پیام سپاهان
15رشته فعال صنعت دستی در گلپایگان وجود دارد
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 12:36:40
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان از وجود 15رشته هنر صنایع دستی فعال در این شهرستان خبر داد.

مصطفی قانونی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی صنایع دستی افزود: هنرمندان صنایع دستی در شهرستان گلپایگان در رشته های گوناگون شامل منبت، معرق، مشبک، گره چینی، پیکره تراشی، گلیم بافی، چرم دوزی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، قلم زنی، مسگری، سفال، سبدبافی، میناکاری، نگارگری و دیگر رشته های صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
وی یادآوری کرد: اکنون نزدیک یکهزار هنرمند صنایع دستی در 50 کارگاه خانگی و مغازه در تولید و عرضه صنایع دستی در شهرستان گلپایگان فعالیت دارند و هنر صنایع دستی به عنوان یکی از مشاغل خانگی بانوان محسوب می‌شود.
قانونی با بیان اینکه هنر منبت با پیشینه 2 قرن دیرینگی اکنون نیز به عنوان یکی از هنرهای اصیل، شاخص و ماندگار در شهرستان گلپایگان همچنان رونق دارد افزود: منبت‌کاری در این شهرستان سال 1391 در فهرست آثار ناملموس به ثبت آثار ملی رسیده است.
وی گفت: آثار منبت شهرستان گلپایگان در ضریح‌ها، در و پنجره‌ها و منبر های چوبی کهن امامزادگان این شهرستان که بخشی از آن در موزه امامزاده هفده تن گردآوری‌شده است، وجود دارد.
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان عمده‌ترین نیاز هنرمندان صنایع دستی گلپایگان را بازاریابی برای فروش محصولات دانست و گفت: در این زمینه با تاسیس بازارچه صنایع دستی، سایت فروش مجازی، برپایی نمایشگاه های استانی و برون استانی، برگزاری دوره های آموزشی و پیگیری برای تاسیس شرکت تعاونی اقداماتی صورت گرفته است.
قانونی تصریح کرد: اگر مردم و مسوولان نیازهای تزیینی، سوغات و هدایای خود را از میان صنایع دستی شهرستان گلپایگان انتخاب کنند،، این اقدام در رونق بیشتر صنایع دستی این خطه تاثیر گذاراست.
شهرستان گلپایگان در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
10ژوئن ؛ روز جهانی صنایع دستی است.
6022 ت/7138

http://www.sepahannews.ir/fa/News/98326/15رشته--فعال-صنعت-دستی-در-گلپایگان-وجود-دارد
بستن   چاپ