پیام سپاهان
آینده نامعلوم صنعت خودروسازی
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 11:33:03
پیام سپاهان - رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان گفت: خودروسازان امروز بیشتر در تامین قطعات برقی خود دچار کمبود هستند، حتی گاهاً در برخی مواقع دچار کمبود صندلی خودرو هستیم، از سوی دیگر قطعه سازان نیز در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند.
رضا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با ارزیابی نوسانات بازار خودرو، اظهار کرد: اینکه در بازار خودرویی عرضه نمی شود به دلیل نبود قطعات تولید خودرو برای خودروسازان است.
وی با بیان اینکه امروز خودروسازان بسیاری از قطعات اصلی خود را ندارند، گفت: پیش از این بخشی از قطعات مورد نیاز خودرو از خارج وارد کشور می شد، همچنین با توجه به اینکه شرکت های خودروساز بخشی از بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت نکرده اند، قطعه ساز اکنون قادر به خرید مواد اولیه خود نیست.
رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان با بیان اینکه به دنبال افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه، قطعه سازان دیگر قادر به تولید نیستند، ادامه داد: در این شرایط اگر تولیدکننده قطعه ای تولید و عرضه کند به زیان خود است، از سوی دیگر خودروساز ناچار است مواد اولیه خود را از داخل و یا خارج کشور تامین کند. 
وی با بیان اینکه شرکت های خودروساز ملزم هستنند خودروهای پیش فروش خود را با همان قیمت قبلی به مشتریان خود عرضه کنند، گفت: این در حالیست که آنها خودروهای پیش فروش خود را با قیمت جدید و گران تولید می کنند.
احمدی تصریح کرد: با تداوم این روند، شرکت های خودروساز تا دو ماه آینده حتی قادر به تولید محدود خودرو و تحویل سفارشات خود نیستند.
وی درباره اینکه در شرایطی که خودروسازان قادر به تولید نیستند، چرا پیش فروش خودرو دارند، گفت: این کار اشتباه است، البته وزارتخانه به خودروسازان دستور پیش فروش می دهد و تصور می کند با این اقدام، قیمت خودرو را می توانند در بازار پایین نگه دارند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان در بحث تامین قطعات دچار مشکل هستند، اظهار کرد: برخی خودروها حتی تا 30 قطعه خود دچار کسری هستند و همچنان تجاری نشده اند و در این شرایط خودروسازان قادر به تکمیل نهایی آن نیستند.
وی در خصوص طلب قطعه سازان از خودروسازان، گفت: نمی توان رقم دقیقی اعلام کرد و بر سر آن اختلاف نظر است، اما اکنون قطعه سازان حدود 180 روز از خودروسازان طلب دارند، با این وجود تولیدکننده برای تولید تحت فشار است.
احمدی تاکید کرد: قطعه ساز ناچار به خرید نقدی مواد اولیه خود است، در این شرایط ناچار به فروش تولید خود آن هم با موعد پرداخت 6 یا هشت ماهه هستند.
وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر صنعت خودروسازی، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات خودروسازی کشور، مدیریت دولتی آن است، از سوی دیگر اجازه نمی دهند همان مدیران دولتی به صورت آزاد تصمیم بگیرند و دولت همچنان به صورت دستوری این صنعت را اداره می کنند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته بر این اعتقاد بودیم که با تحریم ها می توان صنعت خودروسازی کشور را پیش برد، افزود: متاسفانه در این شرایط دولت در سیاستی اشتباه برای مقابله با افزایش نرخ دلار و طلا، خودروسازان را وادار به پیش فروش کرد و تا سال گذشته 940 هزار خودرو پیش فروش شد و هنوز هم 750 هزار خودرو بابت این پیش فروش ها بدهکار هستند.
وی افزود: خودروسازان امروز بیشتر در تامین قطعات برقی خود دچار کمبود هستند، حتی گاهاً در برخی مواقع دچار کمبود صندلی خودرو هستیم، از سوی دیگر قطعه سازان نیز در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند.
احمدی تصریح کرد: خودروهای تولید داخل هرچه قدر آپشن بیشتری داشته باشند، بیشتر در تامین قطعات خود با کمبود مواجه هستند، تا جایی که امروز در بحث تعمیر خودرو با کمبود قطعه در سطح بازار مواجه هستیم و در صورت تداوم این وضعیت، احتمال می رود حتی در تامین قطعات تولید پراید نیز دچار کمبود شویم و دیگر قادر به تولید آن نباشیم.
وی با پیش بینی بازار خودرو تا پایان امسال، تصریح کرد: با تداوم این وضعیت و نبود سیاست درست، تا پایان امسال صنعت خودروسازی دچار مشکلات بسیار خواهد شد، در حال حاضر ایران خودرو 90 هزار خودروی ناقص دارد که در فضای دستوری، همچنان در حال تولید است.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97444/آینده-نامعلوم-صنعت-خودروسازی
بستن   چاپ