پیام سپاهان
میزان وابستگی اهالی به سوخت هیزمی در مناطق جنگلی اصفهان کاهش یافت
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 20:32:32
پیام سپاهان - اصفهان - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به کاهش چشمگیر وابستگی اهالی به سوخت هیزمی در مناطق جنگلی استان گفت : در همین ارتباط امسال تعدادی سیلندر و تنور و آبگرمکن گازی بین روستاییان و عشایر توزیع می شود.
داریوش سعیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا قطع درختان برای استفاده از چوب آن ها برای گرمایش را از جمله معضلات مناطق جنگلی کشور و استان برشمرد.
به تاکید وی اجرای طرح هایی برای کاهش میزان وابستگی روستاییان و عشایر به چوب اهمیت بالایی دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 65 هزار هکتار جنگل زاگرسی در ناحیه غرب و حنوب غرب استان وجود دارد، ضرورت حفاظت از این گونه های جنگلی به عنوان یکی از اولویتهای مهم حفاطتی سال جاری خواهد بود.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس خرید 160 دستگاه آبگرمکن خورشیدی، تامین لوازم گاز سوز مانند تنورگازی و پرداخت یارانه حمل سیلندر گاز برای روستاییان و عشایر ساکن در مناطق جنگلی استان از جمله برنامه های این مجموعه خواهد بود.
سعیدی خاطرنشان کرد : طی سه سال گذشته تاکنون بیش از 400 دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین روستاییان پشتکوه اول و دوم فریدونشهر واقع در غرب منطقه توزیع شد و علاوه بر برخورداری مردم محروم این مناطق از انرژی پاک و رایگان خورشیدی میزان وابستگی آنها به سوخت های هیزمی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
وی اظهارداشت: برای اجرای طرح جایگزینی سوخت امسال از اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ هشت میلیارد ریال و برای اجرای پروژه کمربند حفاظتی 2 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (چهار درصد) ، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( 32 درصد) در بر گرفته است.
جنگل های استان اصفهان بطور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل درکمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح کم تنوع گونه ای خوبی ( 35 گونه درختی ودرختچه ای) دارد.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر 16 کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار 100 هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده اند.
6020/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97283/میزان-وابستگی-اهالی-به-سوخت-هیزمی--در-مناطق-جنگلی-اصفهان-کاهش-یافت
بستن   چاپ