پیام سپاهان
شهر زیرزمینی نوش آباد آران و بیدگل پلمب شد
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 17:38:38
پیام سپاهان - کاشان - شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی)، یکی از پربازدیدترین اثرهای تاریخی شهرستان آران و بیدگل روز دوشنبه از سوی مسوولان قضائی تا اطلاع بعدی پلمب شد.
به گزارش ایرنا، اویی شهر زیرزمینی تاریخی واقع در زیر بافت کنونی نوش‌آباد در سه طبقه بنا شده و از بزرگترین سازه های ساخته بشر در دوران باستان و به عبارتی بزرگترین شهر زیرزمینی دستکند جهان به شمار می رود.
تا کنون بخش های قابل توجهی از این شهر زیرزمینی با پیشینه ای نزدیک به یکهزار و 500 سال در مجموعه تاریخی آب‌انبار چاله‌سی نوش آباد آران و بیدگل لایروبی شده اما تنها بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم در دسترس بوده است.
تلاش های خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسوولان امر به نتیجه نرسید اما بنابر اطلاعیه اداره امور فرهنگی، روابط عمومی و امور اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، به دنبال شکایت های مردمی مبنی بر فقدان خدمات رسانی مناسب به گردشگران و مردم محلی، این شهر تاریخی تعطیل شد.
در این اطلاعیه تشریح شده است: با توجه به انتشار اخبار گوناگون مبنی بر بسته شدن شهر زیرزمینی نوش آباد به روی گردشگران با دستور مقام های قضائی شهرستان آران و بیدگل، موارد از سوی این اداره کل به ویژه شخص مدیرکل میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: با توجه به بررسی ها نتیجه گیری شد که شهرداری نوش آباد (که نزدیک به یک دهه بهره برداری از این شهر تاریخی را بر عهده داشته) در موارد گوناگون ملزم شده با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی و رعایت موازین قانونی، نسبت به راه اندازی بلیت فروشی مصوب در ورودی این شهر تاریخی اقدام نماید اما با وجود پیگیری ها، متاسفانه مسوولان شهرداری نوش آباد نسبت به اجرای این مصوبه اقدام ننموده و خود بلیت فروشی در این محل ایجاد کردند.
همچنین در ادامه تصریح شده است: به دنبال شکایت های مردمی مبنی بر فقدان خدمات رسانی مناسب به گردشگران و مردم محلی، مقام های قضائی شهرستان آران و بیدگل بر اساس قانون اقدام به جلوگیری از ادامه فعالیت متولیان این شهر تاریخی کردند که مسوولان در حال بررسی موضوع با متولیان امر در شهرستان هستند تا با برطرف شدن سریع مشکل، خدمت رسانی دوباره به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی در این مجموعه تاریخی از سر گرفته شود.
شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی) در سال 1385 با شماره 15816 در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده است.
نوش آباد امروزی که بخش هایی از آن بر روی اویی بنا شده، با جمعیت نزدیک به 12 هزار نفر در فاصله سه کیلومتری آران و بیدگل قرار دارد.
7472/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97277/شهر-زیرزمینی-نوش-آباد-آران-و-بیدگل-پلمب-شد
بستن   چاپ