پیام سپاهان

آخرين مطالب

شماری از کارشناسان تاکید کردند:

حضور پرشور و انتخاب افراد متخصص لازمه انتخابات شوراهای اسلامی سیاسی

حضور پرشور و انتخاب افراد متخصص لازمه انتخابات شوراهای اسلامی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- حضور پرشور مردم در انتخابات شوراهای اسلامی به اعتقاد کارشناسان اصفهانی آثار مثبتی برای شهر و روستا به دنبال دارد و تضمین کننده انتخاب دواطلبان متخصص، توانمند، کارآمد و علاقه‌مند در سامان بخشی امور هر منطقه‌ای باشد.

به گزارش ایرنا، نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستند و نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارد.
برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در ایران دارای سابقه پنج دوره‌ است و بر این اساس ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد 1400 همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی در توسعه و افزایش مشارکت مردم در عرصه تصمیم‌گیری شهری و روستایی به عنوان مهمترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی تا به آن حد است که فصل هفتم قانون اساسی به این مهم اختصاص یافته است.
تمرکززدایی در تصمیم‌سازی‌ها و سپردن اختیارات قانونی به نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی از اهداف مهم قانونگذار در قانونمندسازی مشارکت مردم در سطوح محلی و منطقه ای است.
در این راستا با توجه به اینکه مهمترین اقدام برای تحقق حق حضور مردم در شوراها برگزاری انتخابات دوره‌ای و آزاد است و از سویی نحوه انتخاب کردن و انتخاب شدن اعضای شوراها یکی از مراحل مهم شکل‌گیری این مجمع مردمی یا پارلمان محلی است.
شوراها، نهادی برگرفته از آموزه‌های دینی
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: اهمیت شوراها آنقدر بالاست که در اسلام، مبانی دینی برای آن وجود دارد و در آموزه های دینی ما تاکید بسیاری بر مشاوره در همه امور شده است.

پیام سپاهان


احمدرضا نصر اصفهانی در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین در اصل یکصدم قانون اساسی مردم به مشارکت در تمام امور برای پیشبرد سریع برنامه‌ها در ابعاد مختلف دعوت شده‌اند.
وی منظور از همکاری در پیشبرد امور را مشاوره در تصمیم‌گیری‌ها با انتخاب افرادی از بین خودشان ذکر کرد که بتوانند برای شهر و روستا تصمیم بگیرند که مهمترین تصمیمی که اعضای شوراها به غیر از مشاوره در موضوعات مختلف می‌گیرند، انتخاب شهردار است که این مهم در گذشته توسط استاندار گرفته می‌شد.
مسوول بسیج استادان دانشگاه اصفهان، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری برای مدیریت شهر و پیشرفت امور شهری و روستایی را موجب انتخاب افراد خبره دانست و گفت: بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات شوراها می‌تواند تضمین‌کننده افراد کارآمد و متخصص در امور مربوطه باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس انتخاب اعضای شورا توسط مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا آنها در پیشبرد برنامه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی و دیگر موارد در قالب کمیسیون‌های مختلف در شهرها و روستاها بسیار سهیم هستند.
رعایت تنوع و تخصص در انتخاب نمایندگان شوراها
استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان افزود: مردم و تشکیلاتی که به آنها در انتخاب نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاوره می‌دهند باید بر رعایت تنوع و تخصص در انتخاب‌ افراد تاکید داشته باشند.
وی با تاکید بر مشارکت حداکثری در شوراها و تاثیر آن در انتخاب افراد کارآمد گفت: باید در سبد رای مردم انواع و اقسام تخصص‌ها وجود داشته باشد زیرا این مهم در تصمیم‌گیری‌های شهری و روستایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
نصر اصفهانی افزود: تبیین اهمیت شوراها و نقش آن و اینکه تاثیر اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها، مستقیم به مردم بر می‌گردد در حضور پرشور مردم بسیار تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: مردم با وجود برخی دلخوری‌های احتمالی در سطح کلان و محلی باید بدانند که اگر نمایندگان آنها در شورا، افراد لایق و توانمند را برای مدیریت شهری و سِمت شهردار انتخاب نکنند آسیب آن متوجه عموم می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: بر این اساس باید با تشویق و ترغیب مردم و تبیین اثرات شهردار خوب و ضعیف، این نکته یادآوری شود که شهردار با همین امکانات باید این شهر را اداره کند که اگر توانمند باشد چه بسا با امکانات کم ولی در عوض با بهره‌وری بالا و مدیریت قوی کارها را رو به جلو ببرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس انتخاب افراد قوی، توانمند، صاحب صلاحیت و با آرای بالا نقش مهمی در کاهش مشکلات شهری و روستایی مناطق دارد.
توسعه شهر و روستا نیازمند مدیر توانمند
مسوول بسیج استادان دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دشمنان همواره به دنبال ایجاد یاس و کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند گفت: در این دوره که در پیچی حساس قرار داریم مردم باید با حضور پرشور خود در پای صندوقهای اخذ رای، دشمنان را ناامید و مایوس کنند.

پیام سپاهان


وی اضافه کرد: هرچند که تاثیر حربه‌های دشمن در انتخابات شوراها کمتر از دیگر رویدادهای سیاسی است ولی باز هم در این صحنه مردم باید هوشیار و مقاوم در صحنه حاضر شوند.
نصر اصفهانی با بیان اینکه تحریم ممکن است روی موضوعات مهم اثر بگذارد ، گفت: اگر یک مدیر قوی در مسند امور باشد به عنوان نمونه در شهری مانند اصفهان با این همه امکانات، آدمهای توانمند و نیروی انسانی و با فرهنگ اصیل می‌تواند شهر را روز به روز به جلو بکشاند و بر فشار تحریم‌ها غلبه کند.
وی با تاکید بر اهمیت وجود مدیران توانمند در تصمیم‌سازی شهری و روستایی گفت: این مهم می‌تواند شهر را از بحران‌ها دور کند.
لزوم حضور همه سلایق در انتخابات شوراها
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، بر اهمیت همفکری، پشتیبانی، عقل جمعی و یکدستی اعضای شوراها در پیشبرد امور شهری و روستایی تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس یکی از اقدامات موثر می‌تواند برگزاری نشستهای مختلف با ادوار پیشین شوراها و استفاده از تجربیات آنها باشد.
نصر اصفهانی افزود: باید فضایی ایجاد شود که بگوییم اشکال ندارد که سلیقه‌های سیاسی متفاوت باشد ولی وقتی به موضوع شهر می‌رسیم باید یک نظر هماهنگ داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید روحیه‌های سیاسی در انتخاب نمایندگان شوراهای اسلامی را کم کنیم، تصریح کرد: مردم باید متوجه شوند که شوراها مربوط به یکدسته سیاسی خاص نیست و این امکان فراهم شود که همه سلیقه‌ها و روحیه‌های سیاسی امکان حضور در انتخابات و در نهایت در شورها را داشته باشند.
استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان گفت: باید در انتخابات شوراها افرادی انتخاب شوند که نگاهشان کوچک و محلی نباشد و بتوانند مستقل فکر کنند.

پیام سپاهان


وی اضافه کرد: افراد منتخب مردم باید مصالح شهر و روستا را فراتر از جناح و خط و خطوط سیاسی تشخیص بدهند و براساس آنچه به صلاح همه مردم است عمل کنند.
نصر اصفهانی افزود: همچنین نباید افرادی برای عضویت در شوراهای اسلامی انتخاب شوند که نگاهشان کوچک و محلی باشد و فقط به فکر لایحه‌ها و قانون‌هایی باشند که فقط برای مردم یک منطقه مهم است بلکه بدانند تمام مناطق یک مجموعه زنده و به هم وصل هستند.
وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که آدمهایی که نگاهشان هم شاید اصفهانی نباشد ولی به دلیل مرتبط بودن با شهرهای همجوار می‌توانند از طریق این شناخت از دلایل و راهکارهای مهاجرت و دیگر مسائل شهر حوزه فعالیتشان آگاه باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.
اهمیت بحث تخصص‌گرایی در انتخابات شوراهای اسلامی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بر اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی تاکید کرد و گفت: تخصص‌گرایی نامزدهای انتخابات در کیفیت اقدامات این نهاد مردمی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بشیر اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شوراها در راستای تکثر سیاسی در جامعه، تفویض اختیارات و تحول در مدیریت شهری و روستایی در سطوح خُرد تشکیل شدند.
وی اضافه کرد: یکی از علت‌هایی که موجب تحقق نیافتن اهداف اولیه شوراهای اسلامی در دوره‌های پیشین بوده رعایت نشدن تخصص‌گرایی در انتخاب نمایندگان مردم در این نهاد مردمی است که بی‌توجهی به این مهم بزرگترین نقطه ضعف در این حوزه محسوب می‌شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: بطور عمده مردم در انتخابات شوراها بیشتر به افرادی که در زمینه‌های غیرمدیریت شهری و روستایی سرشناس هستند از جمله ورزشکاران، هنرمندان و دیگر اقشار رای می‌دهند و بحث تخصص‌گرایی را خیلی جدی نمی‌گیرند.
وی یادآور شد: بر این اساس اگر کارنامه این نهاد را در دوره‌های مختلف بررسی کنیم متوجه می‌شویم که فراز و نشیب زیادی داشته است و در بعضی قسمتها خیلی نقاط روشن و قابل توجهی داشتند و در بعضی دیگر اختلافاتی با شهرداری پیدا کردند و برخی مواقع در خدمت صرف شهرداری‌ها بودند و در این دوره‌ چندین شورای شهر کشور با مشکلاتی مواجه شدند.
اسماعیلی افزود: بر این اساس بودجه‌ای هم که در اختیارات شهرها و روستاها بود به جای اینکه صرف مسائل عمرانی و مشکلات آنجا شود بعضی مواقع در آن فسادی رخ داد که افشا و رسانه‌ای شده است.
وی جایگاه شوراهای اسلامی را شایسته افرادی دانست که سابقه مدیریت سیاسی و مسائل شهری را دارند و یا در رشته‌های علوم سیاسی و اجتماعی تحصیل کرده‌اند تا بتوانند تحولی در بحث مدیریت شهری ایجاد کنند و اهداف اولیه آن محقق شود.
شوراهای اسلامی نباید سیاسی باشند
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه بعضی مدیریت‌های کلان مانند ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی وابسته به احزاب و جریانات سیاسی است گفت: ولی شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید سیاسی باشند هرچند خواه ناخواه این روند بر شوراها به‌ویژه در تعیین شهرداران حاکم شده و این امر آفتی بر این نهاد مردمی محسوب می‌شود.

پیام سپاهان


وی خاطرنشان کرد: سیاسی شدن شوراهای اسلامی موجب می‌شود که مسائل اصلی در حوزه شهری و روستایی تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد و کمتر به آنها پرداخته شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: ورود سیاست به شوراها و مدیریت شهری تاحدودی در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و این سیاست‌زدگی حتی در انتخابات فدراسیون‌ها نیز تاحدودی دیده می‌شود.
افزایش مشارکت در شوراها بیانگر ضریب بالای سرمایه اجتماعی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: افزایش مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی همانند دیگر انتخابات‌ها بیانگر این است که ضریب سرمایه اجتماعی هنوز در سطح بالایی قرار دارد.
وی با بیان اینکه اعتماد، مشارکت و آگاهی سه بخش سرمایه اجتماعی هستند افزود: ضریب اجتماعی بالا در این جوامع با انتخابات پویا و مشارکت سیاسی بالا نمایش داده می‌شود.
اسماعیلی افزود: به هر حال شوراها از زمان تشکیل تاکنون در حال تجربه آموختن هستند و سعی دارند بازخورد نقاط منفی خود را بگیرند که این مهم تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت شهرها و روستاها دارد.
وی تاکید کرد: بر این اساس اگر روند آرا به سمتی پیش برود که افراد شایسته‌تری یا با تخصص بیشتری وارد شوراها شوند می‌توان به آینده امیدوار بود.
مشارکت بالا پیامد مثبتی برای شهر و روستا دارد
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: اگر ناکارآمدی در این نهادهای انتخاباتی وجود داشته باشد مردم راه حل را در قهر سیاسی و تحریم انتخابات می‌بینند که اثر معکوسی به دنبال خواهد داشت.

پیام سپاهان


وی تصریح کرد: این در صورتی است که افرادی وارد این نهادهای انتخابی شوند که شاید شرایط لازم را نداشته باشند و با تعداد آرای کمی وارد شده باشند.
اسماعیلی به مردم توصیه کرد که با مشارکت بالا در انتخابات شوراهای اسلامی در کنار دیگر انتخابات، ضریب شایسته‌سالاری و بهبود انتخابات را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه چون بحث آینده شهر ، انتخاب شهردار و روندهایی که در چهار سال آینده باید رقم بخورد مطرح است مشارکت بالا آثار مثبتی به همراه خواهد داشت.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در شوراها گفت: از نظر ساختاری باید صبر کنیم تا زمان بگذرد و کم و کاستی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا کم کم برطرف شود.
انتخابات، نمایش انسجام ملی ملی
فرماندار اصفهان، انتخابات 1400 را رویکردی اساسی و بنیادین در کشور دانست که دارای قانونی جامع است و گفت: در نظام جمهوری اسلامی، مردم با تکیه بر آرا خود و با انتخاب اشخاص اصلح، سرنوشت خود و کشور را تعیین می‌کنند.
حسین سیستانی افزود: تمامی انتخابات قابل برگزاری در خرداد سال آینده از اهمیت والایی در عرصه مشارکت سیاسی مردم و نمایش انسجام و وفاق ملی برخوردار است.
وی به اهمیت انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: شرکت افراد شایسته به عنوان کاندیدا در صحنه رقابت این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام و انقلاب خواهد افزود.
فرماندار اصفهان تاکید کرد: مکان و نحوه انجام ثبت نام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر وروستا باید به درستی مدیریت‌شده و باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم در سال آینده گفت: تمرکز بر اجرای قانون انتخابات و تسلط بر مفاهیم آن باید به گونه‌ای باشد که در مرحله اجرا، هیچ خدشه‌ای به فرآیند انتخابات وارد نشود.
سیستانی، توجه به مقوله آموزش در روند برگزاری انتخابات را حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: فعالیت‌های آموزشی در حوزه انتخابیه اصفهان باید آغاز شود و با جدیت ادامه یابد.
فرماندار اصفهان با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سال آینده گفت: بزودی با تشکیل هیات‌های اجرایی در شهرها و روستاها، شرایط را برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و در تراز اصفهان فراهم خواهیم ساخت.
وی یادآور شد: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود، مسوولان همچنان درصدد رفع موانع و حل مشکلات مردم هستند.
به گزارش ایرنا؛ انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا، اولین میان‌دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 28 خرداد 1400 برگزار می‌شود.
ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه مورخ 20 اسفند 1399 آغاز و تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه مورخ 26 اسفند 1399 (به مدت 7 روز) ادامه می‌یابد.
ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری نیز از ساعت 8 صبح روز دوشنبه مورخ 16 فروردین 1400 آغاز و تا پایان وقت اداری روز یکشنبه مورخ 22 فروردین1400 (به مدت 7 روز) ادامه می‌یابد.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 شورای شهر مشارکت انتخاباتی اصفهان مدیریت شهری
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/246571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟