پیام سپاهان

آخرين مطالب

یادکرد فرهیخته‌ای‌ اصیل و انقلابی در کاشان سیاسی

یادکرد فرهیخته‌ای‌ اصیل و انقلابی در کاشان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - هشتم بهمن چهل و یکمین سالگرد درگذشت استاد محمد فراهتی فرهیخته اخلاق‌مدار، ساده‌زیست و مبارز انقلابی از خاندان اصیل نراقی در دارالمومنین کاشان است.

خطه عالم‌پرور کاشان با تربیت و پرورش مفاخر بزرگ ملی در عرصه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، فقهی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی در دوره معاصر همواره مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانیان در سراسر جهان بوده است.
کاشان با پیشینه‌ای به قدمت سیلک به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان از نام استادان، عالمان و فقیهان و ادیبان نامداری چون نراقی‌ها، ملاحبیب‌الله و ملافتح‌الله شریف، ملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سیدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته و معروف، آیت‌الله آمیر سید علی یثربی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در عالم سیاست و در عالم هنر سهراب سپهری، کمال‌الملک و هزاران ستاره نامدار و شهیری است که آوازه نامشان افتخار ایران در جهان است.
استاد محمد فراهتی عالم و ادیب، عارف، مفسر قرآن، فرهیخته قرآنی، مبلغ دینی و مبارز انقلابی از خاندان اصیل و شریف نراقی یکی از این مفاخر است که فعالیت‌های سیاسی و انقلابی، تبلیغات دینی و مذهبی خود را افزون بر 30 سال در قالب نشست‌های درس قرآن بدون هیچ گونه هراسی از رژیم پهلوی در مسجد آقا بزرگ کاشان پوشش داد.
این استاد اخلاق و قرآن همچنین به زیور زهد و پارسایی، ساده‌زیستی و بی‌اعتنایی به دنیا، تعظیم شعائر مذهبی، تبسم و گشاده‌رویی، عیادت از بیماران، رسیدگی به حال محرومان و مستمندان، عطوفت و مهربانی با برادران دینی و اهتمام در رفع مشکلات و نیازمندی‌های آنها آراسته و مشهور بود.
همرزم شیخ فضل‌الله نوری در نهظت مشروطه
فرزند استاد محمد فراهتی و عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این استاد معظم فرزند آیت‌الله حاج میرزا عبدالعلی صدرالعلماء کاشانی و نوه ملااحمد نراقی از فعالان نهضت مشروطه و یار و همرزم دیرینه آیت‌الله شهید حاج شیخ فضل‌الله نوری است.
عباسعلی فراهتی افزود: پدر استاد فراهتی یکی از عالمان بزرگ کاشان در عصرخویش و از پیشگامان جهاد و مبارزه برضد استعمار انگلیس و مبارزان سرسخت با اشرار کاشان از جمله نایب حسین کاشی بوده است.
به گفته وی، جد استاد فراهتی زنده یاد آیت‌الله‌ حاج ملا احمد نطنزی کاشانی مرجع بزرگ دینی، عالم ربانی، فقیه صمدانی و از بزرگان فقیهان شیعه در نیمه دوم سده 13 هجری داماد علامه بزرگ آیت‌الله‌العظمی حاج ملا احمد نراقی صاحب مستندالشیعه و معراج‌السعاده و دیگر تصنیف‌ها و اثرهای ارزنده می‌رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه استاد فراهتی داماد آیت‌الله غروی کاشانی فقیه شجاع، عالمی پارسا، و پیشوایی زنده دل است، گفت: آیت‌الله غروی فرزند حاج ملامحمد حسین نطنزی از عالمان بزرگ و مراجع قرن سیزدهم هجری است.
نواده علامه میرزا ابوتراب نطنزی کاشانی
فراهتی، نسب پدرش از طرف جد مادری را به فقیه، ریاضیدان، ادیب و عارف سترگ علامه میرزا ابوتراب نطنزی کاشانی عنوان کرد و گفت: علامه صاحب تصنیف‌های زیادی در علوم مختلف اسلامی است.
وی افزود: فراهتی پس از سپری کردن دوران کودکی، تحصیل علوم و معارف اسلامی و فضایل اخلاقی را در محضر عالمان بزرگ عصرخویش گذراند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، آیت‌الله سیدمحمد علوی بروجردی، حاج شیخ مهدی نجفی، حاج میرزا احمد مشکوه و حاج سیداحمد مصطفوی از جمله استادان زنده یاد فراهتی بودند.
فرزند استاد فراهتی با یادآوری مقام مکاشفه پدرش در حال نماز شب گفت: این مقام عرفانی از برکت تلاوت‌های قرآنی، مناجات‌های شبانه همراه با سوز و اشک، مداومت بر انجام مستحبات، دائم‌الذکر بودن، انس با قرآن، دعا و نیایش، تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم و بیش از پنج جزء در ایام ماه مبارک رمضان برای پدر حاصل شده بود.
تسلط بر رموز قرآنی
مدرس فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: تسلط و احاطه کامل بر رموز قرآنی و ‌محفوظات دینی از ویژگی‌های بارز استاد فراهتی بود.
محمدباقر عامری‌نیا افزود: عبودیت و بندگی، تقید خاص به نماز اول وقت و جماعت، سحرخیزی، تهجد، نیایش‌های نیمه شب و مداومت بر نافله‌ها، اشتغال به تعقیبات و ذکرهای بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب از دیگر سجایای اخلاقی استاد فراهتی بود.
به گفته وی، عشق و ارادت شدید به 14 معصوم به ویژه امیرالمومنین (ع)، طبعی روان و ذوقی سرشار در سرودن اشعار فراوان در مدایح و مراثی پیشوایان معصوم (ع) از دیگر شاخصه‌های بارز استاد فراهتی (ره) بود.
تربیت صدها جوان انقلابی
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با بیان اینکه استاد فراهتی افزون بر صدها جوان انقلابی و سازنده را در محضر قرآن و اهل بیت (ع) زیر سایه اخلاق و فرهنگ دینی تربیت کرد گفت: جمعی از این شاگردان از شهیدان دوران دفاع مقدس و شماری دیگر اکنون از چهره‌های تاثیرگذار فقه و شریعت، علم و ادب، دیانت و آموزش و پرورش هستند.
عامری‌نیا با بیان اینکه نشست‌های دعای ندبه و سمات مسجد آقابزرگ کاشان را آیت‌الله شیخ مهدی نجفی کاشانی (ره) راه‌اندازی کرد افزود: این نشست‌ها پس از رحلت آیت‌الله نجفی از سوی فرزندش شیخ علی آقا نجفی مفسر بزرگ قرآن و استاد فراهتی هدایت شد.
سه دهه مبارزه
همچنین مدرس حوزه و دانشگاه در کاشان اظهار داشت: استاد فراهتی تمامی فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب نشست‌های قرآنی و ادعیه افزون بر سه دهه حتی زمانی که دستگاه وقت او را به دلیل برگزاری نشست‌های دینی بازخواست و تهدید به تعطیلی و توقف کرد بدون کوچکترین ترس و نگرانی ادامه داد.
الهام عربشاهی افزود: هنوز این نشست به یادگار مانده از استاد فراهتی در مسجد آقابزرگ کاشان به عنوان تنها نشست توسل به ساحت قدسی امام زمان (عج) در قالب قرائت دعای ندبه و سمات با حضور عاشقان اهل بیت (ع) و منتظران مهدی (عج) به طور مستمر در روزهای جمعه برگزار می‌شود.
وی، طی‌الارض، قدرت کشف و شهود غیبی و احاطه بر عوالم باطنی را از دیگر ویژگی‌های والا همت شخصیت استاد فراهتی برشمرد و گفت: حالات عرفانی و معنوی استاد فراهتی در سایه پاکی جسم و روح، صفای باطن،‌ جلای دل و توجه نکردن به زینت‌های دنیوی او را به مقام کشف و شهود بسیاری از حقایق قبل از وقوع آن رسانده بود.
مدرس حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: استاد فراهتی تمامی دعاها، تعقیب‌ها و معارفی که در کتاب‌های معتبر دعا روایت شده را از حفظ داشت به طوری که آیت‌الله غروی (ره) در مورد ایشان گفته "من تاکنون در حوزه‌های نجف و ایران کسی را که به اندازه وی احاطه کامل بر حفظ ادعیه داشته باشد، ندیده‌ام."
سرانجام این ستاره فروزان آسمان علم و ادب کاشان هشتم بهمن سال 1358 هجری شمسی به دیار باقی شتافت و در مقبره خانوادگی خاندان فراهتی در جوار آرامستان فیض کاشان آرام گرفت.
برچسب‌ها
دانشگاه کاشان قرآن کریم کاشان مناسک دینی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/229043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

آب‌گرفتگی در 4 شهرستان استان اصفهان/ آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی تا پایان هشدار هواشناسی

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال

امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی نداشت

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

صعود آینده‌سازان نجف‌آباد به لیگ دسته یک هندبال کشور

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

زلزله در بازار طلا و سکه؛ کمر قیمت ها شکست

حضور امدادگران در سیل کاشان

جهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

تجهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری

وقوع سیل در کاشان؛ امدادرسانی ادامه دارد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

آب بردگی 2 دستگاه کامیون در نائین

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو

صعود گلنور اصفهان به لیگ برتر بسکتبال ایران

امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در اصفهان + عکس و فیلم

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی به دنبال نداشت

سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید

آب‌گرفتگی محورهای مواصلاتی شمال شرق اصفهان

محور ترانزیتی کاشان - بادرود بازگشایی شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مدارس «یحیی‌آباد» آران و بیدگل تعطیل شد

سیل 2 کامیون را در نائین با خود برد

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد

بهرام افشاری به اصفهان رفت

مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم

آبگرفتگی محور خوروبیابانک به سمت انارک و نایین + فیلم

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد

مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز کاشان خودداری کنند