پیام سپاهان

آخرين مطالب

رشد 200 درصدی فعالیت تعاونی‌های روستایی در اصفهان اقتصادی

رشد 200 درصدی فعالیت تعاونی‌های روستایی در اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- رشد 200 درصدی فعالیت تعاونی‌های روستایی اصفهان در مقایسه با 25 سال گذشته و بویژه ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید نمودی از تحقق خودکفایی و جهش تولید بوده است که ادامه حمایت همه جانبه از این بخش بیش از پیش رونق و توسعه صنعت کشاورزی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تشکیل تعاونی‌ها راهکاری مناسب برای حمایت از بخش کشاورزی و جامعه روستایی است و از سوی دیگر به جهش تولید و رونق اقتصادی در مناطق روستایی منجر می‌شود، مشارکت مالی در طرح‌ها و ایجاد بستر مناسب برای تولید و افزایش فروش نقش قابل توجهی در توسعه کشاورزی و درآمدزایی کشاورزان بر مبنای فعالیت بیشتر تعاونی‌ها دارد.
به باور کارشناسان امر هر چه بتوان فعالیت تعاونی‌ها را گسترده کرد برای اجرای طرح‌های بیشتر و کاهش وابستگی به دولت مسیر قابل توجهی خواهیم پیمود که در کوتاه مدت و بلند مدت به سود این صنعت مهم و زیربنایی کشور است.
شبکه تعاونیهای روستایی کشورمان دارای 2 هزار و 941 شرکت تعاونی روستایی بوده و با حدود 4.5 میلیون نفر عضو در بیش از 56 هزار روستا و با سرمایه440 میلیارد ریال فعال است.
سازمان مرکزی تعاون روستایی که بر اساس قانون، عهده دار امر هدایت، نظارت و حسابرسی شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، دارای 31 شعبه در استان‌ها، 234 نمایندگی در شهرستان‌ها، 12 مدیریت و 25 اداره در تهران است.

پیام سپاهان


اصفهان در صنعت کشاورزی از جمله استان های پیشتاز کشور است و در مقوله تعاونی روستایی فعالیت‌های خوبی داشته و بویژه در هفت سال اخیر به اقدامات سازنده و گستردگی آن افزود.
نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث زیربخش‌های مختلف کشاورزی حاکیست که این خطه با داشتن 563 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.
مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود 486 هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و 500 هزار تُن برآورد می‌شود.
مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود 80 هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تُن برآورد می‌شود.
از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و 443 تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود 200 هزار تُن و تخم مرغ 105 هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید 70 هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم)، گوشت بوقلمون 10 هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

پیام سپاهان


همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید 67 میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالانه 302 هزار تُن(رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه 390 هزار تُن(رتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالانه 528 هزار تُن(رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالانه 277 هزار تُن(رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه 13 هزار تُن(رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.
خریداری افزون بر 4 میلیون تن محصولات کشاورزی
بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از سازمان تعاون روستایی اصفهان، چهار میلیون و 68 هزار و 152 تن محصولات کشاورزی در هفت سال اخیر از کشاورزان این استان خریداری شد.
بر این اساس 729 هزار تن گندم به عنوان محصولی زیربنایی و حیاتی از تولیدکنندگان خرید و خرید حمایتی 276 هزار تن شیر خام از دامداران در هفت سال گذشته انجام شد که به استحصال 21 هزار و 722 تن شیر خشک و 23 هزار و 585 تن خامه انجامید.

پیام سپاهان


سال گذشته 24 هزار و 430 تن سیب زمینی در راستای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار استان خریداری و در همین مدت 6 هزار و 710 تن گوجه فرنگی از کشاورزان بصورت خرید حمایتی انجام شد که تولید 824 تن رب گوجه فرنگی را در پی داشت.
توزیع میوه ایام نوروز یکی از عملیات‌های بسیار گسترده در استان است که در راستای تنظیم بازار انجام می‌شود و بر همین مبنا در سال‌های گذشته 22 هزار و 883 تن میوه تنظیم بازار در ایام نوروز خرید و توزیع شده است.
احداث 30 کارخانه لبنیات دستاورد دولت یازدهم
احداث 30 واحد کارخانه لبنیات و فرآورده‌های شیری با ظرفیت 30 تن در روز در این استان از دیگر عملکردهای قابل توجه سازمان تعاون روستایی اصفهان به شمار می رود.

پیام سپاهان


احداث انبارهای چند منظوره بعنوان زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان از دیگر فعالیت‌هایی است که این نهاد انجام می‌دهد و بر همین اساس ساخت انبارهایی با ظرفیت 24 هزار و 500 تن از جمله اقدامات آن در طی سال های اخیر بوده است.
چهار واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت 40 هزار تن، احداث نیروگاه پنج مگاواتی برق گازی، احداث یک واحد نیروگاه یکصد کیلوواتی خورشیدی، احداث و نصب 10 دستگاه باسکول 60 تنی دیجیتال، تاسیس فروشگاه‌های مصرف در نقاط مختلف استان از دیگر اقدامات این نهاد در مدت یادشده محسوب می‌شود.
ساخت استخرهای آبیاری تحت فشار، تجهیز و توسعه سه واحد کارگاه بوجاری بذر، توزیع 380 هزار تن کود شیمیایی و توزیع 55 هزار و 430 تن بذر و جذب و پرداخت 224 میلیارد تومان تسهیلات از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.
تجهیز 17 هزار هکتار اراضی کشاورزی به نوین آبیاری
در طول فعالیت دولت های یازدهم دوازدهم 17 هزار و 188 هکتار از اراضی کشاورزی استان توسط شرکت تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد و اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در 22 هزار و 100 هکتار از زمین ها به منظور توسعه کشاورزی پایدار و نظارت بر اجرای هشت هزار و 249 هکتار از طرح‌های آب و خاک در استان اصفهان انجام گرفت.

پیام سپاهان


توسعه کشت گلخانه‌ای به میزان 174 هزار و 800 متر مربع، تغییر الگوی کشت در یکهزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی به منظور بهره برداری مناسب از منابع و افزایش درآمد خانوارهای عضو، تولید 13 هزار و 629 تن بذور گواهی شده و مادری، توسعه، تجهیز و تکمیل 16 شرکت تعاونی تولید و سهامی زراعی، ایجاد 10 واحد خدمات مشاوره، کلینیک گیاه پزشکی و شرکت‌های خدمات کشاورزی غیر دولتی از مهمترین اقدامات این سازمان در هفت سال گذشته بوده است.
16 طرح اشتغالزایی ویژه تعاونی‌های زنان در حوزه های گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی برگزار شد و در این مدت برنامه ریزی برای آسیب شناسی و کارآمدسازی 56 تعاونی زیانده و تعیین تکلیف 41 تعاونی و اتحادیه غیر فعال نیز انجام گرفت.
حسابرسی و توسعه تشکل‌ها به عنوان یکی از برنامه‌ها و وظایف نظارتی سازمان تعاون روستایی در این دولت انجام شد که در این راستا 2 هزار و 100 مورد حسابرسی سالانه، یکهزار و 358 موردحسابرسی عملیاتی و 2 هزار و 82 مورد اجرای سیستم یکپارچه مالی در حوزه تعاونی‌ها انجام شده است.
بنا به اظهارات مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان، در سال‌های گذشته و در طول فعالیت‌های دولت یازدهم و دوازدهم شاهد افزایش فعالیت تعاونی‌ها در استان اصفهان بوده‌ایم و این نشان از اهمیت هرچه بیشتر به کارهای گروهی و داوطلبانه جمعی دارد.
محسن حاج عابدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرمایه و آورده مردم می‌تواند در جهت بیشتر شدن تولید و بهبود رونق کسب و کار موثر واقع شود خاطرنشان کرد: این موضوع در تعاونی‌ها به خوبی دیده می‌شود و تنوع فعالیت آن‌ها در بخش‌های مختلف سبب ارتقاء عملکردها در استان اصفهان شده است. 
افزایش 200 درصدی فعالیت تعاونی‌های روستایی
وی با اشاره به اینکه فعالیت تعاونی‌های روستایی در 25 سال گذشته در استان اصفهان بیش از 200 درصد افزایش داشته است تصریح کرد: این بهبود سبب ارتقای راندمان فعالیت کشاورزی در استان اصفهان می‌شود و این خطه را جزو پیشتازان کشاورزی در مقایسه با سایر استان‌ها قرار داده است.
مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان با تاکید بر اینکه به دست آوردن سهم 25 درصدی از اقتصاد دولتی یکی از رویکردهای تعاونی‌هادر کشور به شمار می‌رود گفت: این دیدگاه از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند و موثر خواهد بود و در آینده ثمراتی برای اقتصاد کل کشور خواهد داشت. 
فعالیت 350 هزار خانوار روستایی در تعاونی‌ها
حاج عابدی با بیان اینکه اکنون 460 شکل تعاونی روستایی کشاورزی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند اظهارداشت: این تعداد 350 هزار خانوار را زیر پوشش قرار داده و به اشتغالزایی و کسب درآمد تمام اعضای خانواده‌ها کمک کرده است.
وی با اشاره به اینکه ارتقای ظرفیت تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی با تکیه بر تعاونی‌ها میسر می‌شود تصریح کرد: بررسی عملکردهای گذشته، تجربه و سابقه فعالیت این چنین مجموعه‌هایی نشان می‌دهد که اعتماد هرچه بیشتر به آنان به سود کل صنعت خواهد بود و زمینه‌ای مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی و جهش تولید است.
مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: تجمیع سرمایه‌های خُرد سبب اجرای طرح‌های بزرگ و انجام کارهای کلان می‌شود و بی تردید تفکر فعالیت‌های تیمی و گروهی بر مبنای تعاونی‌ها و استفاده هرچه بیشتر از تشکل‌های مردم نهاد ارتقای اقتصادی را در پی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در طول سال‌های فعالیت دولت فعلی و دولت یازدهم، خرید تضمینی محصولات کشاورزی در این استان بیش از 70 درصد و خرید توافقی افزون بر 150 درصد رشد داشته است.

پیام سپاهان


تعاونی ها نیازمند حمایت هستند
در همین پیوند مدیرعامل یک اتحادیه شرکت‌های تعاونی در اصفهان معتقد است که واگذاری فعالیت‌ها به تعاونی‌ها در سال های گذشته بخوبی جواب داده اما نیازمند حمایت است و تنوع و گسترش اقدامات آنها باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.
عبدالمجید نیلفروشان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تخصص و تجربه کافی یکی از ارکان اصلی اعضای تعاونی‌ها محسوب می شود، تصریح کرد: اعضای تعاونی‌ها به دلیل فعالیت در همان حرفه می‌توانند تصمیمات و اقدامات مناسبی داشته باشند که به پیشبرد اهداف کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشاورزی و تعاونی‌ها در کشور و در استان توانمند و قابل هستند، گفت: آنان قابلیت انجام کارهای نو و خلاقانه را دارند به شرطی که حمایت‌های لازم مانند اعطای تسهیلات برای آنها افزایش یابد.
اشتغالزایی پایدار با افزایش تعاونی ها
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان، تاکید کرد: از سوی دیگر اگر بخواهیم وضعیت تولید و صادرات را ارتقا دهیم یکی از بهترین کارها حمایت از تعاونی‌هاست و این نکته ضروری را نباید از یاد برد که اشتغالزایی پایدار با افزایش تعاونی‌ها میسر خواهد شد.
بر پایه نتایج سرشماری سال 1395 جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر متشکل از یک میلیون و 608 خانوار است که از این تعداد 196 هزار خانوار روستایی هستند.
این استان 24 شهرستان دارد.
برچسب‌ها
تعاون روستایی تعاونی جهش تولید اختصاصی ایرنا کشاورزی توسعه روستایی اصفهان کارآمدی دولت
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/245003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

سرپرست ذوب: علت اعتراض سپاهان را نمی‌دانم

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

سپاهان - ذوب آهن؛ تقابل زرد کمرنگ با آهن گداخته!

از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا