پیام سپاهان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان خبر داد:
بازخوانی طومار شیخ بهایی در ارتباط با حقابه‌داران حوضه زاینده‌رود
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 17:38:53
پیام سپاهان - اصفهان – مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با بازخوانی طومار شیخ بهایی وزارت نیرو باید به صورت حجمی آب به حق آبه‌داران حوضه آبریز زاینده رود ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مسعود میرمحمد صادقی ظهر یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: بارش‌های امسال در ایستگاه شاخص چلگرد به دو هزار و 137 میلی‌متر رسید و این در حالی است که این بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 743 میلیمتر و در بلند مدت نیز یک هزار و 401 میلی‌متر بوده است.
وی با بیان اینکه حجم فعلی سد زاینده رود 690 تا امروز میلیون مترمکعب است، افزود: ورودی آب به سد زاینده رود از اول مهر سال گذشته تا کنون یک هزار و 170 میلیون متر مکعب آب بوده است و پیش بینی می‌شود که در سال جاری یک هزار و 600 میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود شود.
احتمال تداوم جریان آب در زاینده رود پس از 20 خرداد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه مکن است پس از 20 خردادماه نیز جریان آب در زاینده رود ادامه داشته باشد، گفت: تا کنون 330 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی رهاسازی شده و سهم محیط زیست نیز 53 میلیون مترمکعب خواهد بود.
رهاسازی 35 میلیون متر مکعب آب برای باغات اصفهان در تابستان
وی با اشاره به رهاسازی 35 میلیون متر مکعب آب برای باغات اصفهان در تابستان گفت: در ارتباط با کشت صیفی‌جات توسط کشاورزان شرق اصفهان در همین زمان در شورای عالی زاینده رود تصمیم گیری می‌شود.
میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه بازخوانی طومار شیخ بهایی در ارتباط با حق آبه داران حوضه آبریز زاینده رود اجرایی می‌شود، گفت: با توجه به توزیع عادلانه و هوشمندانه آب در طومار شیخ بهایی در این بازنگری وزارت نیرو موظف است به صورت حجمی آب به حق آبه داران ارائه دهد.
بارگذاری در حوضه آبریز زاینده رود بیش از ظرفیت موجود بوده است
وی اضافه کرد: بارگذاری در حوضه آبریز زاینده رود بیش از ظرفیت موجود بوده است به نوعی که در حوزه اصفهان بیش از 400 میلیون متر مکعب آب شرب برای کاشان، اصفهان و یزد تخصیص داده می‌شود و همچنین 60 میلیون متر مکعب آب به صنایعی مانند فولاد مبارکه ذوب آهن و صنایع نظامی اختصاص می‌یابد.
میرمحمد صادقی ادامه داد: سهم چهارمحال و بختیاری از سد زاینده رود 80 میلیون متر مکعب است در حالی که برداشت این استان روی کاغذ نیز 130 تا 150 میلیون متر مکعب از سد زاینده رود است.
99 درصد عملیات عمرانی تونل سوم کوهرنگ تمام شده است
وی با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی مانند سد و تونل کوهرنگ سه ضرورت دارد، گفت: 99 درصد عملیات عمرانی تونل سوم کوهرنگ تمام شده است و لکه گیری‌ها نیز تا طی سه ماه آینده تمام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه خاکبرداری و سنگ‌برداری تکیه گاه‌های سد تونل کوهرنگ نیز به پایان رسیده است، ابراز داشت: از آخر سال یا اوایل سال آینده بدنه سد بالا می‌آید و آخر سال 99 کار آبگیری سد را انجام دهیم.
وی تاکید رد: این تونل 250 میلیون متر مکعب آورده خواهد داشت و تخصیص آن 120 میلیون متر مکعب خواهد بود.
میرمحمد صادقی در ارتباط با سد بهشت آباد نیز تا دو ماه آینده جلسه‌ای در وزارت نیرو در این خصوص برگزار می‌شود، گفت: ظرفیت این سد حدود یک میلیون و 500 هزار متر مکعب یعنی به اندازه سد زاینده رود است.
وزارتخانه‌ای که با پرداخت وام اجازه عمران و توسعه در حوضه آبریز زاینده رود را می‌دهد
وی با بیان اینکه وزارت دیگری به جز وزارت نیرو با پرداخت وام‌هایی اجازه عمران و توسعه در حوضه آبریز زاینده رود را می‌دهد که مشکلات مختلفی را در این حوضه آبریز سبب شده است، گفت: لازم است این مشکل با تعاملات لازم با دستگاه‌های مربوطه رفع شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97278/بازخوانی-طومار-شیخ-بهایی-در-ارتباط-با-حقابه‌داران-حوضه-زاینده‌رود
بستن   چاپ