پیام سپاهان
فرسایش بادی خور و بیابانک را تهدید می کند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 13:21:17
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک گفت : 6 کانون بحران فرسایش بادی به وسعت 191 هزار و 335 هکتار سالانه بیش از هفت میلیارد ریال به این شهرستان خسارت می زند.
مهدی آخوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون به منظور مقابله با توسعه بیابان زایی و کاهش ریزگردها 60 هزار هکتار از بیابان های شهرستان به جنگل های دست کاشت تاغ و قره داغ تبدیل شده است.
وسعت خور و بیابانک یک میلیون و 100 هکتار است که 54 درصد آن را بیابان تشکیل می دهد.
وی مناطق گودجگارگ، چاهملک، فرخی، مصر، فرحزاد و جندق کانون های بحران فرسایش بادی خور و بیابانک ذکر کرد و گفت : اجرای عملیات بیابان‌ زدایی و تثبیت و کنترل حرکت ماسه‌ های روان می‌ تواند تا حدودی از پیشروی بیابان در این شهرستان جلوگیری کند.
به گفته وی اکنون با صرف پنج میلیارد ریال اعتبار نهال کاری 100 هکتار از بیابان های منطقه فرخی و روستاهای جعفرآباد و ابرهیم آباد این منطقه در حال انجام است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک ادامه داد: این طرح به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و طوفان گرد و غبار نهال کاری می شود که برای اجرای آن بیش از 13 هزار اصله نهال از نوع تاغ و قره داغ در نظر گرفته شده است.
آخوند یادآور شد این منطقه قابلیت نهال کاری در سطح هزار و 800 هکتار را دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک اضافه کرد : کاشت نهال، برگزاری برنامه های فرهنگی و تفریحی، حفاظت از منابع طبیعی و توزیع بروشورهای اطلاع رسانی از جمله اقداماتی است که باید زمینه برای اجرای آن فراهم شود.
به گزارش ایرنا، خور و بیابانک در شرق اصفهان یک میلیون و 175هزار هکتار وسعت دارد که از این مجموع یک میلیون و 129هزار هکتار آن عرصه منابع طبیعی است که 500 هزار هکتار آن بیابان، 600 هزار هکتار مرتع و 60 هزار هکتار جنگل است.
این شهرستان با 12 هزار کیلومتر وسعت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان قرار دارد.
/6026/9860

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97321/فرسایش-بادی-خور-و-بیابانک-را-تهدید-می-کند
بستن   چاپ