهم‌ترین اقدامات لازم در راستای افزایش سطح آگاهی و مسئولیت جامعه نسبت به شناخت و حفاظت از میراث فرهنگی برجای مانده است، چراکه میراث با ارزش‌ جامعه تنها از این طریق مراقبت و حفظ می‌شود.
این دانشجو معتقد است جامعه‌ای که شناخت گذشته را راهی برای ساختن آینده‌ای بهتر می‌داند، فعالیت‌های باستان‌شناسی را مهم و ضروری دانسته و تلاش می‌کند در راستای بسط و توسعۀ فعالیت‌های باستان‌شناسی و حفاظت از میراث فرهنگی خود گام بردارد.
جمدیان، در ادامه توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در رابطه با افزایش سطح آگاهی جامعه وجود دارد، ایجاد ارتباط میان کودک و میراث فرهنگی است. کودکان یکی از مهم‌ترین مخاطبان و در حقیقت دروازۀ ورود به خانه‌ها از طریق تأثیرگذاری بر رفتار دیگر اعضای خانواده هستند. آن‌ها با شناخت صحیحی که از همان ابتدا نسبت به جنبه‌­های مختلف فرهنگ سرزمین خود به دست می‌آورند، به تاریخ و شواهد تاریخی آن علاقه‌مند شده و پی می‌برند که چرا باید میراث بر جای مانده را شناخت و از آن محافظت کرد.
او تصریح می‌کند: این واقعیت تلخ وجود دارد که میراث فرهنگی با وجود تنوع و جذابیت بالا به‌ درستی به مردم معرفی نشده و نسل امروز به قدر کافی با میراث فرهنگی شهر و کشورشان آشنا نیستند.
دانشجوی رشته باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان می‌گوید: موضوع میراث فرهنگی و کودک، در بسیاری از کشورها به‌صورت کاملاً جدی و تخصصی در حال رشد و اجرا است. باستان‌شناسان متخصص که البته خود به ارتباط و تعامل با کودکان علاقه‌مند هستند، در این زمینه فعالیت‌های بسیاری را انجام داده‌اند تا کودکان در فضایی متفاوت و کاملاً جذاب با مفاهیم باستان‌شناسی و میراث فرهنگی آشنا شوند، اما متأسفانه این موضوع با اهمیت در کشور ما، با وجود برخورداری از قابلیت‌های بسیار غنی آثار فرهنگی ملموس و غیرملموس به شکل انگشت‌شمار دیده‌شده و همچنان فاصلۀ زیادی از استانداردهای جهانی دارد.
او تأکید می‌کند: فعالیت‌های پراکنده‌ای انجام‌شده که قابل‌تقدیر و ستایش است اما تمامی این فعالیت‌ها متکی به فرد بوده و این در حالی است که تأثیر این فعالیت‌ها زمانی است که از تداوم برخوردار باشد و با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های دقیق، در سراسر کشور اجرا شود. ­­­­
به عقیده جمدیان، آشنایی کودک با میراث فرهنگی و برقراری تعامل با آن، در درجۀ اول بر دوش باستان‌شناسان این حوزه و بعد از آن بر عهدۀ مدارس، دانشگاه­‌ها و دست‌اندرکاران میراث‌ فرهنگی است تا با کمک توانایی‌­های موجود، گامی اساسی در جهت شکل­‌گیری و رشد هویت ملی آنان برداشته شود.
پژوهشی که این دانشجو آن را از پاییز سال 1396 شروع کرده و در قالب پایان‌نامه خود با عنوان «ضرورت ایجاد ارتباط صحیح میان کودکان (7 تا 13 سال) با باستان‌شناسی و میراث فرهنگی با توجه به شیوه‌های آموزش تعاملی» از آن دفاع کرده است، قصد دارد نوعی ارتباط و تعامل صحیح و جامع با کودکان در راستای آشنایی با باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و میراث ناملموس ایجاد کند.
او مراحل انجام پژوهش خود را این‌گونه شرح می‌دهد: پس از مطالعه و بررسی تجارب خارجی و برخی از برنامه‌هایی که در داخل کشور انجام‌شده بود، همچنین بررسی مطالعات بسیاری که در زمینۀ روانشناسی کودک و روش‌های آموزشی انجام‌شده، مشخص شد که آموزش‌های نوین مبتنی بر تجربه‌ها و راهکارهای عملی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش مستقیم باشد تا از این طریق کودکان در فضایی متفاوت و به‌صورت ملموس و عینی با میراث فرهنگی و باستان‌شناسی آشنا شده و بتوانند آن را ببینند، حس و لمس کنند.
جمدیان، خاطر نشان می‌کند که برگزاری کارگاه‌هایی میدانی و مدارس بومی و منطقه‌ای در کشورهای خارجی و برخی کارگاه‌های باستان‌شناسی برای کودک در داخل کشور از جمله فعالیت‌هایی است که تا کنون در این زمینه اجرا شده است.

پیام سپاهان

تصویری از آموزش باستان شناسی به کودکان مدرسه عسکریه روستای کفرود_شهرستان ورزنه دانشجوی دانشگاه هنر اصفهان که پس مرحلۀ مطالعاتی تحقیقات خود، در بخش عملی، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزۀ باستان‌شناسی، موزه، اصفهان‌شناسی و کمپ‌های تابستانی برای کودکان، به‌ویژه کودکان روستا را برنامه‌ریزی و اجرا کرده، دراین‌باره توضیح می‌دهد: در پاییز و زمستان سال 1397 کارگاه‌هایی در راستای آشنایی کودکان با مفاهیم باستان‌شناسی و موزه در محل مدرسۀ طبیعت و موزۀ هنرهای تزئینی و همچنین، در بهار و تابستان سال 1398 کمپ باستان‌شناسی در کنار محوطۀ کاوش برای دبستان‌های دخترانه و پسرانۀ روستای کفرود واقع در شهرستان ورزنه برگزار و سبب شد تا کودکان شهر و روستا در فضایی تعاملی و ملموس با میراث فرهنگی و باستان‌شناسی آشنا شوند و احساسی متفاوت را تجربه کنند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهش انجام‌شده در حد یک پایان‌نامه خواهد ماند یا خیر؟ می‌گوید: در حال حاضر پس از بررسی تجارب و تحلیل بازخورد فعالیت‌های عملی در این زمینه، طرحی جامع و خلاق از فعالیت‌های مختلف در حوزۀ میراث فرهنگی برای کودکان در حال تدوین و اجراست تا بتوان از این طریق احساس و خاطره‌ای متفاوت از میراث فرهنگی را در ذهن کودکان رقم زد.
جمدیان، معتقد است که این احساس و خاطره می‌تواند تعلق، تعهد و مسئولیت‌پذیری نسبت به حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی را در کودکان نهادینه کرده و با برنامه‌ریزی و طراحی فعالیت‌ها و برنامه‌های خلاقانه، رشد فکری و فرهنگی کودکان را به دنبال داشته باشد.
این دانشجوی باستان‌شناسی، در پایان یادآور می‌شود: با توجه به اینکه اصفهان به‌تازگی به‌عنوان شهر دوستدار کودک معرفی‌شده، توجه و حمایت سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری و اداره میراث فرهنگی به این مقوله می‌تواند نقش مؤثری در برگزاری و تداوم برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با میراث فرهنگی و کودک داشته باشد و اثربخشی آن را دوچندان کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/255898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری