پیام سپاهان
40 هزار هنرمند صنایع دستی اصفهان در چهار سال گذشته شناسنامه دار شدند
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 6:46:19 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بیش از 70 هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند که در چهار سال گذشته 40 هزار نفر شناسائی و شناسنامه دار شدند.

فریدون الهیاری روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد، افزود: اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در اقتصاد استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: رویدادهای مهم بین المللی در حوزه صنایع دستی در سال‌های گذشته رخ داد که از جمله پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی در یونسکو، ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی و میزبانی اصفهان برای هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برای اولین بار در ایران بود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است که این استان جایگاه نخست را در این حوزه و جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است.
الهیاری با اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد: با توجه به شعار امسال رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت رونق تولید، بدون شک صنایع دستی نقش مؤثری در عرصه اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ایفا می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: نمایشگاه‌های تخصصی همزمان با هفته جهانی صنایع دستی در اصفهان و 24 شهرستان این استان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلف و متنوعی با موضوع صنایع دستی در هفته جهانی صنایع دستی در این استان اجرا می‌شود افزود: نمایشگاه سفال و سرامیک در نقش خانه هنرهای سنتی، مدرسه بهاره صنایع دستی، نمایشگاه عکاسی صنایع دستی و نمایشگاه آثار فاخر سرامیک در اصفهان آغاز به کار کرده است.
الهیاری با بیان اینکه آثار 40 نفر از هنرمندان شاخص سفال و سرامیک کشور در این نمایشگاه برای بازدید عموم عرضه خواهد شد، گفت: پنجشنبه‌های با صنایع دستی هم همزمان با سراسر کشور از بیست و سوم خرداد در اصفهان برگزار خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان یادآور شد: تفاهم نامه همکاری مشترک در راستای توسعه صنایع دستی و فعالیت‌های شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی هم با شهرداری اصفهان امضا شد.
الهیاری بیان کرد: نمایشگاه ورک شاپ حدود 30 رشته صنایع دستی هم در کاخ چهل ستون برگزار می‌شود و دیدار با پیشکسوتان و تجلیل از هنرمندان شاخص صنایع دستی از دیگر برنامه‌های این هفته در استان است.
  از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون 400 هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
ایران با داشتن 10 شهر و 2 روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی (یک هزار و 850 اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر 600 خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.
برنامه ریزی جهت افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است که این موضوع در استان اصفهان با توسعه زیرساخت‌ها در حال پیگیری است.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر با ظرفیت حدود 20 هزار تخت است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
  

http://www.sepahannews.ir/fa/News/98376/40-هزار-هنرمند-صنایع-دستی--اصفهان-در-چهار-سال-گذشته-شناسنامه-دار-شدند
بستن   چاپ