پیام سپاهان
اردستان از نقاط کانونی انتقال بیماری سالک در استان اصفهان است
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 10:35:18 AM
ایرنا
پیام سپاهان - کاشان - مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، این شهرستان را یکی از کانون های انتقال بیماری سالک در استان اصفهان برشمرد و گفت: ابتلا به این بیماری در شمال اردستان به دلیل وضعیت آب و هوایی، جنس خاک و کویری بودن منطقه بیشتر مشاهده می شود.
حسن ذبیحی  به دستورالعمل مبارزه با بیماری سالک اشاره کرد و افزود: تعداد مبتلایان سال گذشته به 49 نفر رسید و در سال جاری نیز تا کنون سه مورد گزش گزارش شده است.
وی با بیان اینکه شمار مبتلایان در سال 91 به 650 مورد می رسید، یادآور شد: عملیات جونده کشی در شهرستان از سال 86 آغاز شد و برنامه هفت ساله ای با هدف از بین بردن مخزن بیماری سالک با تحت پوشش قرار دادن مساحتی نزدیک به هفت هزار هکتار به اجرا درآمد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان بیان کرد: پنج نوبت عملیات مبارزه با جوندگان به صورت لانه کوبی و طعمه گذاری در کانون های اصلی انتقال بیماری به صورت سالانه انجام می شود و امسال نیز هفت هزار هکتار در اردستان، زواره، مهاباد و روستاهای امیران، کچورستاق، تلک آباد، موغار، رحمت آباد حیدرآباد، حسن آباد و خوش آباد زیر پوشش قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: نخستین نوبت عملیات مبارزه با بیماری سالک از اردیبهشت ماه با همکاری بسیج سازندگی به میزان 420 نفر- روز کار با اختصاص بیش از 400 میلیون ریال اعتبار آغاز شد و در ماه های خرداد، تیر و مرداد نیز ادامه می یابد.
ذبیحی همچنین راه اندازی و تجهیز مرکزهای درمان سالک شهرهای اردستان، زواره و مهاباد جهت تشخیص و درمان رایگان بیماران، برگزاری همایش های آموزش عمومی به کار گیری روش های حفاظت فردی، جلسه های توجیهی دانش آموزان و تبلیغات محیطی در مناطق آلوده را از دیگر اقدام ها جهت پیشگیری از شیوع بیماری سالک در اردستان برشمرد.
 سالک یا لیشمانیوز پوستی با گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل و در چند هفته تا چند ماه محل گزش متورم شده و به زخمی از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر تبدیل می شود.
علائم این بیماری شامل ایجاد تورم و زخم در محل گزش پس از نزدیک به 6 ماه به طور معمول فروکش می کند اما اثر نامناسبی بر روی پوست بدن برجا می گذارد.
استفاده از پشه بند در هنگام خوابیدن در فضای آزاد، نصب توری بر درب ها و پنجره ها، خودداری از نگهداری دام و طیور در واحدهای مسکونی، خودداری از انباشتن و ریختن فاضلاب، خاکروبه و نخاله های ساختمانی یا کودهای حیوانی در نقاط مسکونی، جمع آوری سگ های ولگرد و مبارزه با جوندگان برای مقابله با شیوع سالک توصیه شده است.
شهرستان 42 هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/97438/اردستان-از-نقاط-کانونی-انتقال-بیماری-سالک-در-استان-اصفهان-است
بستن   چاپ